استارتاپ نروژی سفارش‌های غذایی را با پهپاد به دست مشتریان می‌رساند

پهپادهای شرکت آویانت
پهپادهای شرکت آویانت Copyright شرکت آویانت
Copyright شرکت آویانت
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک شرکت استارت‌آپ نروژی به نام آویانت، سرویس ارسال سفارشات مشتریان از طریق پهپادها را گسترش داده است.

آگهی

این شرکت در حمله شهر لیلهامر نروژ که ۴ هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند دوربردترین تحویل محموله از طریق هواپیماهای بدون سرنشین را در سطح جهان راه‌اندازی کرده است.

 مشتریان می‌توانند از این طریق محصولات مورد نظر خود تا وزن حدودا ۱ کیلو و نیم را از رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و موارد مشابه سفارش دهند. 

بر اساس اعلام این شرکت میانگین زمان تحویل سفارش برای مشتریان حدود ۲۴ دقیقه است. این پهپادها شعاع ۱۷ کیلومتری حتی در آب و هوای سخت زمستان را پوشش می‌دهند که تقریبا ۶ برابر هواپیماهای بدون سرنشین سنتی عمل می‌کنند. 

از آنجایی که بین شرکت‌هایی چون اوبر ایتس، گلوو، دلیورو برای تحویل سفارش غذا و مواد غذایی رقابت جدی روی زمین وجود دارد، هنوز این فضا در هوا داغ نشده است. با این حال محدودیت‌های قانونی ممکن است کار را برای آویانت دشوار کند هرچند این شرکت مجوز قانونی برای فعالیت در حریم هوایی اتحادیه اروپا را دارد. 

لارس فراگرنس مدیرعامل و از بنیانگذاران این شرکت در این خصوص می‌گوید: «این یک لحظه مهم برای تحویل خودکار سفارش‌ها توسط هواپیماهای بدون سرنشین در اروپا است. این باعث می‌شود که یکی از ایده‌های فرضی که بسیاری آن‌را دور از ذهن می‌دانستند به اتفاقی کاربردی در دنیای واقعی تبدیل شود. ضمن اینکه ما گامی مهم در جهت حفاظت از محیط زیست نیز بر می‌داریم.» 

این پهپادها که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ برای تحویل تجهیزات پزشکی ساخته شده‌اند، می‌توانند در بادهای شدید و دمایی که به طور معمول پایین‌تر از منفی ۱۵ درجه سانتیگراد است با سرعتی معادل ۱۲ متر در ثانیه حرکت کنند و محموله‌ها را تحویل دهند. از نقاط قابل توجه این پهپادها میزان پایین آلایندگی برای محیط زیست است به طوری که ۹۵ درصد کمتر از یک خودروی برقی دی‌اکسید کربن در فضا منتشر می‌کنند. 

فراگرنس در این رابطه می‌گوید: «پهپادهای ما وسیله‌ای برای حمایت از مشاغل و مردم هستند که در عین حال در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای موفق هستند. ما برنامه داریم که عرضه این پهپادها را به فراتر از نروژ گسترده کنیم.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپویندید

با وجود ایده‌های بلندپروازانه فراگرنس، این استارتاپ یک رقیب جدی دارد و شرکت Manna ایرلندی که در این زمینه فعالیت می‌کند قصد دارد فعالیت خود را به سراسر اروپا گسترش دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رونمایی از جدیدترین فناوری‌های پهپادی و نظامی دنیا در نمایشگاه ابوظبی

حمله پهپادی به نفتکش «مرتبط با اسرائیل» در سواحل هند؛ کانال ۱۲ اسرائیل: پهپاد از ایران شلیک شده بود

اتحادیه اروپا بر سر حمایت نظامی و پهپادی ایران از روسیه دور جدید تحریم‌ها علیه تهران را آغاز کرد