آغاز رأی‌گیری در انتخابات پارلمانی پاکستان؛ خدمات اینترنت و تلفن همراه قطع شد

انتخابات پارلمانی در پاکستان
انتخابات پارلمانی در پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت پاکستان هم‌زمان با آغاز انتخابات مجالس ملی و ایالتی این کشور در روز پنج‌شنبه ۸ فوریه اعلام کرد که برای «حفظ نظم و مقابله با تهدیدات احتمالی»، خدمات تلفن همراه و اینترنت به طور موقت قطع شده است.

آگهی

دولت پاکستان همچنین از بسته شدن مرزهای این کشور با ایران و افغانستان به دلایل «امنیتی» برای یک روز خبر داد.

وزارت کشور پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به حوادث تروریستی اخیر در این کشور، اتخاذ تدابیر امنیتی برای حفظ نظم و مقابله با تهدیدات احتمالی ضروری است.

تصمیم دولت پاکستان برای استقرار بیش از نیم میلیون نیروی امنیتی و انتظامی برای تامین امنیت رای‌گیری در سراسر کشور در حالی اتخاذ شده است که دو انفجار در نزدیکی دفاتر نامزدهای انتخابات مجالس ملی و ایالتی در دو نقطع جداگانه در استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان در رزو چهارشنبه دست‌کم ۲۶ کشته برجا گذاشت.

از سوی دیگر برگزاری این انتخابات با تشدید تنش‌های سیاسی در پاکستان همزمان شده است.

عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان که در حال حاضر زندانی است، روز چهارشنبه از هواداران خود خواست که پس از انداختن آرای خود به صندوق‌های رأی، تا زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در بیرون شعبه‌های اخذ رای منتظر بمانند.

آقای خان که اکنون به اتهام فساد زندانی و از شرکت در انتخابات منع شده است، حدود دو سال قبل در پی رأی عدم اعتماد از قدرت برکنار شد.

نواز شریف، رهبر مسلم لیگ که پیشتر سه بار نخست وزیر پاکستان بوده، بار دیگر در این انتخابات کاندیدا شده است. اگرچه او در زمان انتخابات پیشین، مجازات زندان را به خاطر محکومیت فساد شروع کرده بود، اما اینک ممنوعیت دایمی او از قدرت رفع و سابقه جرایم او کاملا پاک شده است.

احزاب «مسلم لیگ پاکستان» (نواز) و «مردم پاکستان» (پی‌پی‌پی)، دو حزب عمده در انتخابات پارلمانی پاکستان هستند.

انتظار می‌رود رقابت‌های اصلی میان نامزدهای مورد حمایت عمران‌خان و حزب مسلم لیگ پاکستان باشد. البته از آنجا که نامزدهای حزب تحریک انصاف (عمران خان) از استفاده از نماد این حزب منع شده‌اند، تشخیص آن‌ها سخت‌ شده است.

در این انتخابات، احزاب سیاسی کوچک می‌توانند نقش مهمی در تشکیل دولت ایفا کنند که به ۱۶۹ کرسی از ۳۳۶ کرسی مجلس ملی نیاز دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رأی‌دهندگان پاکستانی به طور مستقیم ۲۶۶ نماینده مجلس ملی را انتخاب می‌کنند. در این مجلس،۷۰ کرسی اختصاصی هم برای زنان و غیرمسلمانان در نظر گرفته شده که ۶۰ کرسی مختص زنان و ۱۰ کرسی دیگر به غیرمسلمانان اختصاص داده شده است.

پیش‌بینی می‌شود نتایج اولیه انتخابات پارلمانی پاکستان که در بیش از ۹۰ هزار شعبه اخذ رأی برگزار می‌شود پس از پایان این انتخابات در ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی اعلام شود.

بیش از ۱۲۸ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات مجالس ملی و ایالتی روز پنج‌شنبه پاکستان هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات پاکستان؛ پیشتازی نامزدهای نزدیک به خان و واکنش تند دولت به انتقادهای خارجی

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند