رییس دفتر پیشین دونالد ترامپ می‌گوید رییس جمهوری سابق آمریکا عاشق پوتین است و هیتلر را ستایش می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، در یک گردهمایی تبلیغاتی
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، در یک گردهمایی تبلیغاتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جیم سیوتو، گوینده سی‌ان‌ان و تحلیلگر مسایل امنیتی در کتاب جدیدش با جان کلی، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و دومین رییس دفتر دونالد ترامپ در کاخ سفید گفتگو کرده است. کتاب جدید او به نام «بازگشت قدرت‌های بزرگ» به زودی منتشر می‌شود. کلی در این کتاب گفته که ترامپ، آدولف هیتلر را ستایش می‌کرده است.

آگهی

کلی گفت که ترامپ به او گفته «هیتلر کارهای خوبی انجام داده است.» او در این مصاحبه تعریف می‌کند: «گفتم خب چی؟ و او گفت خب هیتلر اقتصاد را بازسازی کرد. اما او با آن اقتصاد بازسازی شده چه کرد؟ او آن را علیه مردمش و علیه جهان به کار برد. من گفتم که آقا شما هیچ وقت نمی‌توانید حرف خوبی در مورد هیتلر بگویید. هیچ چیز. می‌خواهم بگویم که موسولینی در مقایسه با هیتلر، آدم خیلی بهتری بود.»

جان کلی، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، قبل از اینکه دومین رییس دفتر ترامپ شود، وزیر امنیت داخلی دولت ترامپ بود. او بعد از اینکه در سال ۲۰۱۸ استعفا داد به فردی مخالف رییس سابقش تبدیل شد.

کلی به سیوتو گفت که باورش بسیار سخت است که ترامپ چگونه در ارزیابی خود از هیتلر «هولوکاست را فراموش کرده» و درک اینکه او چگونه ۴۰۰ هزار سرباز آمریکایی را که در جنگ جهانی دوم کشته شدند، از یاد برده، سخت است. 

کلی همین طور گفت که «من فکر می‌کنم ماجرا بیشتر از اینهاست.» علاقه ترامپ به رهبران اقتدارگرا، به ویژه ولادیمیر پوتین از روسیه به خوبی مشخص است. صحبت‌های ترامپ درباره هیتلر هم با آن داستانی که گفته می‌شد او کتاب سخنرانی‌های هتلر را کنار تختش دارد، همخوانی دارد. 

کتاب جدید سیوتو و گفتگویش با کلی در بحبوحه ترس از تمایلات اقتدارگرایانه ترامپ منتشر شده است. این در حالی است که ترامپ ۹۱ اتهام کیفری و شکست‌های حقوقی با خسارات چند میلیون دلاری رو به رو است و با وجود تلاش‌ها برای رد صلاحیتش برای انتخابات ریاست جمهوری، او همچنان نامزد احتمالی جمهوری خواهان خواهد بود. 

اظهارات کلی به سیوتو اندکی پس از استقبال ترامپ از ویکتور اوربان، رهبر اقتدارگرای مجارستان، در خانه‌اش در فلوریدا منتشر شد. اورابان ضمن تجدید از ترامپ گفت که اگر او در انتخابات، جو بایدن را شکست دهد، آمریکا «یک پنی» هم به اوکراین در مبارزه با روسیه کمک نخواهد کرد. 

کلی به سیوتو گفت که ترامپ «فکر می‌کرد پوتین و کیم [جونگ-اون] آدم‌های بدی نیستند. به نظر ترامپ، ما با تحریک کردن آن‌ها باعث این اتفاقات می‌شویم. او می‌گفت اگر ناتو وجود نداشت، پوتین دست به چنین کارهایی نمی‌زد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ترامپ اخیرا گفته است در صورتی که دوباره به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود، روسیه را «تشویق» خواهد کرد تا به هر عضو ناتو که به عنوان بخشی از این ائتلاف نظامی غرب به تعهدات مالی‌ خود عمل نکند، حمله کند.

بایدن این اظهارات را «احمقانه، شرم‌آور و غیرآمریکایی» خواند و بعد هم سعی کرد ترامپ را تهدیدی برای امنیت جهانی و همچنین دموکراسی آمریکا معرفی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حساس‌ترین فراز و فرودهای دوران زمامداری پوتین؛ از بسلان تا اوکراین

رویترز: ترامپ در زمان ریاست جمهوری به سازمان سیا دستور داد عملیاتی مخفی علیه چین راه‌اندازی کند

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا