رئیس پارلمان اسرائیل: ما «صلح تحمیلی» نمی خواهیم

رئیس پارلمان اسرائیل: ما «صلح تحمیلی» نمی خواهیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجمع عمومی سازمان ملل متحد که همه منتظرش بودند تا محمود عباس در آن درخواست تشکیل کشور فلسطین را مطرح کند، آمد و رفت! بدون این که امید چندانی را برای تغییر شرایط اسرائیلیها و فلسطینیها ایجاد کند.

نمایندگان گروه چهارجانبه خاورمیانه با تمام توان تلاش می کنند که دو طرف را به میز مذاکره برگردانند اما هنوز دستاوردی حاصل نشده است.

فریبا مودت، خبرنگار یورونیوز درباره مساله اسرائیل و فلسطینیها با روون ریولین، سخنگوی پارلمان اسرائیل گفتگو کرده است.

یورونیوز: آقای ریولین. چه چیزی لازم است تا اسرائیل دوباره و بدون هیچ پیش شرطی به میز مذاکره بازگردد؟

روون ریولین: قطعا ما اصرار داریم که مذاکرات بدون هیچ پیش شرطی از سر گرفته شود. یکی از شرایط این است که درگیریها پایان پیدا کند. ما به دنبال این هدف هستیم. ما مشتاقیم که به صلح دست پیدا کنیم و نه توهم! چون در 25 سال گذشته وعده های بسیاری داده شد که فقط به توهمات ما اضافه کرد و این بسیار خطرناک است.

یورونیوز: گروه چهارجانبه خاور میانه که شما هم به آن اعتماد دارید، به مرزهای سال 1967 میلادی استناد کرده است. این گروه همچنین خواستار توقف ساخت شهرکها شده است.

روون ریولین: شما باید متوجه باشید که مشکلات و درگیریها را فقط دو طرف درگیر می توانند پایان دهند. برای پیدا کردن یک راه حل، و برای پایان دادن به تنشها بین فلسطینیها و اسرائیلیها، برای ایجاد همزیستی در دو طرف هیچ میانبری وجود ندارد. چون هر دوی ما در یک سرزمین کوچک زندگی می کنیم.

یورونیوز: با توجه به این که محمود عباس به دنبال راه حل ایجاد «دو کشور» است آیا می توان گفت او به طور ضمنی موجودیت اسرائیل را پذیرفته است؟

روون ریولین: او راه حل «دو کشور» را فعلا پذیرفته است. یک کشور فلسطینی و یک کشور دیگر با مردمش. او نمی خواهد بفهمد که اسرائیل یک کشور یهودی است. اما شما باید بدانید که در آنجا دو دسته مردم هستند و درگیریها بین دو گروه از مدرمی است که هر دو گروه باور دارند که بر حق هستند.

یورونیوز: ما درباره کشور یهودی صحبت خواهیم کرد. اما اجازه بدهید دوباره به سرزمینهای اشغالی بازگردیم. شما اشاره کردید که آنجا سرزمین مادری اسرائیلیها است. چرا نمی پذیرید که آنجا سرزمین مادری فلسطینیها هم هست و آنها هم نسبت به ایجاد کشور مستقل حق و حقوقی دارند.

روون ریولین: اول از همه باید بگویم بیست درصد جمعیت اسرائیل را فلسطینیها تشکیل می دهند. اسرائیلیهای فلسطینی تبار. هفده نفر از آنها در پارلمان ما هستند. همه ما در یک سرزمین زندگی می کنیم و باور داریم که این سرزمین برای همه ما است. هیچ توافقنامه ای نمی تواند مشکلات مربوط به ترکیب جمعیت را عوض کند و هیچ توافقنامه ای قادر به تغییر خطوط جغرافیایی ترسیم شده بین دو طرف نیست. اما اسرائیلیها توافقنامه اسلو را پذیرفته اند. اسرائیلیها نقشه راه ارائه شده توسط گروه چهارجانبه خاور میانه را قبول دارد. آنها نقشه راه آمریکاییها را هم قبول دارند.

یورونیوز: آیا این به معنی آمادگی اسرائیلیها برای ترک سرزمینهای اشغالی و بازگشت به مرزهای سال 1967 میلادی است؟

روون ریولین: ما حاضریم به این فهم مشترک با فلسطینیها برسیم که قادر به همزیستی با یکدیگر و در کنار هم هستیم. متاسفانه، فلسطینیها می گویند بیت المقدس، تل آویو، یافا هم اشغال شده اند. این یعنی تمام اسرائیل. آنها این مساله را نمی پذیرند.

روون ریولین: من درباره کرانه باختری رود اردن صحبت می کنم. مرزهای سال 1967 میلادی.

همه جا در اسرائیل کرانه باختری رود اردن است. شما باید بفهمید که هر چه در غرب رود اردن قرار دارد، خب در غرب رود اردن است!

یورونیوز: منظور من مرزهای سال 1967 است که گروه چهارجانبه خاور میانه هم به آنها استناد کرده است.

روون ریولین: اگر فلسطینیها به پایان درگیریها باور داشته باشند و به دنبال یافتن راه حلی برای تعیین مرزهای مشخص بین دو طرف باشند، ما راه حل را پیدا خواهیم کرد. اما اگر آنها می گویند حالا فعلا مرزهای 1967 را قبول کنیم تا استراتژی گام به گام خود را پیش ببریم و بعدا موضوع مرزهای 1948 را پیش بکشیم…. در این صورت ما به مشکل برخواهیم خورد.

یورونیوز: اما باید کار را از جایی آغاز کنید.

روون ریولین: البته.

یورونیوز: اما شما نمی توانید تصمیمات خود را بر مبنای اتفاقات آینده اتخاذ کنید. و بگویید: حالا شاید بعدا.

واقعیت عوض نمی شود که اسرائیل سرزمینهایی را اشغال کرده است. این زمینهایی است که بعد از جنگ سال 1967 میلادی به اسرائیل ملحق شد و چیزی نمی تواند به آنها به عنوان بخشی از اسرائیل مشروعیت ببخشد.

روون ریولین: ما با مردم اروپا مذاکره نمی کنیم. ما با فلسطینیها مذاکره می کنیم. بیش از نیمی از فلسطینیها و افراد حماس اعتقاد دارند که هیچ راهی برای به رسمیت شناختن اسرائیل وجود ندارد. زمانی که آنها برای پایان درگیریها آمادگی داشته باشند و وقتی که گذشته ها را فراموش کنند و به آینده نگاه کنند، من مطمئنم که مذاکرات، مذاکرات مستقیم، باعث ایجاد فهم مشترک خواهد شد و ما خواهیم توانست در کنار هم زندگی کنیم با مرزهای آزاد.

یورونیوز: این یک جاده دو طرفه است. به نظر من نباید گفت «آنها» باید بگویید «ما»

روون ریولین: من قبل از آن که چیزی را از دیگران انتظار داشته باشم خودم انجام می دهم. محمود عباس، متاسفانه فکر می کند که می تواند به سراغ جامعه بین المللی برود و از آنها بخواهد که واقعیت را نادیده بگیرند. تا مسیر ایجاد فهم مشترک را که از طریق مذاکره مستقیم حاصل می شود میانبر بزند. او می خواهد کشورهای جهان صلح را به ما تحمیل کنند. ما نمی توانیم این مساله را بپذیریم.

یورونیوز: آیا شما قبول دارید که با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی گروه های مسلح و تندروهایی مثل حماس و حزب الله به آخر خط می رسند؟

روون ریولین: من مطمئن نیستم. ما این را یاد گرفته ایم. تجربه اسرائیل این را نشان می دهد به محض این که اجازه داده شد حماس تبدیل به حرکت سیاسی شود، آنها توانستند اکثریت را همراه خودشان بکنند و غزه را تحت حاکمیت خود دربیاورند. مردم می گویند در انتخابات بعدی حماس خواهد توانست بر یهودا و شومرون هم حکومت کنند که کرانه باختری رود اردن است.

یورونیوز: رسیدن به صلح شجاعت بالایی را می طلبد. آیا اسرائیل آماده است که نشان بدهد این شجاعت را دارد و گام نهایی را برای پایان درگیریها بردارد؟

روون ریولین: ما برای آن لحظه شماری می کنیم… حالا درباره مرزهای سال 1967 صحبت می شود، بعد درباره مرزهای سال 1948، بعد از آن هم لابد مرزهای سال 1947.. بعد از آن….

یورونیوز: آیا شما حاضرید که اولین گامها را در این سفر طولانی بردارید و به پشت مرزهای سال 1967 میلادی بازگردید؟

روون ریولین: اگر از من می پرسید که بعد از بازگشت به پشت مرزهای سال 1967 چه اتفاقی می افتد، درباره این موضوع باید در پارلمان اسرائیل تصمیم بگیریم. اما من به شما اطمینان می دهم که بیش از هشتاد درصد اعضای پارلمان، من خودم را نمی گویم، هشتاد درصد اعضای پارلمان به نفع راه حلی که به پایان درگیریها منجر شود رای خواهند داد.

یورونیوز: با تشکر از شما.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه؛ نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی را به آمریکا لغو کرد