NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ویزای طلایی یونان؛ آتن با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار یورویی اقامت پنج‌ساله می‌دهد

یونان
یونان Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کیریاکوس متسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان از گسترش برنامه ویزای طلایی این کشور و اضافه شدن امکان سرمایه‌گذاری بر روی کسب و کار‌های نوپا و استارتاپ‌ها با هدف اخذ اقامت پنج‌ساله خبر داد.

آگهی

بنابر گزارش‌ها این تغییر به عنوان بخشی از استراتژی اقتصادی جدید یونان در هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی سالونیک اعلام شده است.

این تصمیم دولت یدان معنی است که ثروتمندان خارجی می‌توانند با سرمایه‌گذاری ۲۵۰هزار یورویی بر روی استارتاپ‌‌های یونانی مجوز اقامت پنج‌ساله این کشور را اخذ کنند. با این‌حال دولت یونان هنوز هیچ جزئیاتی از این برنامه جدید ارائه نکرده است.

کرستوس واردیکوس، حقوق‌دان گفت که گزینه سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌ها نشان‌گر تعهد جمهوری یونان به پرورش نوآوری و جذب استعداد‌های بین‌المللی است. تغییرات جدید همچنین می‌تواند درها را برای سرمایه‌گذاران فناوری که به دنبال تعامل با فضای استارتاپ جمهوری‌ یونان هستند، باز کند.

آقای متسوتاکیس با تاکید بر اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات برای افزایش دستمزد، حل مشکلات مسکن و حمایت از خانوارها، گفت که به جای خرواری از پیشنهاد‌های بیهوده، تنها راه‌حل‌های کاربردی و تاثیرگذار را مطرح می‌کند.

این درحالی است که اتحادیه‌های کارگری با انتقاد از اقدامات دولت برای متعادل ساختن هزینه‌های زندگی و ناکافی بودن دستمزد‌ها برای تظاهرات در سالونیک فراخوان دادند.

برخی از تغییرات ویزای طلایی در اول سپتامبر اعمال شد

مجوز اقامت در یونان در برابر سرمایه‌گذاری مالی که به ویزای طلایی مشهور است از روز نخست ماه سپتامبر دستخوش تغییراتی شد. این تغییرات جدید شامل افزایش حداقل میزان سرمایه لازم برای اخذ اقامت شد.

بنابر اعلام کیریاکوس متسوتاکیس، حداقل میزان لازم برای سرمایه‌گذاری جهت اخذ ویزای طلایی در برخی از نقاط کشور از جمله سالونیک، میکونوس و سانتورینی و همچنین جزایری با جمعیت بیش از سه هزار و ۱۰۰ نفر از ۵۰۰ هزار یورو به ۸۰۰ هزار یورو افزایش یافت.

همچنین، سرمایه‌گذاران ثروتمند بین‌المللی در دیگر نقاط یونان باید به جای ۲۵۰ هزار یورو، ۴۰۰ هزار یورو را صرف خرید مسکن کنند.

با این حال، بنابر این برنامه جدید هنوز گزینه سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار یورویی برای تبدیل املاک تجاری به مسکونی و یا بازسازی ساختمان‌های فهرست‌ شده وجود دارد.

نخست وزیر یونان گفت: «بنابر صحبتی که با وزیر دارایی کردم، ما به دنبال افزایش میزان سرمایه‌گذاری لازم در مناطقی با نرخ اجاره بالا هستیم. این میزان می‌تواند به ۸۰۰ هزار یورو افزایش یابد.»

با این حال آقای واردیکوس با اشاره به این که جزئیات اجرای این طرح و افزایش هزینه‌ها هنوز مشخص نیست گفت: «در چند روز آینده دولت باید جزئیات چگونگی تبدیل املاک تجاری به مسکونی در ازای ۲۵۰ هزار یورو را مشخص کند. شایعه‌های مبنی بر این که ملک تجاری باید برای دست‌کم پنج سال بلااستفاده مانده باشد، وجود دارد.»

ویزای طلایی سهم قابل توجهی از اقتصاد یونان را به خود اختصاص داده است. بنابر آمار منتشر شده، یونان در هفت ماه آغازین سال جاری چهار هزار و ۷۳۴ درخواست ویزای طلایی را بررسی کرده که این میزان منجر به ورود ۱.۲ میلیارد یورو به اقتصاد یونان شده است. با این حال تاکنون هنوز ۳۰ هزار درخواست بررسی نشده باقی‌ مانده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استرالیا صدور «ویزای طلایی» را برای سرمایه‌گذاران خارجی لغو کرد

ایتالیا یک سال پس از توصیه اتحادیه اروپا، صدور ویزای طلایی برای روس‌ها را تعلیق کرد

نفس‌ آخر «ویزای طلایی» پرتغال و ایرلند؛ خارجی‌ها کدام کشورهای اروپایی را هدف گرفتند؟