گفتگو با چزاره پراندلی، سرمربی ایتالیا

گفتگو با چزاره پراندلی، سرمربی ایتالیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

احترام به بازی جوانمردانه، صداقت و تعهد خصوصیاتی هستند که اخیرا آقای پراندلی را مفتخر به جایزه اخلاق در ورزش کرده است. البته این جایزه تنها یکی از جوایزی است که آقای پراندلی در طول زندگی اش کسب کرده است.

چزاره پراندلی، 55 ساله متولد شهر اورزینوی ایتالیا است. او از سال 2010 به سمت سرمربی تیم ملی کشورش برگزیده شده است. او با این تیم موفق شد در رقابت های جام ملتهای اروپا در سال جاری، نایب قهرمان شود.

آقای پراندلی در باشگاه کرِمونزه پا به عرصه فوتبال نهاد و سپس به آتلانتا پیوست، اما بهترین دوران ورزش اش در فاصله سال های 1979 تا 85 بود. یعنی هنگامی که او در یوونتوس بازی می کرد. او با این تیم به سه عنوان قهرمانی لیگ، قهرمانی جام حذفی، مقام اول لیگ قهرمانان و همچنین سوپر جام دست یافت.

برای آشنایی بیشتر با چزاره پراندلی و نظراتش مصاحبه ای با او داشتیم که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

یورونیوز:“به یورونیوز خوش آمدید. ممکن است کمی درباره زمانی که بازیکن بودید توضیح دهید.”

پراندلی:“بله دوره خوبی بود به این معنی که من بازیکن خیلی خوبی نبودم اما توانستم برای ده سال این کار را ادامه دهم.”

یورونیوز:“اجازه دهید کمی هم در مورد اینکه پدربزرگ شده اید، صحبت کنیم.”

پراندلی:“واقعا تجربه بی نظیری است. من این مطلب را به بچه ها و عروسم هم گفته ام که من همانند سایر پدربزرگ ها، نوه ها را بزرگ نمی کنم بلکه آنها را لوس خواهم کرد.”

او در مقام سرمربی، اولین نتیجه خوب خود را با تیم وِرونا گرفت و توانست با این تیم جواز حضور در لیگ سری آ را کسب کند. این تیمی است که هوادارانش به دلیل توهین به پیر ماریو موریتسینی در مسابقه با تیم لیورنو به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند و آقای پراندلی به عنوان مربی ورونا نیز هواداران تیمش را نکوهش کرد.

پراندلی:“بله این حرکات را نه فقط در حرف بلکه در عمل نیز باید محکوم کرد. من اگر در هر کجا با توهین هایی از این دست روبرو شوم، دیگر در آن مکان باقی نخواهم ماند.”

او در سال 2002 هدایت پارما را بر عهده گرفت و در آن تیم به تربیت بازیکنانی همچون موتو، آدریانو و جیلاردینیو پرداخت.

پراندلی:“بله من این فرصت را داشتم که این بازیکنان فوق العاده را در اختیار داشته باشم. آنها واقعا مستعد بودند و هستند و من از آنها بی نهایت راضی بودم.”

یورونیوز:” آیا امسال، سال مربیان جوان است؟”

پراندلی:“بله باید این فرصت برای جوانانی که خواهان ورود به این عرصه هستند، فراهم باشد. این مربیان ثابت کرده اند که نه تنها از نظر فنی بلکه از نظر مدیریت نیز قوی هستند. بنابراین مربیان جوان هم دارای اهمیت هستند.”

در سال 2005، هنگامی که پراندلی سرمربی فیورنتینا بود، بار دیگر موضعی محکم علیه هواداران تیمش گرفت. ماجرا از این قرار بود که در سال 1985، 39 تن از هواداران یوونتوس در واقعه ای در یک ورزشگاه بلژیک جان سپرده بودند و در سالگرد فوت این افراد، هواداران فیورنتینا در جریان مسابقه ای با یوونتوس به تمسخر جانباختگان پرداختند.

پراندلی:“ما نباید چشممان را بر روی این مسائل ببندیم بلکه باید در قبال این مسائل موضع گرفت یعنی همان کاری که من کردم. اگر مردم بدانند که انسانی صادق هستی، رویکردی مثبت خواهند داشت.”

پراندلی در سال 2010 جایگزین مارچلو لیپی شده بود که در سمت سرمربی عملکردی ناموفق در جام جهانی داشت. او بلافاصله قوانین انضباطی جدیدی برای تیم برقرار کرد و گفت که بازیکنانی که رفتارهای غیر ورزشی داشته باشند در تیم جایی نخواهند داشت.

تیم ملی ایتالیا با مدیریت او به سادگی به مرحله نهایی جام ملتهای اروپا راه یافت. اما در انتهای سال 2011 جنجال تبانی در مسابقات فوتبال بالا گرفت.

پراندلی:“به تمام این جنجال ها باید با اطلاع کامل رسیدگی کرد. این مسئله بسیار مهم است. ما نباید تظاهر کنیم که مسئله ای نبوده بلکه باید از این مسائل درس گرفت و این وضعیت را اصلاح کرد.”

یورونیوز:“به نظر شما بهترین حریف یوونتوس در این فصل چه تیمی است؟”

پراندلی:“تنها یک تیم نیست. فیورنتینا تیمی است که در دراز مدت می تواند با یوونتوس رقابت کند. اینتر هم بعد از چند پیروزی این توانایی را دارد و همچنین ناپولی و البته میلان. این تیم ها قابلیت رقابت با با یونتوس را دارند.”

پراندلی تصمیم گرفت برای تقدیر از سیمونه فارینا، بازیکنی که از دریافت 200 هزار یورو رشوه خودداری کرده بود، او را به تیم ملی دعوت کند.

پراندلی:“هر موقع که فارینا را به عنوان نماینده ایتالیا می بینم به او افتخار می کنم.”

یورونیوز:“نظر شما درباره روزنامه نگار تورینی که به تیم ناپولی توهین کرده بود چه بود؟”

پراندلی:“این روزنامه نگار در مورد ناپولی بد گفته بود. من نمی خواهم با صحبت در این مورد، این روزنامه نگار را مشهور کنم.”

یورونیوز:“شما در مورد بالوتلی گفته بودید که او جوان فوق العاده ایست اما همیشه رفتارهای مناسبی ندارد.”

پراندلی:“بالوتلی از آن چیزی که نشان می دهد، بهتر است. البته رفتارهای او عمدی نیستند، اما او باید یاد بگیرد که با شهرت زندگی کند. او اکنون به چهره ورزشی تبدیل شده است و باید درک کند که آنچه در زمین انجام می دهد مهم است.”

یورونیوز:“شما از عملکرد دِ روسی تمجید کرده بودید اما او در بازی داربی با کارت قرمز از زمین اخراج شد و با تصمیم شما در بازی دوستانه با فرانسه بازی نکرد.

پراندلی:“دانیل در بازی داربی همانند یک هوادار رفتار کرد، رفتارهای او بعضا خوب نبود، اما او جوان خوبی است که خیلی به تیم خدمت کرده و قطعا این کار را در آینده نیز ادامه خواهد داد.”

تیم ایتالیا در جام ملت های اروپای امسال با اسپانیا و کرواسی مساوی کرد و با برد در برابر ایرلند توانست به دور بعد صعود کند. لاجوردی پوشان در یک چهارم نهایی انگلستان را در ضربات پنالتی شکست دادند و سپس در نیمه نهایی با شکست آلمان به دیدار فینال راه یافتند. اما ایتالیای خسته در دیدار فینال 4 بر صفر مغلوب اسپانیا شد.

پراندلی:“اسپانیا از ما خیلی قوی تر بود. ما قبل از بازی فرصت کافی برای استراحت نداشتیم و تعدادی از بازیکنان هم مصدوم بودند. در آن بازی هم در حالی که دو بر صفر عقب بودیم ده نفره شدیم و این هم مزید بر علت شد.”

یورونیوز:“شما در فیلم کمدی” کریسمس در ایتالیا” نقش آفرینی کردید. آیا به حرفه سینما علاقه دارید؟”

پراندلی:“نه ابدا! میخواهم یک پدریزرگ تمام وقت باشم.”

یورونیوز:“ایتالیا اولین کشوری است که از 5 داور در زمین استفاده می کند.”

پراندلی:“این خبر خوبی است، اما این پنج داور باید با یکدیگر هماهنگی بیشتری داشته باشند.”

یورونیوز:” آیا جایگاه پنجم ایتالیا در رده بندی فیفا جایگاهی مناسب برای این تیم است؟”

پراندلی:“این نتیجه تلاش هایی است که در چند سال اخیر انجام داده ایم. ما هنوز باید بهتر شویم. تیم ما در حال تحول است. در تیم ما جوانان زیادی هستند و باید به تلاشمان ادامه دهیم. جایگاه پنجم فیفا تنها نقطه شروع است.”

ایتالیا در دیدار اول مرحله مقدماتی جام جهانی چندان خوب نبود. اما برد سه بر یک در برابر ارمنستان و پس از آن شکست دانمارک، امید را به این تیم باز گرداند.

یورونیوز:“ایتالیا در رقابت های مقدماتی جام جهانی عملکرد نسبتا خوبی داشته است. نظر شما چیست؟”

پراندلی:“قبل از هر چیز، باید بدون تکیه بر بخت و اقبال سهمیه جام جهانی را کسب کنیم که البته به آن آسانی که برخی فکر می کنند، نیست. بعد از اینکه این سهمیه را کسب کردیم، قصد دارم که ترکیب تیم را تغییر دهم، زیرا در جام جهانی باید بهترین نمایش را داشته باشیم.

یورونیوز: با تشکر از شما

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است

انفجار در نیروگاه برق ایتالیا؛ غواصان بدنبال قربانیان می‌گردند

جسد زن جوان فرانسوی که به دنبال «شکار ارواح» بود در کلیسای متروکه‌ای در ایتالیا پیدا شد