NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بلینکن: ایران می‌تواند در ۴۸ ساعت آینده حمله کند؛ فرانسه و اردن: منطق انتقام‌جویی را کنار بگذارید

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس، ۱۶ فوریه ۲۰۲۴
ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس، ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بحبوحه ترس از تشدید تنش نظامی بین ایران و متحدانش با اسرائیل، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن با ابراز نگرانی «بسیار عمیق» نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به ویژه میان ایران و اسرائیل از همه طرف‌ها خواستند که «منطق انتقام‌جویی» را کنار بگذارند.

آگهی

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کاخ الیزه، رئیس جمهور فرانسه و ملک عبدالله دوم طی یک گفتگوی تلفنی در روز یکشنبه ۴ اوت (۱۴ مرداد)، نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش‌ها در منطقه ابراز و بر لزوم اجتناب از تشدید تنش نظامی در منطقه «به هر قیمتی» تاکید کردند.

آتش بس در غزه «فوری‌تر از همیشه»

الیزه همچنین در مورد توافق آتش‌بس در غزه آن را  «فوری‌تر از همیشه» دانست و خواستار«آزادی همه گروگان‌ها، از جمله دو گروگان‌ فرانسوی، پایان دادن به رنج غزه و ارسال گسترده کمک‌های بشردوستانه» شد.

در این تماس تلفنی دو طرف همچنین نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت کرانه باختری ابراز کردند.

تماس تلفنی میان فرانسه و اردن در حالی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه اردن به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای کاستن از شدت تنش در منطقه در روز یکشنبه ۴ اوت و به شکلی غیر منتظره، به تهران سفر کرده است.

این سفر در پی تماس‌های تلفنی کشورهای مختلف به ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها صورت می‌گیرد. این درحالی است که درخواست‌ها برای خروج اتباع خارجی از لبنان و ایران نیز در حال افزایش بوده است.

نگرانی شدید رهبران گروه هفت از تشدید تنش میان خاورمیانه

در همان روز رهبران دیپلماتیک گروه هفت با برقراری دیداری از طریق ویدئو کنفرانس برای گفتگو در مورد وضعیت خاورمیانه در روز یکشنبه ۴ اوت با یکدیگر دیدار و «نگرانی شدید» خود را در مورد خطر تشدید تنش در منطقه ابراز کردند.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا که کشورش ریاست دوره‌ای گروه هفت را برعهده دارد، در بیانیه‌ای گفت: «ما به همراه شرکای خود، نگرانی شدیدمان را در مورد رویدادهای اخیر که تهدیدی برای منطقه‌ای شدن بحران است، ابراز کرده‌ایم.»

در این بیانیه از همه طرف‌ها خواسته شده تا «از ادامه چرخه مخرب فعلی انتقام‌جویی خشونت‌آمیز خودداری کرده و به طور سازنده برای کاهش تنش‌ها تعامل کنند. هیچ کشور یا ملتی از تشدید تنش در خاورمیانه منفعتی نخواهد برد.»

احتمال حمله ایران در طی ۲۴ ساعت آینده

به گزارش اکسیوس به نقل از منابع آگاه، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در پیامی در روز یکشنبه ۴ اوت به همتایان خود در گروه هفت اطلاع داده است که ایران می‌تواند در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کند. بر اساس این خبر که توسط سایر رسانه‌های دیگر نیز پوشش داده شده است، بلینکن به عنوان بخشی از تلاش های ایالات متحده برای کاهش تنش‌ها در منطقه و جلوگیری از وقوع جنگ همه جانبه با همتایان خود گفتگو کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیات تازه از حمله به پایگاه آمریکا؛ شلیک دو موشک کاتیوشا دست‌کم ۵ مجروح بر جا گذاشت

سایه جنگ و رکود اقتصادی بر فراز بازارهای مالی؛ سقوط بورس‌ها از توکیو و لندن تا تهران و تل‌ آویو

پرتاب ماهواره‌بر ایرانی با سوخت جامد به فضا در بحبوحه نگرانی غرب از تسری این فناوری به حوزه موشکی