رییس جمهور کلمبیا: سیاست گفتگو و جنگ با قاچاقچیان مواد مخدر

رییس جمهور کلمبیا: سیاست گفتگو و جنگ با قاچاقچیان مواد مخدر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نبوغ سیاسی در ذات خوان مانوئل سانتوس، رییس جمهور کلمبیاست. خانواده او قبلا سه رییس جمهور به جامعه کلمبیا تحویل داده است. او در سال 2010 جانشین آلوارو اوریب شد.

در مبارزه با فارک او هم همانند آلوارو سرسخت بود و همانند او سیاست تحویل اسلحه به مردم را در پیش گرفت.

او به دنبال همکاری با جامعه جهانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است. ما در نخستین دیدار رسمی او از اروپا، مصاحبه ای با او در پاریس انجام دادیم.

یورونیوز: آقای سانتوس از قبول مصاحبه با ما سپاسگزارم. شما در زمانی که سمت وزارت دفاع را بر عهده داشتید، ضربه شدیدی به چریکهای فارک زدید، اما آیا می توان گفت که اکنون به عنوان رییس جمهور روش نظامی را به گفتگو ترجیح می دهید؟

خوان مانوئل سانتوس: من فکر نمی کنم که هر دوی این روشها ناسازگار باشند. گاهی برای گفتگو استفاده از سلاح لازم است. چیزی که ما می خواهیم، گفتگو بر پایه هایی محکم است و برای این کار خیلی وقتها توسل به زور لازم است.

یورونیوز: سیاست امنیت دموکراتیک که توسط آلوارو اوریب اعمال شد، دستاوردهای غیر قابل انکاری در مبارزه با شورشیان داشته است. اما انتقادهای زیادی به آن هم وارد شده از جمله اینکه افراد بی گناه زیادی را به نام چریک به فتل رسانده شده اند. آیا این امر متعلق به گذشته است؟

خوان مانوئل سانتوس: فطعا این یک طرح از پیش برنامه ریزی شده نبوده است. این حاصل عملکرد کسانی است که کاملا از سیاست منحرف شده اند. سیاست امنیت دموکراتیک، سیاستی است که از حقوق بشر حمایت می کند. این سیاست با هدف اعطای حق آزادی و حیات به همه مردم کلمبیا دنبال می شود. اما اعمال جنایی آنها دیگر به پایان خود نزدیک می شود و اکنون وقت محاکمه جنایتکاران فرارسیده است.

یورونیوز: فارک با از دست دادن چند تن از رهبران اصلی خود در طول سه سال گذشته، تضعیف شده است. آیا می توان گفت احتمالا شاهد پایان عمر این جنبش چریکی هستیم؟

خوان مانوئل سانتوس: نمی توانم بگویم که مرگ این جنبش را در دستان خود حس می کنیم زیرا هنوز به زمان بیشتری نیاز داریم. اما درست است آنها در چند سال اخیر خیلی تضعیف شده اند. آنها دیگر مثل سابق کنترل یک سرزمین پهناور را در دست ندارند و ما این چریکها را در نقطه ای غیر قابل برگشت قرار داده ایم. آنها دیگر از جامعه طرد شده اند و اگر دوباره بخواهند برگردند، مردم با آنها مبارزه خواهند کرد.

یورونیوز: بگذارید راجع به طرح مبارزه با مواد مخدر کلمبیا که توسط آمریکا حمایت مالی می شود صحبت کنیم. چندین دولت در کلمبیا تلاش کرده اند اروپا را نیز در این طرح شریک کنند، ولی موفق نشده اند. چرا اتحادیه اروپا در این زمینه تردید دارد؟

خوان مانوئل سانتوس: من هرگز دلیل آن را نفهمیدم. آنها فکر می کردند که این طرح صرفا نظامی و نه اجتماعی است اما الان برعکس است. من می خواهم بگویم که این طرح بیشتر اجتماعی است تا نظامی لذا امیدوارم که اروپاییها در این طرح که بهترین راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر است ما را یاری کنند.

یورونیوز: آیا شما این موضوع را در دیدارتان از اروپا مطرح خواهید کرد؟

خوان مانوئل سانتوس: بدون شک، نه فقط این موضوع بلکه اینکه چگونه کشورهای ثالثی چون آمریکای مرکزی، جزایر کاراییب، آفریقا و مکزیک هم بتوانند در این طرح شرکت کنند.

یورونیوز: مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای لاتین بر اثر قاچاق مواد مخدر به شدت بی ثبات شده اند. اگر دولت مکزیک به جنگ کنونی خود با کارتلهای مواد مخدر پایان ندهد ایا می توان گفت که مکزیک در خطر تبدیل شدن به یک کشور مواد مخدر باشد؟

خوان مانوئل سانتوس: نه چنین خطری وجود ندارد. آقای کالدرون، رییس جمهور مکزیک شجاعانه با یک سری از کارتلهای خشن مقابله کرده، چون این تنها راه است. ما قبلا این کار را کرده ایم، خونهای زیادی هم برای آن ریخته شده است. اما ما اگر بخواهیم از دموکراسی و نهادهای خود حفاظت کنیم، باید با قدرت با آنها مقابله کنیم. و این همان کاری است که مکزیک انجام می دهد.

یورونیوز: آیا با برچیدن تولید و فاچاق کوکایین می توان به این جنبشهای چریکی پایان داد؟ نظر شما راجع به ایده سزار گاویریا، رییس جمهور سابق کلمبیا که بعضی انواع مواد مخدر نرم را با هدف مقابله با قاچاق غیر قانونی آن مجاز کرده بود، چیست؟ بخصوص که این کار با خشونت و فساد هم همراه بود. آیا این کار در کلمبیا هم امکان پذیر است؟

خوان مانوئل سانتوس:این نظر که توسط کسانی مثل گاویریا، کاردوسو و زدیلو مطرح شده بود، در دنیا طرفدارانی پیدا کرده است. اما این کار فقط زمانی موثر است که در سطح جهانی اعمال شود. شما نمی توانید این کار را فقط در سطح یک یا چند کشور کوچک انجام دهید. باید یک سیاست جهانی در این زمینه وجود داشته باشد. ما نیاز به یک کار هماهنگ داریم.

یورونیوز: روابط کشور شما با ونزوئلا و اکوادور در سالهای اخیر تحت ریاست جمهوری آقای اوریب خیلی پر تنش بوده است. مثلا در مورد ونزوئلا، اگر من اشتباه می گویم تصحیح کنید، جنگ خیلی محتمل به نظر می رسید. آیا این تنش در زمان شما کمی فروکش کرده است؟

خوان مانوئل سانتوس: بدون شک، ما روابطمان را با ونزوئلا و اکوادور عادی کردیم. ما سفیران خود را مبادله کردیم و دستور کاری هم نتظیم کرده ایم. این به نفع کشورهای ما و منطقه است زیرا همیشه گفتگو بهتر است حتی اگر ما متفاوت فکر کنیم طرز فکر آقای چاوز با من فرق می کند ولی ما به هم احترام می گذاریم و این مهمترین اصل است. وقتی دو رییس جمهور با هم وارد جنگ شوند، مردم هم ار عواقب آن رنج خواهند برد.

یورونیوز: آمریکای لاتین در دهه هشتاد میلادی با بحرانهای جدی اقتصادی مواجه بود که دلایل آن با بحران مالی کنونی اروپا متفاوت است. اما کارشناسان می گویند شباهتهایی هم وجود دارد. با این تجربه گذشته، شما چه توصیه ای به اروپا برای مواجه با بحران اقتصادی کنونی خود می کنید؟

خوان مانوئل سانتوس: شاید گفتن این حرف مستکبرانه باشد ولی اروپا باید از آمریکای لاتین درس بگیرد. در بحران اخیر بخش اقتصادی مهم ترین کشورهای آمریکای مرکزی با مشکل زیادی مواجه نشدند چون ما سیاست و قوانینی داشتیم که در کشورهای دیگر وجود نداشت. چون ما از بحرانهای گذشته خود درس گرفتیم.

من فکر می کنم که اروپا چنین تجربه ای را نکرده است.

یورونیوز: برای نتیجه گیری بگویید آیا کلمبیا کشور مطمئنی برای سرمایه گذاری است؟

خوان مانوئل سانتوس: البته، فقط من این را نمی گویم، بانک جهانی هم همین نظر را دارد. کلمبیا یکی از بهترین کشورها در حمایت از سرمایه گذاری بوده است. من استراتژی خود را با روابط شخصی مقایسه می کنم. وقتی می گویند شخصی قابل پیش بینی است، این طور به نظر می رسد که خسته کننده هم باشد. من می خواهم که کلمبیا در زمینه سرمایه گذاری خارجی خسته کننده باشد. به عبارت دیگر دارای قوانینی ثابت، روشن و قابل پیش بینی در زمینه سرمایه گذاری است. ما می خواهیم که سرمایه گذاران اطمینان خاطر داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاهده یک پرنده‌ کمیاب نیمه نر و نیمه ماده برای اولین بار در ۱۰۰ سال اخیر

کلمبیا «بزرگترین گنج تاریخ بشر» را از زیر آب بیرون می‌کشد

کلمبیایی‌ها روز جهانی تنبلی را امسال نیز جشن گرفتند