Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بازگشت اروپا به فضا با آریان۶؛«بر سر میز با کشورهای موفق در عرصه هوافضا باید ظرفیت‌هایی داشته باشید»

صدراعظم آلمان در نمایشگاه هوایی برلین
صدراعظم آلمان در نمایشگاه هوایی برلین Copyright Sebastian Gollnow/(c) Copyright 2024, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten
Copyright Sebastian Gollnow/(c) Copyright 2024, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نمایشگاه بین‌المللی هوافضای برلین «ایلا» ازروز چهارشنبه تا روز یکشنبه ۹ ژوئن دستاوردهای اروپا در عرصه رقابت‌های جهانی فضایی را عرضه می‌کند.

آگهی

نمایشگاه بین المللی هوافضای برلین «ایلا» قدیمی‌ترین نمایشگاه هوایی جهان است که در سال ۱۹۰۹ راه‌اندازی شده است. در این دوره از نمایشگاه‌، دستاوردهای اروپا در مسابقه جهانی فضایی در میان ۶۰۰ غرفه شرکت‌کننده برجسته شده است.

بدین ترتیب، ماکت فضاپیمای آریان-۶ است که در میان غرفه‌ها بیش از همه چیز به چشم می‌خورد. روز چهارشنبه، جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا در افتتاحیه این نمایشگاه از پرتاب آریان-۶ در ماه ژوئیه خبر داد.

قرار است پرتابگر آریان-۶ در تاریخ ۹ ژوئیه، یعنی تقریبا چهار سال پس از تاریخ ابتدایی برنامه ریزی شده به فضا پرتاب شود. نخستین پرتاب از سکوی پرتاب آژانس فضایی اروپا در منطقه کورو در گویان فرانسوی صورت خواهد گرفت.

مدیر آژانس فضایی اروپا در این باره می‌گوید:‌«آریان-۶ قدمی بسیار مهم برای سفرهای فضایی اروپاست، چرا که این پرتابگر مجددا به ما دسترسی به فضا می‌دهد. ما تا یک‌ سال پس از پایان پروژه آریان-۵ دسترسی به فضا با پرتابگر خود را نداشتیم و این قابل قبول نیست که ملت‌هایی نظیر کشورهای اروپایی دسترسی خودی نداشته باشند. این بدین معناست که ما آن را دوباره راه‌اندازی می‌کنیم. به همین دلیل است که پرتاب دوباره و بازیابی ماهواره‌ها و اطلاعاتمان از فضا و مستقل شدن از شرکا، قدم بسیار مهمی است.

آریان-۶ جایگزین آریان-۵ است که از سال ۱‍۹۹۶ تا تابستان ۲۰۲۳ در حال فعالیت بود. این پرتابگر جدید ماهواره‌هایی را برای مشتریان دولتی و خصوصی با هزینه کمتر به فضا خواهد برد.

مشارکت و همکاری در سراسر اروپا، برای دست‌اندرکاران پروژه پرتاب آریان-۶، کلید موفقیت آن است.

الکساندر گرست، فضانورد آلمانی عضو آژانس فضایی اروپا در این باره می‌گوید:‌«بله، این نیز مثل هر شراکت دیگری است. اگر می‌خواهید همکاری کنید،‌ باید چیزی داشته باشید که بتوانید در آن مشارکت کنید. به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید بر سر یک میز با کشورهای موفق در عرصه هوافضا بنشینید، باید ظرفیت‌هایی هم داشته باشید که می‌توانید آن‌ها را به طور مثال با توانایی‌های که ندارید مبادله کنید. به همین دلیل است که ما می‌خواهیم برخی از کارهای کلیدی را خودمان انجام دهیم، مانند حمل و نقل فضانوردان، جابجایی محموله‌ها به مدار زمین و بازگرداندن آنها. و همچنین مشارکت در اکتشاف ماه و ماه‌نوردی، که در حال حاضر شتاب زیادی پیدا کرده است.»

فضانوردان آژانس فضایی اروپا می‌گویند پرتاب آریان-۶ راه را برای آینده اکتشافات فضایی اروپا هموار می‌کند و خود را به عنوان وسیله‌ای برای سفرهای روزمره مطرح می‌کند.

سامانتا کریستوفورتی، از فضانوردان ایتالیایی آژانس فضایی اروپا می‌‌گوید: «ما به یک حامل بار جدید در اروپا نیاز فوری داریم، زیرا باید برای این آینده، برای شرایط آینده در مدار زمین، جایی که دیگر نه ایستگاه فضایی بین‌المللی، بلکه ایستگاه‌های فضایی خصوصی وجود خواهد داشت، آماده باشیم.»

علاوه بر آینده سفر فضایی، نمایشگاه هوافضای برلین همچنین قصد دارد تحول پایدار هوانوردی غیرنظامی و همچنین آخرین تحولات در دفاع و امنیت را به نمایش بگذارد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نمایشگاه امسال را افتتاح کرد. این نمایشگاه تا یکشنبه با حدود ۶۰۰ غرفه در بخش غرفه‌های تجاری فرودگاه برلین ادامه دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمارش معکوس؛ موشک فضایی «آریان ۵» پس از سه بار تاخیر سرانجام آماده پرتاب است

اسطوره های فضا؛ پرتاب اولین موشک آریان

رئیس آژانس فضایی اروپا: اولین پرتاب آریان-۶ در سال ۲۰۲۱ انجام می شود