جنجال‌های ترمیم کابینه در دولت ماکرون؛ چرا وزیر جدید آموزش فرانسه نیامده زیر تیغ انتقاد‌ قرار گرفت؟

آملی اودئا کاسترا، وزیر آموزش، ورزش و جوانان فرانسه
آملی اودئا کاسترا، وزیر آموزش، ورزش و جوانان فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آملی اودئا کاسترا، وزیر جدید وزارت آموزش، ورزش و بازی‌های المپیک فرانسه به دلیل محل تحصیل فرزندانش با انتقاد‌های تند مخالفات دولت و درخواست استعفا از سوی اپوزیسیون روبرو است.

آگهی

خانم اودئا کاسترا روز دوشنبه در واکنش به این انتقاد‌ها که عمدتا به موضوع تحصیل فرزندانش در مدارس خصوصی برمی‌گردد حملات انجام شده را «شخصی» خواند و خواستار پایان یافتن آنها شد.

وزیر آموزش جدید دولت فرانسه در واقع هنوز مهر حکم انتصابش خشک نشده آماج حملات مخالفان قرار گرفت و مجبور به اتخاذ موضع تدافعی شد.

وی در برابر انتقاد‌ها دست به توجیه ثبت نام سه فرزند پسرش در مدرسه استانیسلاس، یک موسسه آموزشی معتبر واقع در محله‌های زیبا و متمول پایتخت زد.

آملی اودئا کاسترا در ابتدا توضیح داد که این انتخاب با انگیزه توجه به «ساعت‌های اضافی» (در صورت غیبت معلمان) صورت گرفته که به گفته او در بخش دولتی «به طور جدی جایگزین نشده‌اند.»

این اظهارات خشم اتحادیه‌های صنفی در بخش آموزش را برانگیخت و از سوی منتقدان «تحریک‌آمیز» توصیف شد.

انتقادها به حدی رسید که وزیر آموزش مجبور شد از این گفته ابراز ندامت کند و بگوید از اینکه موجب رنجش برخی از معلمان و دبیران شده متاسف است.

ابراز پشیمانی وزیر از اظهارات یاد شده سبب شد تا اپوزیسیون تیغ انتقاد‌ها و شدت حملات خود را به خانم اوئا کاسترا تیز‌تر و تند‌تر کنند.

مانوئل بومپار از اعضای حزب چپ رادیکال «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» سخنان وزیر را دروغ خواند و گفت که این اظهارات اعتبار آملی اودئا کاسترا برای باقی ماندن در سمت وزارت را زیر سوال می‌برد.

فابین روسل از حزب کمونیست فرانسه پا را از این هم فراتر گذاشت و خواستار استعفای فوری وزیر آموزش جدید کشورش شد.

وی با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد که «اکنون وقت استعفا است زیرا هرچه زمان بگذرد دروغ‌ها انباشته‌تر می‌شوند.»

بنژامن لوکاس، نماینده حزب محیط زیستی سبزهای فرانسه هم با تحلیلی مشابه اعتقاد بر دروغگویی وزیر آموزش دارد و می‌گوید که «او باید برود تا استعفای او مرهمی موقت باشد بر بخش آموزش که این‌ روزها شرایط چندان مطلوبی ندارد.»

این انتقاد‌ در میان طیف سیاسی دیگر فرانسه یعنی راست افراطی نیز جریان دارد؛ ژولین اودول، از مسئولان حزب اجتماع ملی می‌گوید وزرای جدید همانند آملی اودئا کاسترا دروغ می‌گویند.

وی به ویژه درباره وزیر آموزش جدید فرانسه معتقد است که او اعتبار لازم برای ماندن در این سمت را از دست داده و باید برود.

وزیر آموزش، ورزش و جوانان فرانسه در پاسخ به این حملات آنها را شخصی خواند و خواستار پایان یافتن آنها شد.

وی در جریان بازدید از دهکده المپیک «سِن سًن دونی» تاکید کرد که نمی‌خواهد بیشتر از این وارد حوزه زندگی شخصی و زندگی خصوصی خود شود.

خانم اودئا کاسترا گفت: «حملاتی وجود دارد که سعی کرده‌ام تا حد امکان با صمیمیت به آنها پاسخ دهم. ما باید این فصل از حملات شخصی و و ورود به حریم زندگی شخصی را ببندیم.»

وزیر آموزش جدید فرانسه اما معدود حامیانی مانند سخنگوی دولت دارد که در مواجهه با سوال‌ رسانه‌ها به زحمت قادر به اظهار نظر صریح در خصوص حملات به اودئا کاسترا هستند.

پریسکا ته‌ونو، سخنگوی دولت فرانسه در یک گفتگوی رادیویی چنین اظهار نظر کرد: «نمی دانم که او دروغ گفته است یا نه، فقط می‌گویم که او توضیح داده که چرا پسرش در بخش خصوصی تحصیل می‌کند.»

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«من یهود ستیزم»؛ دختر دو سیاستمدار چپگرای فرانسوی به ظن «ترویج تروریسم» بازداشت شد

فرانسه امامان جماعت آموزش دیده در کشورهای خارجی را نخواهد پذیرفت

افشای ایمیل‌ها و تهدید به شکایت؛ نخستین رئیس زن کمیته المپیک فرانسه استعفا داد