Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

ناوگان جنگی روسیه در هاوانا؛ زیردریایی و کشتی آمریکا و کانادا هم وارد آب‌های کوبا شدند

زیردریایی کازان روس��ه که وارد سواحل هاوانا در کوبا شد
زیردریایی کازان روسیه که وارد سواحل هاوانا در کوبا شد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک کشتی گشتی نیروی دریایی کانادا اوایل روز جمعه، تنها چند ساعت پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد یک زیردریایی تهاجمی این کشور در پایگاه دریایی گوانتانامو در کوبا پهلو گرفته، وارد سواحل هاوانا شد.

آگهی

هر دو کشتی اندکی زمانی پس از ورود واحد‌هایی از ناوگان جنگی روسیه که اوایل این هفته به بندر هاوانا رسیده بودند، وارد کوبا شدند.

حضور همزمان کشتی‌های جنگی روسیه، کانادا و آمریکا در کوبا، کشوری تحت حاکمیت کمونیستی که تنها ۱۶۰ کیلومتر (۱۰۰ مایل) با فلوریدا فاصله دارد، یادآور تنش‌های قدیمی جنگ سرد و نیز روابط پرتنش کنونی بین روسیه و کشورهای غربی بر سر جنگ اوکراین است.

با این حال، مقام‌های هر دو کشور آمریکا و کوبا گفته‌اند که ناوگان جنگی روسیه هیچ تهدیدی برای منطقه ایجاد نمی‌کند.

روسیه نیز در همین راستا حضور کشتی‌های جنگی خود را در سواحل کوبا، کشوری که متحد مسکو به شمار می‌رود، امری عادی توصیف کرده است.

ناوچه کلاس گروشکوف و زیردریایی هسته‌ای کازان، که نیمی از آن زیر آب و خدمه آن روی عرشه بودند، روز چهارشنبه پس از تمرین استفاده از «سلاح‌های موشک انداز با دقت بالا» در اقیانوس اطلس، وارد بندر هاوانا شدند.

کشتی گشت‌زنی «مارگارت بروک» کانادا اوایل روز جمعه مانورهایی را برای ورود به بندر هاوانا آغاز کرد.

فرماندهی عملیات مشترک کانادا این عملیات را در چارچوب آنچه وی «بازدید از بندر...در راستای احترام به روابط دیرینه دو جانبه میان کانادا و کوبا» خواند، توصیف کرد.

چند ساعت قبل از آن، فرماندهی جنوبی ایالات متحده اعلام کرد که زیردریایی تهاجمی هلنا برای یک توقف معمول برنامه‌ریزی‌شده در خلیج گوانتانامو، جایی که پایگاه دریایی ایالات متحده در انتهای جنوب شرقی جزیره و حد فاصل ۸۵۰ کیلومتری با هاوانا واقع شده، پهلو گرفته است.

ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشته شد، اعلام کرد: «محل پهلو گرفتن و مسیر این شناور از قبل مشخص و برنامه‌ریزی شده بود.»

یک دیپلمات کانادایی ورود کشتی مارگارت بروک به سواحل کوبا را «روتین و بخشی از همکاری دیرینه بین دو کشور» توصیف کرد و افزود که این رویداد «ارتباطی با حضور کشتی‌های جنگی روسی» ندارد.

روسیه و کوبا در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق متحدان نزدیکی بودند؛ تنش میان دو قدرت بزرگ وقت جهان بر سر کمونیسم در «حیاط خلوت» ایالات متحده با بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ به اوج خود رسید.

مسکو که همچنان روابط نزدیک خود را با هاوانا حفظ کرده نگرانی آشکار غرب از حضور ناوگان جنگی روسیه در سواحل کوبا طی روزهای اخیر را زیر سوال برده و کم‌اهمیت جلوه داده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که مسکو قصد ارسال چه سیگنالی را دارد؟ گفت به نظر نمی‌رسد که غرب هرگز به سیگنال‌هایی که روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک ارسال می‌کند توجهی نشان داده باشد.

خانم زاخارووا افزود: «به محض آنکه صحبت از تمرین‌های نظامی یا عملیات دریایی است، بلافاصله سوالاتی در خصوص پیام این اقدامات مطرح می‌شود؛ چرا فقط سیگنال‌های مربوط به ارتش و نیروی دریایی ما به غرب می رسد؟"

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می رود کشتی‌های جنگی روسیه تا ۱۷ ژوئن در بندر هاوانا باقی بمانند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین از نابودی یک کشتی جنگی روسیه خبر داد؛ مسکو رزمایش با سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرد

تخریب کابل‌های زیردریایی در دریای سرخ و تاثیرش بر اینترنت؛ حوثی‌های یمن: کار ما نیست

روسیه از شلیک موفق موشک قاره‌پیمای «بولاوا» توسط زیردریایی اتمی جدید «امپراتور الکساندر سوم» خبر داد