NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کدام کشورهای منطقه شنگن برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی کنترل مرزهای زمینی خود را تشدید کرده‌اند؟

مرز آلمان و سوئیس
مرز آلمان و سوئیس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی از کشورهای عضو منطقه شنگن برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا، به طور موقت مرزهای زمینی خود را کنترل یا اقدامات قبلی را در این خصوص تشدید می‌کنند.

آگهی

قوانین منطقه شنگن این تصمیم کشورهای عضو را به‌عنوان «آخرین راه‌حل» آن‌ها برای محافظت در مقابل تهدیدات جدی امنیتی مجاز می‌داند. منطقه شنگن امکان سفر آزادانه بین کشورهای اروپایی را که عضو این منطقه هستند، فراهم می‌کند.

کشورهای عضو منطقه شنگن که کنترل‌های موقتی را در همه مرزهای زمینی خود برقرار یا اقدام‌های قبلی را تشدید کرده‌اند، به شرح زیر است:

اتریش در مرزهای خود با اسلواکی و جمهوری چک کنترل‌های مرزی را برقرار کرده است که تا ۱۵ اکتبر ادامه دارد. همچنین این کشور در مرزهای زمینی خود با اسلوونی و مجارستان کنترل‌هایی را تا ۱۱ نوامبر برقرار کرده است.

اتریش درباره چرایی اتخاذ این تصمیم به موضوعاتی مانند فشار بر سیستم پذیرش پناهجویان، نگرانی‌های امنیتی ناشی از گروه‌های تروریستی و شبکه‌های جنایی مرتبط با جنگ در اوکراین اشاره کرده است.

دانمارک نیز برای مقابله با «تهدیدات تروریستی مرتبط با جنگ غزه و قرآن‌‌سوزی در سال ۲۰۲۳ و خطرات ناشی از فعالیت‌های جاسوسی روسیه» در حال کنترل‌ مرزهای زمینی و دریایی خود با آلمان تا ۱۱ نوامبر است.

فرانسه دیگر کشور عضو منطقه شنگن است که برای محافظت کشور در مقابل تهدیدات تروریستی و همچنین کاهش فشار بر سیستم پذیرش پناهجویان، همه مرزهای زمینی خود را تا ۳۱ اکتبر کنترل خواهد کرد.

آلمان نیز قصد دارد از ۱۶ سپتامبر به مدت شش ماه همه مرزهای زمینی خود را کنترل کند. این کشور از سال گذشته، کنترل‌ مرزهای زمینی خود با لهستان، جمهوری چک و سوئیس را آغاز کرده است. بر اساس گفته مقام‌های آلمان، اعمال این تصمیم از اکتبر سال گذشته تاکنون مانع ورود ۳۰ هزار پناهجو به این کشور شده که به دنبال عبور از مرزهای آلمان بودند.

از سوی دیگر، ایتالیا کنترل‌های مرزی خود را تا ۱۸ دسامبر ادامه خواهد داد. رم این کنترل‌های مرزی را با نگرانی‌های ناشی از فعالیت‌های تروریستی و جنگ اوکراین و همچنین خطرات حاد ناشی از ریاست ایتالیا بر گروه ۷ مرتبط دانسته است.

ایتالیا پیشتر کنترل‌های مرزی خود با اسلوونی را تا ماه ژوئن برقرار و اعلام کرده بود پناهجویانی که از طریق بالکان وارد این کشور می‌شوند، ممکن است تروریست باشند.

نروژ اگرچه عضو اتحادیه اروپا نیست اما کنترل‌های موقتی را در مرزهای آبی خود تا ۱۱ نوامبر برپا کرده است. نروژ به عنوان عضوی از منطقه شنگن، این اقدام را به عملیات‌های اطلاعاتی روسیه که تهدیدی برای صادرات گاز نروژ یا حمایت نظامی از اوکراین به شمار می‌رود، مرتبط دانسته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اسلوونی نیز کنترل‌های مرزی خود را با کرواسی و مجارستان تا ۲۱ دسامبر برپا کرده و این تصمیم را به وضعیت امنیتی در خاورمیانه و اوکراین، تهدیدات جدی تروریسم، و جرایم سازمان‌یافته در غرب بالکان مرتبط دانسته است.

سوئد دیگر کشور عضو منطقه شنگن است که کنترل‌های مرزی خود را تا ۱۱ نوامبر تشدید کرده و این تصمیم را به افزایش خطرات حاد ناشی از حملات یهودستیزانه پس از درگیری‌های غزه مرتبط دانسته است.

فنلاند نیز گذرگاه‌های مرزی خود را با روسیه که عضو منطقه شنگن نیست به‌طور نامحدود بسته است. این اقدام در پاسخ به افزایش تعداد پناهجویان از کشورهای ثالث اعمال شده که فنلاند مدعی است توسط مسکو سازماندهی می‌شوند. کرملین این ادعا را رد کرده است.

هلسینکی همچنین چند بندر خود را به فهرست بندرهایی اضافه کرده که ورود مسافران از مقصد روسیه به آن‌ها ممنوع است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرایت ذهنیت مقامات کانادا به ماموران مرزی؛ «ویزای اقامت موقت شما دیگر معتبر نیست»

اعضای اتحادیه اروپا به گزارش‌ نقض حقوق بشر در مرزها توجه نمی‌کنند؛ کارنامه کدام کشورها منفی‌تر است؟

«استفاده از سلاح علیه مهاجران» در مرز لهستان؛ افکار عمومی کشور موافق این لایحه است