سیل استان سیستان و بلوچستان ایران؛ خطر حضور گاندوها همزمان با نبود مواد غذایی در شماری از روستاها

سیل در استان سیستان و بلوچستان ایران
سیل در استان سیستان و بلوچستان ایران Copyright حال‌وش
Copyright حال‌وش
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بارانی که از ابتدای هفته گذشته در سیستان و بلوچستان ایران آغاز شد، تا امروز منجر به سرریز شدن چهار سد و جاری شدن سیلاب در ١۶ شهرستان و ١٩۴٧ روستا شده است.

آگهی

این درحالی است که علاوه بر نبود آب و غذا در شماری از روستاهای حادثه دیده برخی نیز از خطر حضور گاندوها در  خبر می‌دهند.

رسول خادم، پیشکسوت قدیمی کشتی و عضو اسبق شورای شهر تهران که در سال‌های اخیر برای کمک‌رسانی به‌طور مرتب در سیستان و بلوچستان حضور داشته است در شبکه ایکس نوشت: «سر ریز شدن سد پیشین، یعنی ورود گاندوها (تمساح های ایرانی) به رودخانه باهوکلات و میان مردم روستانشین.»

از سوی دیگر برخی از گلایه‌ها به دلیل رسیدگی نکردن مناسب به سیل زده‌ها نیز شنیده می‌شود. با این حال روز شنبه وزیر کشور پس از برگزاری انتخابات و با تاخیر راهی این استان شد.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تا امروز، بیش از ١٠ هزار نفر در این سیل آسیب دیده‌اند.

همچنین به گفته فرمانده قرارگاه شهید فولادی چابهار این افراد به آب آشامیدنی، غذا، پتو، چادر و وسایل بهداشتی دسترسی ندارند.

وضعیت یکی از خانه‌های سیل زدگان سیستان و بلوچستان
وضعیت یکی از خانه‌های سیل زدگان سیستان و بلوچستانحال‌وش

روزنامه هم میهن نیز در گزارشی نوشت: «خاش»، «سیب و سوران»، «فنوج»، «ایرانشهر»، «میرجاوه»، «نیکشهر»، «دلگان»، «چابهار»، «سراوان»، «زاهدان»، «نیمروز»، «سرباز»، «کنارک» و «مهرستان» و «دشتیاری» از این سیل آسیب دیدند، اما همه می‌گویند وضعیت دشتیاری و «تلنگ» قصرقند وخیم‌تر است.

طبق همین گزارش، در یک شبانه‌روز ۲۶۰ میلی‌متر باران آمد، آن هم در منطقه‌ای که متوسط بارش یک سال در آن ۱۲۰ میلی‌متر است. تقریباً تمام ۷۴ پارچه آبادی و روستای بخش تلنگ قصرقند، درگیر سیلی شدند که نتیجه چهار شبانه‌روز بارش شدید بود.

احسان چهکندی، فعال اجتماعی که برای کمک به سیل زده‌ها در سیستان و بلوچستان است به خبرآنلاین گفت: «ما در منطقه تلنگ هستیم، یکسری روستا هفت روز بدون امداد بودند، روستاهایی داریم که هشت روز پشت آب هستند، در این مناطق نیاز به امداد هوایی است، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری هشدار هواشناسی برای منطقه صادر شده است، اگر این روزها بارندگی شود وضعیت روستاهای منطقه خیلی سخت خواهد شد، چرا که روستاهایی که هنوز امدادرسانی نشدند مواد غذایی‌شان روبه پایان است و باید قبل از این‌که وضعیت بحرانی شود به آن‌ها مواد غذایی برسد.»

وضعیت مشابهی که شه‌بخش، از روستاهای بخش باهوکلات توصیف می‌کند: «در بخش باهوکلات ۷۴ روستا داریم، در این بخش هنوز مسیر ۱۵ روستا مسدود است و هیچ دسترسی وجود ندارد ولی متاسفانه تا این لحظه هیچگونه خدمات امداد رسانی انجام نشده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش برای از سرگیری همه پروازها در فرودگاه دوبی؛ چرا امارات برای بارندگی‌های شدید آماده نبود؟

از روسیه تا ایران و امارات؛ سیل در افغانستان ده‌ها قربانی گرفت و پروازهای فرودگاه دبی را مختل کرد

سازمان ملل تشدید کنترل حجاب و صدور حکم اعدام توماج صالحی در ایران را محکوم کرد