Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رقابت‌های فوتبال یورو ۲۰۲۴ آلمان؛ برنامه یوفا برای جبران خسارات مالی دوران همه‌گیری کرونا چیست؟

یورو۲۰۲۴ عکس تزئیتی
یورو۲۰۲۴ عکس تزئیتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسابقات فوتبال یورو ۲۰۲۴ در آلمان نخستین گام یوفا برای جبران زیان‌های مالی ناشی از همه‌گیری کرونا و تلاشی در جهت افزایش ذخایر تحلیل‌رفته این نهاد اداره کننده فوتبال اروپا به بیش از ۵۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

آگهی

آسوشیتدپرس در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته از برنامه‌ریزی دو مرحله‌ای یوفا برای بهره‌برداری مالی بهینه از این مسابقات خبر داده است.

بر اساس این گزارش، برنامه مالی دو مرحله‌ای یوفا برای پر کردن ذخایر نقدی زیان‌دیده از بیماری همه‌گیر، با برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در سال جاری موسوم به یورو ۲۰۲۴ به میزبانی بزرگترین اقتصاد قاره اروپا آغاز می‌شود.

انتظار می‌رود درآمدی حدود ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۷ میلیارد دلار) در پی برگزاری این مسابقات از طریق حق پخش و قراردادهای اسپانسری، فروش بلیت، بسته‌های پذیرایی، خدمات رفاهی و گردشگری و نیز حق امتیازِ برگزاری تورنمنتی پرتماشاگر و پرمخاطب در اروپا عاید اتحادیه فوتبال اروپا شود.

در این تورنمنت که از ۱۴ ژوئن رسما در آلمان استارت می‌خورد برگزاری ۵۱ مسابقه پیش‌بینی شده است؛ دیدار افتاحیه در ورزشگاه شهر مونیخ و مسابقه فینال قهرمانی روز ۱۴ ژوئیه در برلین برگزار خواهد شد.

تسادیوم شهر مونیخ، محل برگزاری مسابقه افتتاحیه یورو۲۰۲۴
تسادیوم شهر مونیخ، محل برگزاری مسابقه افتتاحیه یورو۲۰۲۴Matthias Schrader/Copyright 2019 The AP. All rights reserved

یوفا، نهاد حاکم بر فوتبال اروپا ماه آوریل پیش‌بینی کرد که سود حاصل از مسابقات که نیمی از درآمد‌های یورو ۲۰۲۴ معادل ۱.۲ میلیارد یورو (۱.۳ میلیارد دلار) را شامل می‌شود علاوه بر تکمیل ذخایر مالی به تامین هزینه‌ طرح‌های توسعه چهار سال آینده اختصاص خواهد یافت.

هزینه‌های برگزاری تورنمنت همچنین شامل صدها میلیون یورو (دلار) خواهد بود که به پاداش در نظر گرفته شده برای ۲۴ تیم شرکت کننده و جوایز مالی باشگاه‌هایی که بازیکنانشان جزو بهترین‌ها انتخاب شده‌اند، اختصاص خواهد یافت.

اینک بار دیگر نوبت آلمان شده است که پس از ۳۶ سال، میزبان مهمترین رویداد فوتبالی در قاره اروپا باشد.

آخرین باری که آلمان غربی میزبان یورو بود، این مسابقات درست یک سال پیش از فرو ریختن دیوار برلین و تنها با حضور هشت تیم در سال ۱۹۸۸ برگزار شد.

زمانی که اعضای کمیته اجرایی یوفا در سپتامبر ۲۰۱۸، آلمان را به جای ترکیه برای میزبانی یورو ۲۰۲۴ برگزیدند، هرگز تصور نمی کردند که یک بحران جهانی بهداشتی در راه باشد.

تجربه کووید و انتخاب میزبان یورو۲۰۲۸

با این حال، میراث همه‌گیری کووید-۱۹ نقشی پررنگ در ذهنیت یوفا داشت، زمانی که اکتبر گذشته، طرح بلندمدت اعطای میزبانی مشترک یورو ۲۰۲۸ به بریتانیا و ایرلند در یک رای‌گیری بدون رقیب به تصویب نهایی رسید.

برگزاری یورو ۲۰۲۸ در انگلستان، به عنوان یکی از میزبانان این رویداد که دارای استادیوم‌های مدرن است و امکان درآمد‌زایی هنگفت از مسابقات را فراهم می‌کند، انتخابی مطمئن برای یوفا بود.

این انتخاب در حالی صورت گرفت که یوفا به دنبال جبران ضرر و زیان‌های مالی خود ناشی از یورو ۲۰۲۰ بود که با یک سال تأخیر و در ورزشگاه‌های نیمه‌خالی در ۱۱ کشور برگزار شد و جز هزینه‌های گزاف و درآمد اندک، چیز دیگری به همراه نداشت.

انتخاب بریتانیا به عنوان میزبان یورو ۲۰۲۸، مزایای دیگری نیز به همراه داشت. زیرساخت‌های حمل و نقل و اقامتی قوی این کشور، برگزاری تورنمنت را تسهیل خواهد بخشید.

علاوه بر این، محبوبیت فوتبال در انگلستان تضمین‌کننده حضور تماشاگران پرشور در استادیوم‌ها و ایجاد فضایی مهیج برای مسابقات خواهد بود.

با وجود مزایای آشکار، انتخاب بریتانیا انتقاداتی را نیز به همراه داشت. برخی معتقد بودند که یوفا فرصتی را برای گسترش فوتبال به کشورهای جدید و کشف بازارهای تازه جذب تماشاگر از دست داده است.

همچنین، در میان دیدگاه‌های مطرح‌شده، نگرانی‌هایی در خصوص مسائل مربوط به حقوق بشر و تبعیض در فوتبال انگلستان نیز وجود داشت.

انتظار افزایش ذخایر مالی یوفا به بیش از ۵۰۰ میلیون یورو

یوفا سطح مطلوب ذخایر نقدی خود را بیش از ۵۰۰ میلیون یورو (۵۴۳ میلیون دلار) تعیین کرده است. این رقم پیش از شروع همه‌گیری در اوایل سال ۲۰۲۰، معادل ۵۷۵ میلیون یورو (۶۲۴ میلیون دلار) بود.

با شیوع همه‌گیری کرونا، ذخایر نقدی یوفا در آخرین صورت‌های مالی مربوط به سال ۲۰۲۳ به ۳۶۰ میلیون یورو (۳۹۱ میلیون دلار) کاهش یافت.

آگهی

سیزده حامی مالی یوفا برای یورو ۲۰۲۴ شامل نام‌های آشنایی در دنیای فوتبال مانند آدیداس و کوکاکولا، هیئت گردشگری قطر و همچنین دو شرکت تابعه علی بابا و سه شرکت فناوری الکترونیکی از چین هستند.

یوفا به طور معمول برای مسابقات ملی در اروپا، از پخش‌کننده‌های رایگان (free-to-air) حمایت می‌کند تا این بازی‌ها همچنان جزئی از گفت‌وگوهای ملی باقی بمانند.

در ایالات متحده، این بازی‌ها از طریق شبکه ورزشی فاکس (Fox Sports) به زبان انگلیسی و سرویس استریمینگ اسپانیایی زبان Vix پخش خواهند شد.

یوفا درباره‌ی کمک‌های مالی پایه‌ی خود که بیش از دو برابرِ دریافتیِ فدراسیون‌های اروپایی از فیفا است، اعلام کرد: «هر یک از اعضای ما واجد شرایط دریافت حداکثر ۱۷ میلیون یورو (۱۸.۵ میلیون دلار) در طول یک دوره‌ چهارساله‌ از ژوئیه‌ ۲۰۲۴ تا ژوئن ۲۰۲۸ هستند.»

جایزه‌ی نقدی مسابقات به ارزش ۳۳۱ میلیون یورو (۳۶۰ میلیون دلار) بین ۲۴ فدراسیون ملی شرکت‌کننده در تورنمنت تقسیم می‌شود.

آگهی

تیم قهرمان در صورت کسب پیروزی در کلیه مسابقات جایزه‌ای به میزان ۲۸.۵ میلیون یورو (۳۱ میلیون دلار) دریافت خواهد کرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پخش «صدای رابطه جنسی» مراسم قرعه‌کشی یورو ۲۰۲۴ را با اختلال مواجه کرد

همه‌چیز درباره یورو ۲۰۲۴؛ کدام تیم‌ها بلیط آلمان را در جیب دارند؟

آلمان جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۴ را میزبانی می‌کند