Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

راند اول به نفع نامزد جمهوریخواه؛ در نخستین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ چه گذشت؟

اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ
اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ Copyright AP edited by Euronews
Copyright AP edited by Euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نخستین مناظره‌ در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که در آن یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گیرد.

آگهی

پنج ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ در نخستین مناظره خود ساعت ۲۱ روز پنجشنبه به وقت شرقی آمریکا و صبح جمعه به وقت تهران با میزبانی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان و بدون حضور تماشاگران استودیویی، به مصاف کلامی یکدیگر رفتند.

این مناظره علاوه بر اینکه بدلیل تمرکز دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه بر مسائل اقتصادی و مهاجرت ازاهمیت بالایی برخوردار بود، نخستین مناظره‌ در تاریخ آمریکا بود که یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یعنی رئیس‌جمهور سابق در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده تلویزیونی قرار می‌گرفت.  

نکات مهم مناظره بایدن و ترامپ:

  • جو بایدن و دونالد ترامپ در طول این مناظره در مورد موضوعاتی نظیر اقتصاد آمریکا و تورم، حق سقط جنین، مهاجرت، جنگ‌های اوکراین و غزو حتی بازی‌های گلف، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند و درگیری‌های لفظی شدیدی میان آنها درگرفت
  • این دو نامزد در طول مناظره در موارد بسیاری به موضوعات شخصی یکدیگر پرداختند: ترامپ دو بار به هانتر پسر جو بایدن و محکومیت او در دادگاه به دلیل حمل غیرقانونی سلاح اشاره کرد. بایدن نیز به محکومیت‌های جنایی ترامپ در ماجرای حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های پورن و دادگاه مدنی تعرض جنسی به جین کارول اشاره کرد
  • صدای جو بایدن، رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا در طول مناظره خش‌دار و خسته بود و در مواردی سخنان خود را فراموش می‌کرد
  • ترامپ ۷۸ ساله پر انرژی بود اما بر اساس راستی‌آزمایی خبرگزاری‌ها ادعاهای نادرست بسیاری را مطرح کرد
  • هر دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در پاسخ به سوال درباره سن و سال‌شان از خود دفاع و یکدیگر را به ناتوانی در اداره کشور متهم کردند
  • پس از آنکه دونالد ترامپ قاسم سلیمانی را از بزرگ‌ترین تروریست‌های جهان نامید و کشته شدن او را دستاورد دولت خود خواند، بایدن، وی را به «انفعال در برابر ایران» در جریان حمله به پایگاه عین‌آلاسد متهم کرد.
  • هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با در موضوع جنگ غزه، به حمایت از اسرائیل پرداختند و خواستار نابودی حماس شدند. بایدن در اینباره گفت که تمرکز دولت او بر پایان دادن به درگیری‌ها در غزه است اما دونالد ترامپ تاکید کرد که اسرائیل باید «کار را تمام کند»
  • دونالد ترامپ در بخش دیگری از مناظره حمله حماس به اسرائیل را نتیجه سیاست خارجی بایدن در قبال ایران دانست و گفت: «در دوران من ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم هیچ کس با آنها معامله کند. پولشان تمام شد. ورشکسته بودند. پولی برای حماس نداشتند. پولی برای هیچ کاری نداشتند. پولی برای کار تروریستی نداشتند»
  • کارشناسان و ناظران دموکرات و جمهوریخواه دونالد ترامپ را پیروز این مناظره خواندند تا جائیکه برخی از دموکرات‌ها ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مناظره، گزینه کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی را نیز مطرح کردند

در اینجا می‌توانید پوشش لحظه به لحظه از اتفاقات مهم و حاشیه‌های این مناظره را بخوانید: 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه آنچه باید در مورد نخستین مناظره بایدن و ترامپ بدانیم؛ چرا نامزد مستقل امکان حضور ندارد؟

تلاش بایدن و متحدانش برای جذب رای دهندگان زن جمهوریخواه در حومه شهرها

آیا سلبریتی‌ها می‌توانند نقش مهمی در تعیین نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند؟