ردینگ: "آیندۀ اروپا بايد مطابق نظر شهروندان آن باشد"

ردینگ: "آیندۀ اروپا بايد مطابق نظر شهروندان آن باشد"
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حفظ رویای اروپایی در میان شهروندان اتحادیه اروپا، یک چالش همیشگی و با توجه بحران اقتصادی کنونی دشوار است. ویویان ردینگ، معاون رییس کمیسیون اروپا و کمیسر اروپایی برای “حقوق اساسی، عدالت و شهروندی” معتقد است که اتحادیه اروپا باید راه های بیشتری برای مشارکت شهروندان اروپایی و دیدار با آنها فراهم کند. یورونیوز با او ملاقات کرد تا در مورد مشاورۀ عمومی کمیسیون اروپا و همچنین بحران سیاسی جاری در رومانی گفتگویی انجام دهد.

یورونیوز:
ویویان رِدینگ، معاون رییس کمیسیون اروپا، به یورونیوز خوش آمدید. اجازه دهید گفتگویمان را با دورۀ چهار ماهۀ مشورت های کمیسیون اروپا آغاز کنیم که با هدف جمع بندی مشکلات مردم در اتحادیه اروپا راه اندازی شد. شما اعلام کرده بودید انتقادات و پیشنهادات دریافت شده مستقیماً در سیاست های سال های آینده تاثیر خواهند گذاشت. اما با توجه به بحران کنونی در اروپا، واقعاً انتظار شما از این طرح چیست؟

ویویان رِدینگ:
اروپا خانۀ مشترک ماست و نباید ساختن آن را تنها بر عهدۀ سیاستمداران گذاشت و منتظر ماند که هنگامی که ساختمان به پایان رسید به ما بگویند: لطفاً بفرمایید داخل. ما باید این اروپا را با هم بسازیم، با کمک شهروندان. به نظر من یکی از مشکلات در گذشته این بود که ما هیچگاه از شهروندان نظرشان را در مورد اروپا و این خانۀ مشترک نپرسیدیم. نظر آنها را در مورد نحوۀ زندگی با افراد دیگر، پانصد میلیون اروپایی دیگر نپرسیدیم و حال زمان آن رسیده که این مسئله تغییر کند.

یورونیوز:
آیا فکر می کنید واقعاً این مشاورۀ عمومی فرقی به حال مشکل اصلی اروپا که در حال حاضر کسری دموکراسی آن است، خواهد داشت؟

ویویان ردینگ:
ببینید، اگر شهروندان به درست یا غلط تصور می کنند کسری دموکراسی وجود دارد، دلیل آن اینست که هرگز نظر آنها خواسته نشده است… پس زمان آن رسیده که این کار را آغاز کنیم. این اولین گام است و حال یک سال کامل برای مشاوره و همفکری داریم. در تمام نقاط، در شهرها، در روستاها. پس از آن هم در انتخابات اروپا، شهروندان باری دیگر باید نمایندگان مجلس اروپا را انتخاب کنند و اینبار دلیل آن را خیلی بهتر می دانند.

یورونیوز:
خوب، همۀ این اقدامات خیلی خوب به نظر می آید اما به زمان نیاز دارد. آیا در شرایط کنونی چالش مهم اروپا این نیست که باید به سرعت به مشکلات پاسخ داد؟

ویویان ردینگ:
به همین دلیل است که ما از هم اکنون این کار را آغاز کرده ایم تا هنگام انتخابات اروپایی، آنها بدانند به چه دلیل به این اشخاص رای می دهند تا از نظر آنها در یک پارلمان قوی، دفاع کند.

یورونیوز:
ببخشید حرف شما را قطع می کنم، اما همانطور که می دانید مشارکت مردم در انتخابات اروپایی هر بار کاهش می یابد. از قرار مردم با پارلمان اروپا رابطه برقرار نمی کنند.

ویویان ردینگ:
بله، پارلمان اروپا قدرت بسیار بالایی برای نمایندگی اروپایی ها دارد اما مردم این را نمی دانند. مشارکت رای دهندگان و مردم در اروپای جدید بسیار مهم است و من بسیار خوشحالم که بسیاری از پاسخ هایی که ما تا به حال داشتیم از سوی افراد زیر سن سی سال بوده است. آیندۀ آنها را اکنون باید بسازیم و امیدوارم این کار را با خود آنها انجام دهیم، نه بدون آنها.

یورونیوز:
اما وقتی وضعیت اروپا را می بینید و شاهد پیشرفت احزاب افراطی، احزابی چون “گولدِن داون” در یونان هستید، آیا نگران این نیستید که شاید دموکراسی به اندازۀ کافی وجود ندارد؟ آیا مردم این احساس را ندارند که اروپا دیگر پاسخگو نیست و به این دلیل به سوی چنین احزابی می روند؟

ویویان ردینگ:
اتفاقاً به همین دلیل است که ما باید به آنها جواب بدهیم. اما این پاسخ نباید نظری یا وعده ای باشد. باید با واقعیت نزدیک باشد. سیاستمداران باید بیرون بروند و به مردم گوش دهند و با آنها بحث و گفتگو کنند.

یورونیوز
آیا این کار را می کنند؟

ویویان ردینگ:
این دقیقاً همان مفهوم شهروندی اروپایی است. ما باید از اینجا شروع کنیم. باید نقش خود را ایفا کنیم و احساس تعلق و مسئولیت بکنیم، چون مردم از ناامیدی به سوی افراط گرایان و احزاب پوپولیست کشیده می شوند. چون احساس می کنند کسی به آنها گوش نمی دهد و خواستۀ آنها در نظر گرفته نمی شود. پس به این دلیل است که ما باید از دفترهایمان بیرون برویم و صدای آنها را بشنویم و به آنها نشان دهیم که به سخنان آنها، به خواسته های آنها و اروپایی که می خواهند با هم بسازیم، اهمیت می دهیم.

یورونیوز:
در نهایت می خواستم نظر شما را مورد رومانی داشته باشم. تا چه حد دربارۀ بحران سیاسی فعلی در این کشور نگران هستید؟

ویویان ردینگ:
خیلی زیاد… و همۀ اعضای کمیسیون و شورای اروپا نگران هستند و واکنش آنها هم بسیار روشن است: دموکراسی باید محفوظ بماند. دادگاه ها باید مستقل عمل کنند. دادگاه قانون اساسی را نمی توان از بین برد و باید به رای این دادگاه ها احترام گذاشت.

یورونیوز:
برای اینکه اطمینان حاصل شود که ویکتور پونتا، نخست وزیر رومانی به وعده های خود عمل می کند، اروپا چه کاری می تواند انجام دهد؟

ویویان ردینگ:
خوب، مسائل زیادی اتفاق افتاد. واقعیت اینست که دادگاه قانون اساسی تصمیم خود را صادر کرد و به آن عمل شد. ما هم از انحرافات جلوگیری کردیم. در حال حاضر شرایط آرام است. همۀ موارد بی عیب و نقص نیست اما حداقل از تشدید بحران جلوگیری شد.

یورونیوز:
خیلی روشن نیست که آیا واقعاً ویکتور پونتا به این حرف ها گوش می دهد یا نه؟

ویویان ردینگ:
او نخست وزیر یک دولت منتخب است و باید نقش خود را به عنوان نخست وزیر ایفا کند. هر دموکراسی ای، صرفنظر از اینکه چه حزب سیاسی در قدرت است، باید به قانون اساسیِ دموکراتیک یک کشور احترام بگذارد.
و من بسیار خوشحالم که همۀ اعضای کمیسیون، شورای وزیران و پارلمان اروپا، همه متحد و یکصدا نه گفتند و اعلام کردند در هر صورت دموکراسی مقدس است و باید حفظ شود، تحت هر شرایط و هر حکومتی.

یورونیوز:
وقتی به گذشته نگاه می کنید، آیا فکر نمی کنید که جذب کشورهایی مانند رومانی در اتحادیه اروپا یک اشتباه بود؟

ویویان ردینگ:
اروپایی ها یک تصمیم تاریخی گرفتند. زمانی که شکاف در اروپا حذف شد و کسانی که تحت دیکتاتوری کمونیستی زندگی کرده بودند، به دنیای آزاد و استقلال بازگشتند، ما به آنها گفتیم که درهای ما بروی آنها باز است. دستیابی به دموکراسی راه آسانی نیست. بسیاری از کشورهای ما در اروپای قدیم، ده ها سال وقت صرف کردند تا به دموکراسی برسند. برخی از تازه وارد ها طی چند سال به آن می رسند و ما باید به آنها کمک کنیم تا این فرصت را از دست ندهند. اروپا یک سازمان دموکراتیک است.

یورونیوز:
پس اروپا می تواند با یک دیکتاتوری در درون خود کنار بیاید؟

ویویان ردینگ:
خیر، من بر این باور نیستم. اروپا نمی تواند این مسئله را بپذیرد. آنچه روشن است اینست که اروپا یک دولت دموکراتیک است. یک دولت ایالتی و این ادامه خواهد داشت و تقویت خواهد شد.

http://ec.europa.eu/justice/opinion/your-rights-your-future/

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟

تصویب کلیات لایحه «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان؛ اتحادیه اروپا هشدار داد