اتحادیه اروپا متعهد شد که از دارایی‌های راکد روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کند

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رییس کمیسیون اروپا روز جمعه جزییات بیشتری در مورد طرحی برای استفاده از دارایی‌های راکد بانک مرکزی روسیه برای پرداخت هزینه بازسازی اوکراین ارائه کرد. فن‌ درلاین در پایان نشست سران رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «ما در حال حاضر روی پیشنهادی درباره سودهای بادآورده تمرکز کرده‌ایم.»

آگهی

اورزولا فن در لاین بدون اشاره به زمان انتشار این طرح ادامه داد: «به عبارت دیگر، ما به دنبال یافتن راهی برای استفاده از درآمد حاصل از دارایی‌هایی بانک مرکزی روسیه هستیم. این سودهای بادآورده در حال حاضر بسیار قابل توجه است.»

این دارایی‌ها از فوریه سال گذشته مسدود شده است، از همان زمانی که متحدان غربی مجموعه‌ای از تحریم‌ها را برای فلج کردن توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ علیه اوکراین اعمال کردند. 

ارزش این سپرده‌ها در سراسر قلمرو اتحادیه اروپا ۲۱۰۰ میلیارد یورو است که طبق گزارش‌ها بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار آنها در اختیار شرکت «یوروکلیر» (Euroclear)، یک شرکت خدمات مالی مستقر در بروکسل قرار دارد. 

یوروکلیر حق مدیریت این دارایی‌ها را دارد اما نمی‌تواند از آنها بهره‌مند شود. در ۹ ماه اول سال جاری، دارایی‌های تحریم شده روسیه در سبد این شرکت ۳ میلیارد یورو سود ایجاد کرد و ۳۴ میلیون یورو هم هزینه‌های مدیریتی به همراه داشت. 

از آنجایی که این دارایی‌ها به دلیل نرخ‌های بهره بالاتر مدام بیشتر می‌شود فشار بر بروکسل هم افزایش یافته تا اقدامی انجام دهد و این درآمد بادآورده را برای بازسازی اوکراین هزینه کند. بانک جهانی تخمین زده که بازسازی اوکراین حداقل به ۴۱۱ میلیارد یورو پول نیاز دارد.

خانم فن در لاین گفت: «از نظر سیاسی ما توافق کردیم که در نهایت روسیه باید هزینه بازسازی بلندمدت اوکراین را بپردازد.»

او توضیح داد که پیشنهاد این کمیسیون این است که درآمدهای مالیاتی به دست آمده از دارایی‌های روسیه با هم جمع شود و سپس آنها از طریق بودجه مشترک اتحادیه اروپا به کی‌یف برود.

این طرح البته نگرانی‌هایی را در میان محققان حقوقی، کارشناسان مالی و حتی بانک مرکزی اروپا ایجاد کرده است، اما خانم فن در لاین توجه زیادی به آنها نکرد. این کارشناسان نگرانند که این اقدام به اعتبار یورو به عنوان دومین ارز ذخیره جهان آسیب برساند، هزینه‌های تسهیلات برای شرکت‌های اروپایی را بالا ببرد و روابط تجاری را در سراسر جهان دچار مشکل کند.

بر خلاف اموال عمومی متعلق به الیگارش‌ها، مانند عمارت‌ها، قایق‌های تفریحی و آثار هنری، دارایی‌های بانک مرکزی روسیه مستقل تلقی می‌شوند و بنابراین طبق قوانین بین‌المللی از مصادره و سلب مالکیت محفوظ هستند. بنابراین اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود، غرب باید آنها را به دولت روسیه بازگرداند.

در حالی که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا مصمم هستند از این دارایی‌ها به هر طریقی استفاده کنند، نگرانی‌های مطرح شده توسط بانک مرکزی اروپا، احتیاط و دقت بیشتری را طلب کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رهبران اتحادیه اروپا در جمع‌بندی مشترک خود به این نتیجه رسیده‌اند که «روسیه مسئول خسارات عظیم ناشی از جنگ تجاوزکارانه‌اش علیه اوکراین است.»

خانم فن در لاین همچنین اعلام کرد که دور دوازدهم تحریم‌ها علیه روسیه از زمان شروع جنگ تاکنون به دنبال ممنوعیت واردات الماس روسیه و مقابله با دور زدن آن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد تحریم روسیه به دلیل حبس الکسی ناوالنی به توافق رسیدند

نخست‌وزیر ایتالیا پا به عرصه انتخابات پارلمان اروپا گذاشت

آغاز کارزار انتخابات پارلمان اروپا در آلمان زیر سایه جنگ اوکراین و قدرت‌گیری راست افراطی