تغییرات آب و هوایی در پارک ملی دونیانا در آندلوس

تغییرات آب و هوایی در پارک ملی دونیانا در آندلوس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فابریزیو سرجیو یک پژوهشگر درمرکز زیست شناسی پارک ملی دونیانا در آندلوس در اسپانیاست.

او در باره روش های تحقیقی درزمینه تغییرات آب و هوایی در این پارک با یورونیوز گفتگو کرده است.

دونیانا یک پارک چنگلی و پر از تالاب و مرداب به وسعت صد ها کیلو متر مربع است.

فابریزیو سرجیو می گوید در پاییز و زمستان و هنگام باران های موسمی در پارک سیل راه می افتد و در بهار و تابستان زمین بتدریج خشک می شود. تالاب ه مرداب که تا فروردین مملو از آب است، تا چند ماه دیگر کاملا خشک می شود.

او اضافه می کند: “ تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی می تواند به خشک سالی های شدید در بعضی مناطق منجر شود که به نوبه خود روی تولید مثل گونه مختلف تاثیرمی گذارد. بعنوان مثال روی تولید مثل لک لک گرمسیری که به نوعی، یک پرنده آبزی است و یا پرنده های شکاری.

در اوج فصل مهاجرت همه برای خواب زمستانی به زادبومشان در آفریقا بر می گردند تا در آنجا برای خودشان قلمرو و حریم درست کنند و برای تخم گذاری آماده شوند.

این ناحیه برای پرنده های شکارچی بسیار مناسب است. چون منطقه پردرختی است و آنها روی درخت لانه می سازندو منطقه شکارشان هم هست.

این پزوهشگرمی گوید: “تغییرات آب و هوایی روی تاریخ خشک شدن مرداب تاثیر دارد.در نتیجه هم منطقه شکار این پرنده های شکارچی کوچکتر می شود و هم روی طعمه های انان اثر می گذارد. همه چیز اینجا به تالاب بستگی دارد. هر وقت شرایط تغییر می کند می بینیم گرما روی موجودات زنده فشار می آورد. حالا خوب است جوجه های تازه از تخم بیرون آمده تمام روز در لانه می مانند چون لانه عایق خوبی است.”

برای حفاظت از پرندگان از وایل دهه 80 ازردیاب های مجهز به ردیاب های ماهواره ای استفاده می شود.این ردیاب ها به صورت حلقه به پای پرنده ها وصل می شود. علت کارآیی این روش، راحتی کار ردیابی دائمی پرندگان است.

فابریزیو می گوید: “ حد اقل در مورد این حلقه ها گرم شدن زمین یک حسن دارد و آن شارژ شدن باطری های خورشیدی این انتقال دهنده ها است. حلقه ها ممکن است تا چهار سال یا بیشتر هم کار کنند.”

در مورد زندگی پرنده هها در آفریقا می دانیم که برای مثال ، باروری و زایا یی اکوسیستم ها در ناحیه “ساحل” در آفریقا بشدت به بستگی به میزان باران دارد

به نظر می رسد اکو سیستم کویر “ساحل” تاثیر زیادی در بقا و یویژه سالهای اولیه زندگی پرندگان داشته باشد.

تغییرات آب وهوایی می تواند تاثیر زیادی روی زندگی این گونه ها داشته باشد.این تغییرات، آانها را به گونه های بالقوه در معرض خطر انقراض تبدیل می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد

رای بی‌سابقه دادگاه در آمریکا؛ شکایت کنشگران جوان علیه تخریب محیط‌زیست به نتیجه رسید

مکعب‌های جادویی در چین؛ بطری پلاستیکی از شما، تی‌شرت و کیف پارچه‌ای از ما