NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«خیانت» چپ‌ها به ترودو؛ کانادا در آستانه انتخابات زودهنگام قرار گرفت

ترودو و سینگ
ترودو و سینگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  Reuters
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر هندی‌تبار حزب چپ‌گرای نو دموکراتیک (ان‌دی‌پی) کانادا شب گذشته در اقدامی غیر منتظره با انتشار ویدیویی اعلام کرد که حزب متبوعش از ائتلاف با حزب لیبرال جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور بیرون می‌رود. این اقدام ممکن است ترودو را مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام کند.

آگهی

رهبر هندی‌تبار حزب چپ‌گرای نو دموکراتیک (ان‌دی‌پی) کانادا شب گذشته در اقدامی غیر منتظره با انتشار ویدیویی اعلام کرد که حزب متبوعش از ائتلاف با حزب لیبرال جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور بیرون می‌رود. این اقدام ممکن است ترودو را مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام کند.

جاگمیت سینگ، رهبر حزب نو دموکرات کانادا شب گذشته از فسخ یکجانبه توافق ائتلاف با حزب ترودو خبر داد و حزب او را به «ضعف و خودخواهی بیش از اندازه» متهم کرد. آقای ترودو در واکنش به این خبر ضمن رد برگزاری انتخابات زود هنگام گفت که به کار خود ادامه می‌دهد و برنامه‌های حمایت اجتماعی دولتش را پی می‌گیرد.

با این حال، ضربه رهبر هندی‌تبار به نخست‌وزیر کانادا به قوت خود باقی است. حزب آقای ترودو دیگر مثل قبل حاکم مطلق مجلس عوام این کشور نیست و برای پیش‌برد لوایحش در پارلمان مجبور است که چشم به دست نمایندگان دیگر احزاب اپوزیسیون داشته باشد.

این درحالی است تورم بالا، مشکل مسکن و پذیرش تعداد بالای مهاجران نیازمند کمک‌های دولتی باعث کاهش چشمگیر محبوبیت نخست‌وزیر ۵۲ ساله کانادا شده است. به طوری که بنابر نظرسنجی‌ها، اگر انتخابات امروز برگزار شود، حزب آقای ترودو با شکست شدیدی مواجه می‌شود. بر اساس قوانین کانادا انتخابات این کشور باید تا پایان اکتبر سال ۲۰۲۵ برگزار شود.

جاستین ترودو گفت: «انتخابات سال آینده برگزار می‌شود و امیدوارم پیش از آن اتفاق نیفتد تا بتوانیم در این مدت به مردم کانادا خدمت کنیم.»

او افزود: «واقعا امیدوارم که حزب نو دموکرات به جای تمرکز بر روی سیاست همچنان مثل سال گذشته بر خدمت به مردم کانادا متمرکز بماند.»

مشکل کجاست؟

آقای ترودو در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار در کانادا به قدرت رسید و در دو سال گذشته با انتقادات شدیدی از سوی جریان محافظه‌کار راست میانه‌رو مواجه بوده است. آن‌ها نخست‌وزیر کانادا را مسئول تورم بالا و بحران مسکن پس از دوران همه‌گیری کرونا می‌دانند.

نرخ تورم کانادا در سال ۲۰۱۹، ۱.۹ درصد و در سال ۲۰۲۰ تنها ۰.۷ درصد بود. حال آن که با بازگشایی مجدد کسب و کار‌ها پس از دوران همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۱، نرخ تورم این کشور آمریکای شمالی به ۳.۴ درصد رسید. کانادا در سال ۲۰۲۲ بالاترین نرخ تورم در ده سال اخیر یعنی ۶.۸ درصد را تجربه کرد.

اما در سال ۲۰۲۳، با اجرای سیاست مالی جدید بانک مرکزی کانادا مبنی بر افزایش نرخ بهره، ترمیم چرخه توزیع آسیب دیده در دوران همه‌گیری کرونا و همچنین پایین آمدن بهای انرژی در این کشور، تورم نرخ تورم به ۳.۴ درصد رسید.

با این حال، بحران مسکن یکی از اساسی‌ترین مشکلات کانادا درحال حاضر محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که دولت ترودو برخلاف تورم، در مهار آن ناتوان بوده است. به طوری که نرخ اجاره‌بها در ارز دو سال بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

اگرچه دولت جاستین ترودو در دوسال گذشت با حمایت حزب نو دموکرات موفق به تصویب برنامه حمایت اجتماعی برای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی شده است، اما آقای سینگ در ماه‌های اخیر به بیان بیش از پیش نارضایتی خود از اقدامات دولت کانادا پرداخته و لیبرال‌ها را به «ناتوانی در مبارزه با افزایش قیمت‌ها» به ویژه در مورد مواد غذایی متهم کرده است.

آقای سینگ در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: «جاستین ترودو بارها و بارها ثابت کرده است که همیشه در برابر طمع شرکت‌ها تسلیم می‌شود.»

او همچنین اعلام کرد که در انتخابات آینده برای کسب سمت نخست‌وزیر تلاش می‌کند و گفت: «لیبرال‌ها مردم را ناامید کرده‌اند. آن‌ها لایق فرصت دوباره نیستند.»

بازیابی استقلال

اگرچه این حزب نو دموکرات، لیبرال‌ها را به سمت تصویب برنامه ملی دندان‌پزشکی سوق دادند، اما بنابر نظر‌سنجی‌ها، استیصال مردم از دولت ترودو، گریبان‌گیر این حزب هم شده است. به طوری که مقبولیت آن اکنون با اختلاف زیاد در جایگاه سوم قرار دارد.

در حال حاضر بنابر آخرین نظرسنجی‌ها، حزب محافظه‌کار با ۳۹ تا ۴۴ درصد محبوب‌ترین حزب در انتخابات آینده کانادا است. حزب لیبرال ترودو با ۲۴ تا ۲۶ درصد در رده دوم و حزب نو دموکرات با ۱۷ تا ۲۰ درصد در رده سوم قرار دارد.

آگهی

حزب نو دموکرات در سال ۲۰۲۲ در توافقی با دولت لیبرال متعهد شده بود که از بر قدرت ماندن آقای ترودو تا سال ۲۰۲۵ حمایت کند. این حزب در ازای این حمایت خواستار افزایش کمک‌‌هزینه‌های اجتماعی دولت شده بود.

فرد کاتلر، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا معتقد است که خروج حزب نو دموکرات از ائتلاف به این دلیل است که «آن‌ها می‌خواهند پیش از انتخابات استقلال خود را بازیابی کنند.»

آقای کاتلر گفت: «دست‌کم برخی از رای‌دهندگان خواهند گفت که ان‌دی‌پی فقط بازیچه لیبرال‌ها نیست و با آن‌ها رقابت می‌کند.»

پیر پوالیور، رهبر حزب محافظه‌کار در پی خروج حزب نو دموکرات از ائتلاف با لیبرال‌ها بار دیگر خواستار انتخابات زودهنگام شد.

آگهی

مجلس عوام کانادا در روز ۱۶ سپتامبر فعالیت خود را از سر می‌گیرد. محافظه‌کاران در این روز می‌توانند پیشنهاد اخذ رای اعتماد مجدد برای دولت را مطرح کنند. دولت ترودو در صورتی از این پیشنهاد جان سالم به در می‌برد که نمایندگان نو دموکرات از شرکت در رای‌گیری خودداری کنند.

نو دموکرات‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که به صورت موردی درباره رای تصویب لوایح در پارلمان تصیمیم خواهند گرفت.

با این حال، به نظر می‌رسد لحظه مرگ و زندگی دولت ترودو در زمان تصویب لایحه بودجه در اواخر سال جاری خواهد بود. این لایحه در صورتی که از سوی قانون‌گذاران به هیچ وجه تصویب نشود، ممکن است به برگزاری انتخابات مجدد بینجامد.

منابع بیشتر • CBC, Canada Statistics

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرایت ذهنیت مقامات کانادا به ماموران مرزی؛ «ویزای اقامت موقت شما دیگر معتبر نیست»

دولت کانادا برای کنترل مهاجرت از شمار کارگران موقت خارجی می‌کاهد

کانادا سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کرد