Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ترکیه مذاکره ساخت نیروگاه هسته‌ای را با آمریکا آغاز کرد؛ رایزنی با کره جنوبی، روسیه و چین ادامه دارد

اردوغان در مراسم مجازی افتتاحیه سومین رآکتور هسته ای نیروگاه آق‌قویو در سال ۲۰۲۱
اردوغان در مراسم مجازی افتتاحیه سومین رآکتور هسته ای نیروگاه آق‌قویو در سال ۲۰۲۱ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه روز سه‌شنبه ۲ ژوئیه (۱۲ تیر ۱۴۰۳) اعلام کرد که ترکیه در حال مذاکره با ایالات متحده در مورد ساخت نیروگاه‌های بزرگ هسته‌ای و راکتورهای کوچک مدولار است.

آگهی

یوسف جیلان در کنفرانسی درباره نیروگاه‌های هسته‌ای به رویترز گفت: «ایالات متحده به هدف ترکیه برای افزایش ظرفیت انرژی هسته‌ای و ساخت نیروگاه‌های جدید علاقه جدی نشان داده است.»

وی در پاسخ به سوالی درباره پروژه‌های مورد بحث، خاطرنشان کرد که دو کشور «هم حوزه نیروگاه‌های موجود و هم توسعه نیروگاه‌های جدید» را در نظر دارند.

آقای جیلان توضیح داد که «ما در حال مذاکره با ایالات متحده برای نیروگاه‌های بزرگ مقیاس و راکتورهای کوچک مدولار هستیم. این موضوع فعلا در حد یک مرامنامه است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

جف فلیک، سفیر ایالات متحده در ترکیه ماه گذشته به رویترز گفته بود که آنکارا «با آمریکا و دیگران درباره (ساخت) راکتورهای کوچک مدولار صحبت کرده است.»

وی در آن زمان خاطرنشان ساخت که «ما با آن‌ها کار می‌کنیم تا از هر طریقی که می‌توانیم وابستگی (ترکیه به روسیه) را کاهش دهیم.»

چشم‌انداز ترکیه برای سخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتر

این مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه از ادامه مذاکرات با کره جنوبی و روسیه برای ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای در «سینوپ» واقع در حاشیه دریای سیاه، و مذاکرات با چین برای ساخت سومین نیروگاه هسته‌ای در «تراکیه» واقع در شمال غربی ترکیه خبر داد.

ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ۴۸۰۰ مگاواتی ترکیه توسط شرکت روس اتم روسیه در «آق‌قویو» واقع در منطقه مدیترانه ترکیه ادامه دارد.

 ترکیه قصد دارد ۳ نیروگاه هسته‌ای چهار راکتوری بسازد و این نیروگاه‌ها را با راکتورهای کوچک مدولار (SMR) تکمیل کند. ظرفیت مجموع این تاسیسات ۲۰ هزار مگاوات خواهد بود.

هدف ترکیه از ساخت این نیروگاه‌ها، تنوع بخشیدن به ترکیب تولید برق کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق هسته‌ای آمریکا و عربستان: دو کشور چه سودی از این کار می‌برند؟

ایران رسما عملیات اجرایی ساخت ۴ نیروگاه‌ اتمی را آغاز کرد

ایران: نیروگاه هسته‌ای امارات تهدیدی جدی برای محیط زیست و ثبات منطقه است