پهپادهای تهاجمی اوکراینی به یک پالایشگاه نفت در عمق خاک روسیه حمله کردند

حمله چهار پهپاد به پالایشگاه نفت در منطقه کراسنودار روسیه در ماه مه ۲۰۲۳
حمله چهار پهپاد به پالایشگاه نفت در منطقه کراسنودار روسیه در ماه مه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله به پالایشگاه ولگوگراد تازه‌ترین نمونه از مجموعه حملات پهپادی نیروهای اوکراینی در عمق خاک روسیه است.

آگهی

یک منبع آگاه در کی‌یف ضمن اشاره به جزئیات تازه‌ترین حمله اوکراین علیه مواضع سرزمینی روسیه، به خبرگزاری رویترز گفت که در حمله بامداد امروز به یک تاسیسات مهم فرآوری نفت در بزرگترین پالایشگاه جنوب روسیه دو پهپاد تهاجمی اوکراینی مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند.

مقامات محلی روسیه پیش‌تر اعلام کردند که آتش‌سوزی ناشی از حملات پهپادی به پالایشگاه «ولگوگراد، Volgograd» هم اکنون خاموش شده است. 

حمله به این پالایشگاه که متعلق به شرکت نفت «لو‌اویل، Lukoil» است، ظرفیت این را دارد که صفحه جدیدی از جنگ روسیه و اوکراین را بگشاید. هرچند که این شرکت هنوز هیچ اظهارنظر فوری در این رابطه نکرده است.

به گفته این منبع آگاه، این عملیات از سوی «سرویس امنیتی اوکراین، SBU» صورت گرفته است و به تاسیسات فرآوری اولیه نفت در این پالایشگاه آسیب رسانده است. بر این اساس، بدون این بخش، پالایشگاه ممکن است ظرفیت تولید قابل توجهی را از دست بدهد.

به ندرت پیش‌ می‌آید که مقامات اوکراینی به طور علنی مسئولیت حملات تهاجمی در عمق خاک روسیه را بر عهده بگیرند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پالایشگاه ولگوگراد تازه‌ترین نمونه از تاسیسات روسیه است که هدف پهپادها قرار می‌گیرد. از نقطه نظر کی‌یف، زیرساخت‌های این چنینی می‌توانند نقش به سزایی در تداوم عملیات جنگی کرملین علیه اوکراین ایفا کنند.

این منبع به رویترز گفت که حملات پهپادی مشابه باز هم ادامه خواهد داشت.

این منبع آگاه خاطر نشان کرد که «با حمله به پالایشگاه‌های نفتی در داخل خاک روسیه که در خدمت مجتمع نظامی-صنعتی مسکو فعالیت می‌کنند، نه تنها تدارکات تامین سوخت برای تجهیزات دشمن را قطع می‌کنیم بلکه منابع مالی روسیه را نیز کاهش می‌دهیم.»

فاصله شهر مرزی خارکیف در شمال شرقی اوکراین تا شهر ولگوگراد در جنوب روسیه بیش از ۶۰۰ کیلومتر است.

روسیه از آغاز تهاجم تمام‌عیار خود، تا کنون به طور منظم حملات موشکی دوربرد علیه مواضع اوکراینی را حفظ کرده است و همین امر باعث شده تا کی‌یف به دنبال راه‌هایی برای جبران عقب‌ماندگی صنایع نظامی خود در مقایسه با مسکو باشد.

بدین منظور، اوکراین به دنبال توسعه نوآوری فناوری‌های نظامی و حمایت از تولید پهپادهای دوربرد است تا به این کشور اجازه حملات متقابل را بدهد.

اهمیت پالایشگاه نفت ولگوگراد

حمله پهپادی به پالایشگاه کراسنودار در روسیه
حمله پهپادی به پالایشگاه کراسنودار در روسیهآسوشیتدپرس

برخی دیگر از زیرساخت‌های انرژی روسیه نیز در ماه گذشته میلادی دچار نقص‌های فنی شده که بر عدم اطمینان از آینده بازارهای جهانی نفت و گاز افزوده است. چه بسا که بازار انرژی همین حالا هم به دلیل درگیری در خاورمیانه متزلزل شده‌ است.

آندری بوچاروف فرماندار ولگوگراد در مورد این حادثه توضیح داد که این حادثه تلفات جانی نداشته است. وی در ادامه گفت: «در اثر سقوط یک پهپاد سرنگون شده، حریق در پالایشگاه نفت ولگوگراد رخ داد ولی با ورود نیروهای آتش نشانی و امدادی آتش به سرعت مهار و خاموش شد.

پالایشگاه نفت ولگوگراد در کنار رودخانه ولگا ظرفیت فرآوری تقریباً ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز را دارد.

در حال حاضر، یکی دیگر از پالایشگاه‌های نفت متعلق به شرکت لوک اویل به نام NORSI نیز از ماه ژانویه دچار نقض شده و فعالیت آن مختل است. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفته است که تعمیرات این پالایشگاه حداقل یک ماه یا یک ماه و نیم طول خواهد کشید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار زلنسکی در مورد تبعات کمبود تسلیحات؛ بایدن: ۶۰ میلیارد دلار را دریافت شده بدان

ایالات متحده و بریتانیا دور جدیدی از حملات مشترک علیه اهداف حوثی‌ها در یمن را آغاز کردند

آمریکا چگونه برای حمله چین به تایوان آماده می‌شود؛ تفاوت آن با تهاجم روسیه به اوکراین چیست؟