ادعای استقلال منطقه کاتالونیا اسپانیا

ادعای استقلال منطقه کاتالونیا اسپانیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ادعای استقلال منطقه کاتالونیا در اسپانیا بار دیگر مطرح می شود. پیش از این در سال 2011 همه پرسی برای استقلال این منطقه برگزار شده بود. رفراندوم هایی نمادین بین سالهای 2009 و 2011 توسط 56 درصد بخشهای این منطقه شمال شرقی اسپانیا برگزار شد که نشان دهنده تمایل بخش مهمی از جامعه کاتالونیا برای رسیدن به استقلال است.

ال پریودیکو دی کاتالونیا روزنامه چاپ بارسلون روز چهارشنبه نظر سنجی منتشر کرده که در آن 49.5 درصد مخاطبان موافق استقلال و در مقابل 48 درصد، مخالف جدایی کاتالونیا از اسپانیا هستند.

کاتالونیا یکی از مناطق ثروتمند اسپانیا نیز از گزند بحران اقتصادی در امان نبوده است. نرخ بیکاری در این منطقه 21.9 درصد جمعیت فعال آن است.
تدابیر ریاضت اقتصادی اعمال شده توسط دولت ناسیونالیست کاتالونیا خدمات تعلیم و تربیتی و بهداشتی درمانی را محدود کرده امری که موجبات اعتراض و نارضایتی ساکنان این منطقه را فراهم آورده است.

کاتالونیا یکی از بدهکارترین مناطق در اسپانیا است با بدهی حدود 42 میلیارد یورو یعنی 21 درصد تولید ناخالص داخلی. این منطقه برای بازپرداخت بدهی هایش مجبور شد حدود پنج میلیارد یورو از دولت اسپانیا تقاضای کمک کند.

به این ترتیب دولت کاتالونیا بار دیگر ادعای انعقاد پیمانی مالی با مادرید را مطرح می کند. به اعتقاد ناسیونالیست های کاتالونیا، تنها قسمت کوچکی از مالیات های اخذ شده از منطقه برای ارائه خدمات به آن باز می گردد.

به گفته دولت کاتالونیا کسری بودجه این منطقه حدود شانزده میلیارد یورو نسبت به دولت اسپانیا است که 8.2 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می شود.

آرتور مس، رییس دولت منطقه کاتالونیا از زمانی که در انتخابات ماه نوامبر 2010 پیروز شد به شدت کوشش خود برای بهبود وضعیت مالی و کسب حاکمیت مالی و مالیاتی این منطقه را آغاز کرده است.

یورونیوز: “از بارسلون اسپانیا با یکی از مسئولان مجلس ملی کاتالونیا هستیم. وی تظاهرات استقلال طلبی کاتالونیا که هر ساله 11 سپتامبر برگزار می شود را سازماندهی می کند. روز بخیر فران.
تظاهرات امروز باید یکی از بزرگترین تظاهرات های استقلال طلبی طی سی سال اخیر باشد.این تظاهرات نه بوسیله سندیکاها ونه از طرف احزاب سیاسی سازماندهی نشده است. بحران اقتصادی موجب شده تا افراد بیشتری تمایل خود را برای جدایی از اسپانیا اعلام دارند؟”

فران سی ویت: “بغیر از بحران اقتصادی عوامل دیگری نیز وجود دارد که ما را به موقعیت کنونی رسانده است. تکثر فرهنگی و ملی حتی در دولت به طور کامل رعایت نمی شود. بحران اقتصادی موجب قطع برخی خدمات اجتماعی شده و وضعیت را بدتر کرده است. همچنین در سطح اجتماعی و فردی یک نوع آگاهی بیشتر از حقوق اجتماعی و فردی ایجاد شده است.
در عین حال برخی عوامل نیز کنار یکدیگر جمع شده اند. امروز روز ملی کاتالونیا است و صدها هزار حتی میلیون ها نفر به خیابانهای بارسلون می آیند تا خواست خود برای یک دولت مستقل را اعلام دارند.”

یورونیوز: “آرتور مس، رییس دولت کاتالونیا در این تظاهرات شرکت نخواهد کرد اما مشاوران خود را آزاد گذاشته تا در این مراسم شرکت کنند.
به چه نحوی تظاهرات استقلال طلبی امروز می تواند بر روی جلسه بیستم سپتامبر بین ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا و آرتور مس تاثیر داشته باشد؟”

فران سی ویت: “ما انتظار آنرا داریم که یه طرفه و به سرعت به نتیجه ای تاریخی برسیم. در وضعیت کنونی بحران، بعید به نظر می رسد که اسپانیا مدل مالی و تامین بودجه مناطق خود مختار را تغییر دهد. و امضای یک پیمان مالی برای منطقه خودمختار کاتالونیا نیز بعید به نظر می رسد. در مقابل این سناریو، تنها راه حل موجود ایجاد یک دولت کاتالونیا با همان تساوی حقوق و شرایطی که برای دیگر مردم اروپا وجود دارد است.”

یورونیوز:“اقتصاد دانان کاتالونیا اعتقاد دارند که هر سال حدود شانزده میلیارد یورو از منطقه کاتالونیا به مادرید می رود اما در مقابل خدماتی به این منطقه داده نمی شود آنها امضای یک پیمان مالی مانند منطقه باسک را پیشنهاد می کنند آیا از نظر شما این یک راه حل محسوب می شود؟”

فران سی ویت:“خیر این یک راه حل نیست. در وضعیت موجود قانون اساسی اسپانیا تنها برای منطقه باسک و ناواره یک توافق مالی را پیش بینی می کند. و با وضعت استثنایی مالی و مالیاتی که در جزایر قناری و مناطق ملیلا و سوتا وجود دارد. اما با توجه به گرایش دولت اسپانیا برای تمرکززایی، بسیار دشوار می توانیم به این نوع توافق دست پیدا کنیم.
در ادامه قطعاً ما وارد مرحله ای خواهیم شد که در آن تمام مسئولیت ها و خودمختاری کاتالونیا حذف خواهد شد. به همین دلیل پیمان مالی ناپایدار و حتی غیر ممکن است.”

یورونیوز:“مجلس ملی کاتالونیا یک رفراندوم برای استقلال این منطقه را در سال 2014 پیش بینی می کند. دقیقا همان سال آلکس سالموند، نخست وزیر اسکاتلند نیز همان تقاضا را برای جدایی اسکاتلند از انگلستان مطرح می کند. آیا این موضوع با توجه به قوانین و قواعد حقوقی اسپانیا ممکن است؟”

فران سی ویت:“این موضوع ساده ای نیست زیرا در بریتانیا ما یک دموکراسی سنتی چند قرنی داریم در حالی که در اسپانیا سنت دموکراتیک ریشه داری وجود ندارد.
بر خلاف بریتانیا همیشه اظهارات مقامات اسپانیایی با تهدید همراه است. اما این تفاوت زیاد اهمیت ندارد زیرا ما خود راه خود را تعیین خواهیم کرد. و چه بهتر اگر بتوانیم روند مستقل شدن به صورت کامل را در آخر سال و یا اوایل سال آینده اعلام کنیم.”

یورونیوز:“فران سیویت، یکی از مسئولان سازماندهی تظاهرات استقلال طلبی کاتالونیا در بارسلون با ما بود. از توضیحات شما متشکرم.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ستاره سابق تیم ملی برزیل به اتهام تجاوز جنسی به ۴ سال و نیم حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد

ویدئو؛ صدها نفر به مناسبت ششمین سالگرد همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در بارسلون تظاهرات کردند

هزاران تن از ساکنان کاتالونیا با راهپیمایی در بارسلون بار دیگر خواستار استقلال شدند