NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رسوایی آزار جنسی در میان کارکنان سیا؛ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «به پنهان‌کاری ادامه می‌دهد»

اسناد مربوط به پرونده آزار جنسی یک مامور سیا
اسناد مربوط به پرونده آزار جنسی یک مامور سیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مورد تازه تعرض و آزار جنسی در میان کارکنان سازمان جاسوسی آمریکا در حالی افشا و رسانه‌ای شده است که سیا همچنان تلاش دارد ابعاد سوء‌رفتارهای جنسی در میان کارکنان خود را پنهان کند.

آگهی

به گزارش آسوشیتدپرس، تازه‌ترین مورد در این خصوص در جریان یک جشن کوچک در دفتر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به مناسبت تولد ۵۰ سالگی یک افسر باسابقه سیا روی داده است.

فردی که میهمانی برای او برپا شده بود در حالت مستی دست به زیر دامن همکار زنش می‌زند و او را به‌زور در مقابل چشمان حیرت‌زده دیگر همکاران می‌بوسد.

اتهامات در این خصوص توسط دادستان‌ها در آخرین پرونده سوء‌رفتار جنسی که از این سازمان اطلاعاتی به دادگاه عمومی کشیده شده، مطرح شده است.

تحقیقات آسوشیتد‌پرس نشان می‌دهد که مورد تازه آزار جنسی گزارش شده توسط افسری به نام دونالد آسکوئیث، سال گذشته تنها چند روز پس از آن روی داده است که سیا وعده داده بود با رفتارهای نادرست جنسی در صفوف خود مقابله کند. به گزارش آسوشیتدپرس، سیا حتی از افشای جزئیات بیشتر در خصوص این مورد نیز خودداری کرده و همچنان سعی در پنهان‌کاری دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گزارش ۶۴۸ صفحه‌ای اخیر ناظر داخلی که حکایت از نارسایی‌های سیستماتیک در رسیدگی سیا به چنین شکایاتی را دارد، به عنوان سندی «محرمانه» طبقه‌بندی شده و به عنوان از جزئیات آن به عنوان «تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی» محافظت می‌شود.

گزارش نهاد نظارتی به دنبال تحقیقات قبلی آسوشیتدپرس تهیه شد که نشان می‌داد دست کم بیش از ۱۰ کارمند زن در سیا به مقامات مسئول و اعضای کنگره مراجعه کرده و گزارش‌هایی از تعرض‌های جنسی، تماس‌های ناخواسته و آنچه که به‌عنوان تلاش برای ساکت کردن آنها توصیف شده، ارائه داده‌اند.

بسیاری از این زنان با الهام از یک کارآموز سیا که سال ۲۰۲۲ پس از بی‌توجهی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شکایتش به پلیس مراجعه کرد، پیش‌قدم شدند.

فرد یاد شده همکارش را متهم کرده بود که در راه‌پله مقر سیا با یک شال به او حمله کرده است. برخی از این زنان می‌گویند که با انتقام‌جویی مواجه شده‌اند، از جمله همان فرد قربانیِ حمله در راه‌پله که کمتر از شش ماه پس از شکایت از سیا اخراج شد.

یکی از این زنان که آسوشیتدپرس نامش را فاش نکرده، می‌گوید: «من به‌طور کامل به این سازمان اعتماد داشتم و همچنین باور داشتم که اقدامات وعده داده شده برای اصلاح آنچه من آن را یک اپیدمی می‌دیدم، واقعی است. اما حالا متوجه شده‌ام که فقط حرف بوده است.»

پرونده مورد تازه آزار جنسی سیا با توجه به خدمات طولانی‌مدت عامل آن در ماموریت‌های مخفی خارجی و نیز به دلیل گستاخی که او حین عمل انجام داده می‌تواند برای سازمان سیا بسیار شرم‌آورتر از موارد پیشین باشد. این مورد ژوئن ۲۰۲۳، کمتر از یک ماه پس از آنکه ویلیام برنز، مدیر سیا وعده اصلاحاتی گسترده برای حفظ امنیت زنان، تسریع در رسیدگی به شکایات و تعجیل در مجازات متخلفان داد، صورت گرفته است.

دونالد آسکوئیث، افسر سیا که مظنون به آزار جنسی همکار زن خود شده ماه آوریل در شهرستانی واقع در ویرجینیا، متهم به حمله و ضرب و جرح خفیف شد.

این اتهام پس از تحقیق چند ماهه از سوی کلانتر منطقه درباره حوادثی که در جریان یک میهمانی در یکی از دفاتر سیا با حضور دست کم دوازده نفر روی داده، مطرح شد.

شاکی پرونده که یک کارمند پیمانی سیا است به مقامات گفت که بارها تلاش کرده تا دست‌‌درازی‌های دونالد آسکوئیث را رد کند، اما او همچنان به او نزدیک‌تر شده، پای او را بدون رضایتش لمس کرده و الفاظ جنسی نامناسبی به زبان آورده است.

بر اساس گزارش دادگاه، افسر‌ متهم به آزار جنسی سپس دستش را بارها زیر دامن قربانی برده تا بتواند بالای ران او را لمس کند و این سبب شده تا دامن بالا برود و لباس زیر وی نمایان شود. کارمند زن قربانی این پرونده آزار جنسی به بازپرس‌ها گفته است که بارها دست آزارگر را کنار زده و از جای خود بلند شده تا برود اما او مانع شده است.

آگهی

به گزارش آسوشیتدپرس، وی همچنین گفته است وقتی سرانجام برای خارج شدن به سمت در می‌رفت، افسر سیا درخواست «بغل» کرده سپس او را با هر دو دست از پشت گرفته و قسمت‌های پایین و بالای بدنش را به او مالیده است.

قربانی در ادامه تصریح می‌کند که دونالد آسکوئیث پس از مواجه شدن با مقاومت، او را به‌زور بغل کرده و صورت و دهانش را بدون رضایت بوسیده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن فرانسوی که شوهرش به او قرص خواب‌آور می‌داد تا مردان به او تجاوز کنند، در دادگاه علنی چه گفت؟

سامانه‌ای برای ثبت شکایت‌های آزار جنسی علیه آبه پیر، نیکوکار معروف فرانسوی پس از مرگش ایجاد شد

موافقت اتحادیه اروپا با نخستین قانون مبارزه با خشونت علیه زنان؛ بر سر تعریف تجاوز جنسی توافق نشد