NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پارلمان اروپا عرف دیرین را شکست؛ به اوربانِ مجارستان مجال سخنرانی در نشست افتتاحیه داده نشد

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا باید تا اواخر سال منتظر بماند تا ویکتور اوربان بتواند دستور کار خود را تحت شعار «اروپا را دوباره بزرگ کنیم» طی نطقی در پارلمان اروپا به اعضا ارائه کند.

آگهی

دو منبع آگاه به یورونیوز گفتند که تلاش ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان برای ایراد نطقی در نشست آغازین دور تازه فعالیت پارلمان اروپا که در آن نمایندگان جدید حضور دارند، نتیجه‌بخش نبوده است.

بنا به اطلاعاتی که این دو منبع در اختیار یورونیوز گذاشته‌اند، این درخواست از سوی روسای پارلمان اتحادیه اروپا در استراسبورگ که گفته‌ می‌شود نتوانسته‌اند جایی در برنامه‌ریزی و دستور کار نشست افتتاحیه پارلمان برای نطق ویکتور اوربان پیدا کنند، رد شده است.

بر اساس یک عرف دیرینه، روسای دولت این فرصت را دارند که هنگام به عهده گرفتن ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا، با سخنرانی در پارلمان، دستور کار دوره شش ماهه خود را در راس مذاکرات و سیاست‌گذاری‌های بین دولتی ارائه دهند و به سوالات نمایندگان پارلمان اروپا پاسخ دهند.

به گفته منابع یاد شده، آقای اوربان به پارلمان متذکر شده است که می‌تواند دستور کار دوره‌ای ریاست کشورش بر اتحادیه را که بوداپست از آن تحت شعار «اروپا را دوباره بزرگ کنیم» یاد می‌کند در نشست عمومی سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده ارائه کند.

این در حالیست که کنفرانس روسای پارلمان، مجمع سران گروه‌های سیاسی که دستور کار نشست را تعیین می‌کنند، اعلام کرده است که پارلمان در دو روز یاد شده بر اساس زمان‌بندی انجام شده جایی خالی برای اختصاص دادن به این نطق در اختیار ندارد.

به گفته یکی از دو منبع مرتبط با یورونیوز، دستور کار پارلمان بیش از حد معمول شلوغ است و این نهاد شورای اتحادیه را به دلیل عدم توجه به توصیه‌های پارلمان در مورد زمان برگزاری انتخابات اروپا مورد سرزنش قرار داده است.

این منبع می‌گوید: «پنج سال پیش، در سال ۲۰۱۹ توانستیم ارائه برنامه ریاست‌ دوره‌ای فنلاند را در دستور کار آخرین نشست علنی تابستان بگنجانیم زیرا انتخابات در ماه مه برگزار شد؛ این امر به ما امکان تا دو نشست علنی قبل از تابستان برگزار کنیم.»

وی در ادامه تصریح کرد: پیش از این هشدار داده بودیم که انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن عواقبی برای برنامه‌ریزی‌های ما به همراه خواهد داشت.»

منبع اول اضافه کرد که پارلمان جدید طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده رأی به رئیس و چهارده معاون وی را برنامه‌ریزی کرده است و لذا برنامه فشرده‌ای پیش رو دارد.

پنجشنبه آینده طبق این برنامه‌ریزی برای رای تاییدیه انتصاب مجدد اورزولا فن درلاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا در نظر گرفته شده است.

روز جمعه اما اگرچه به لحاظ نظری برای نطق نخست وزیر مجارستان در دسترس بود، اما به گفته منبع اول، این زمان برای آقای اوربان امکان پذیر نبود.

دستور کار نشست هفته آینده قرار است روز پنجشنبه این هفته ۱۱ ژوئیه طی کنفرانسی با حضور روسای گروه های پارلمانی نهایی شود؛ منبع اول به یورونیوز گفت: «با این حال احتمال دارد در آخرین لحظه تغییراتی در آن اعمال شود.»

یک سخنگوی پارلمان نیز با اشاره به اختصاص جلسات علنی ماه ژوئیه به «شکل‌گیری ارکان پارلمان و تایید انتخاب رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: بعید است که در این شرایط ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه بتواند برنامه خود را قبل از سپتامبر به نمایندگان پارلمان اروپا ارائه کند.

ویکتور اوربان تنها رهبر اتحادیه اروپا است که با دو دولت اقتدارگرای شاخص در جهان روابط دوستانه دارد.

وی طی روزهای اخیر پس از دیدار با رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف، به روسیه و چین سفر کرد تا در مورد حل و فصل صلح اوکراین گفتگو کند.

آگهی

سفر ویکتور اوربان به مسکو واکنش منفی اوکراین و دیگر رهبران اروپایی را برانگیخت، اما نخست‌وزیر مجارستان این سفر را یک تلاش فراگیر توصیف کرد.

انتظار می رود که آقای اوربان فردا برای هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ناتو در نشست سران پیمان آتلانتیک شمالی در ایالات متحده حضور داشته باشد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تسهیل ورود شهروندان روس به مجارستان؛ بوداپست نگرانی‌های اروپا را بی‌مورد دانست

جایی میان اورول و کافکا؛ مجارستان با نهاد حفاظت از حاکمیت به دنبال چیست؟

زن ایتالیایی که در مجارستان با خطر زندان روبرو بود با پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا مصونیت یافت