ایران چهار نفر را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» اعدام کرد

مجازات اعدام در ایران
مجازات اعدام در ایران Copyright کانوا پرو
Copyright کانوا پرو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قوه قضاییه ایران اعلام کرد که حکم اعدام محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی در صبح روز دوشنبه ۲۹ ژانویه اجرا شد.

آگهی

خبرگزاری میزان، پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه ایران اتهام این چهار زندانی کُرد را «جاسوسی» برای اسرائیل اعلام کرده است.

خبرگزاری میزان همچنین مدعی شده است که این چهار نفر تابستان سال گذشته قصد بمب‌گذاری در اصفهان را داشتند، اما نیروهای امنیتی چند روز پیش از اجرای این عملیات، آن‌ها را دستگیر کردند.

خانواده‌های محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی این اتهام‌ها را رد کرده‌‌اند.

اعدام این چهار زندانی در حالی صورت گرفته است که شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی و همچنین نهادهای حقوق بشری خواستار توقف اجرای این احکام شده بودند.

خبرگزاری میزان مدعی شده است که محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی از طریق تشکیلات کومله، «جذب سرویس موساد شده و طی چندین مرحله به کشورهای آفریقایی اعزام و در مقرهای نظامی در آن کشورها تحت آموزش قرار گرفته بودند.»

این خبرگزاری همچنین مدعی شده است که در یکی از «جلسات آموزشی» برای این چهار نفر، دیوید بارنیا، رئیس موساد، سخنرانی کرده است.

خانواده‌های محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی یک‌شنبه اجازه پیدا کرده بودند تا پیش از انتقال این چهار زندانی از زندان اوین به زندان قزل‌حصار برای اجرای حکم اعدام،‌ با آن‌ها دیدار کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هفته گذشته، مادران محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی در نامه‌ای سرگشاده به ندا النشیف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به روند «غیرقانونی و فراقضائی» محاکمه فرزندانشان، از این مقام سازمان ملل خواستند ال در سفر به تهران برای رعایت حقوق اولیه خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام تلاش کند.

خانم النشیف قرار است از ۱۳ تا ۱۶ بهمن‌ (از ۲ فوریه تا ۵ فوریه) برای بررسی دو موضوع «اعدام» و «حقوق زنان» به ایران سفر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است

ایران از درگیری مسلحانه با «یک گروه تروریستی» در مرز با پاکستان خبر داد

شمس‌الواعظین به یورونیوز: درگیری نظامی ایران و اسرائیل به سود صلح بود