ادبیات کلاسیک: تقویت قدرت منطق برای موفقیت در تحصیلات دانشگاهی

ادبیات کلاسیک: تقویت قدرت منطق برای موفقیت در تحصیلات دانشگاهی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گرایش به مطالعه متون کلاسیک و ادبیات کهن موضوعی است که طی سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از جوانان اروپایی قرار گرفته است.
این افراد مطالعه ادبیات کلاسیک را ابزاری می دانند برای تقویت بیشتر قدرت منطق و تجزیه و تحلیل، و در نهایت وسیله ای برای درک بهتر دروس علمی و فنی همچون اقتصاد و ریاضی.

بیشترین میزان توجه دانشجویان به رشته های زبان باستان، درایتالیاست. در این کشور هرساله حدود هشتاد دانش آموز که تحصیلات متوسطه را تمام کردند از سراسر ایتالیا انتخاب می شوند تا در مسابقه ملی ترجمه شرکت کنند. این مسابقه توسط وزارت آموزش و پرورش ایتالیا سازماندهی شده است و برنده این مسابقه علاوه بر لوح افتخار، ششصد یورو نیز جایزه می گیرد. نکته مهم آن است که اکثر برندگان این مسابقه، افرادی هستند که در رشته هایی غیر از ادبیات و علوم انسانی مشغول تحصیلند و همزمان با تحصیلات دانشگاهی، درآموزشکده های علمی به مطالعه زبانهای باستانی پرداخته اند

بحران اقتصادی اروپا، باعث گسترش این تفکر شده که مطالعه در زمینه زبانهای کلاسیک کاری تجملاتی است و امیدی به پیدا کردن شغل در این زمینه نیست. لذا جوانان ترجیح می دهند در کنار تحصیلات دانشگاهی شان به مطالعه جدی و مستمر ادبیات کهن بپردازند. به همین دلیل طی پنج سال اخیر آمار دانشجویان رشته های علوم انسانی در دانشگاههای ایتالیا به نصف رسیده است. بر اساس اعلام مرکز آمار اروپا، در سال ۲۰۰۵ جمعیت فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی نزدیک به چهل و یک هزار نفر بوده است که این آمار در سال ۲۰۱۰ به حدود بیست و سه هزار نفر رسیده است و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

البته بر خلاف اروپا، در ایالات متحده آمریکا آمار فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی هر ساله رو به افزایش است زیرا مدیران شرکت ها و موسسات معتقدند این نوع آموزش ها روحیه انتقاد پذیری و قدرت انعطاف پذیری و توانایی افراد را برای حل مشکلات تقویت می کند و این به نفع شرکتهاست. در اروپا نیزبرخلاف کاهش آمار فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی در اکثر کشورهای اروپایی، در آلمان تعداد دانشجویان رشته های علوم انسانی روند رو به رشدی داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار اروپا، در سال ۲۰۰۵ بیش از بیست و چهار هزار دانشجو دررشته های علوم انسانی فارق التحصیل شدند و در سال ۲۰۱۰ این رقم به حدود هفتادوشش هزار نفر رسیده است.

گئورگیوس بابینیوتیس، واژه شناس و زبان شناس مشهور یونانی و نویسنده کتاب لغتنامه یونان مدرن و رییس سابق دانشگاه آتن معتقد است از آنجا که در دانشگاهها دانشجویان این رشته ها را کمتر انتخاب می کنند، ما می توانیم زبانهای یونان باستان و لاتین را به عنوان یک درس انتخابی در مدارس تدریس کنیم. زیرا آشنایی با زبان ها و متون کلاسیک به جوانان کمک می کند تا در سایر شاخه های علمی مثل اقتصاد و تکنولوژی نیز موفق شوند زیرا برای موفقیت در این رشته های علمی نیاز به فرهنگ و طرز تفکر انتقادی است.

برخی از طرفداران رسانه های اجتماعی نیز فکر می کنند که می توان به مطالعات کلاسیک به عنوان یک مزیت در جهان رقابتی نگاه کرد. چراکه این مطالعات بخشی جدایی ناپذیر از یک آموزش و پرورش خوب است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مبارزه مولداوی با تبلیغات روسیه در «گاگائوزیا»؛منطقه‌ای خودمختار که ساکنانش اقلیتی تُرک مسیحی هستند

نتایج یک پژوهش؛ دانستن زبان‌های خارجی بیشتر با عملکرد مغز چه ارتباطی دارد؟

جذاب‌ترین و سکسی‌ترین لهجه دنیا معرفی شد