«دهن‌کجی» رای‌دهندگان تایوانی به چین، حزب حاکم برای سومین دوره پیاپی در قدرت ابقا شد

آقای لای،‌رئیس جمهور منتخی تایوان در کنار معاون اول منتخب در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴
آقای لای،‌رئیس جمهور منتخی تایوان در کنار معاون اول منتخب در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رای دهندگان تایوانی روز شنبه «لای چینگْ‌ تِه / Lai Ching-te » نامزد «حزب دموکراتیک ترقی‌خواه» را به عنوان رئیس جمهوری انتخاب کردند. انتخاب آقای «لای» نوعی دست رد به فشارهای وارده از سوی چین محسوب می‌شود. لای متعهد شد توامان که در مقابل پکن خواهد ایستاد، به دنبال گفتگو با آن نیز باشد.

آگهی

حزب متبوع آقای لای، هرگونه ادعاهای سرزمینی چین را رد می‌کند و قائل به وجود هویت جداگانه برای تایوان است و از آن نیز دفاع می‌کند. این حزب به دنبال کسب سومین دوره ریاست جمهوری برای یک دوره چهار ساله دیگر بود، امری که در سیستم انتخاباتی فعلی تایوان بی‌سابقه است.

چین تا پیش از روز برگزاری انتخابات، آقای لای را به عنوان یک جدایی‌طلب خطرناک تقبیح می‌کرد و از مردم تایوان خواست تا انتخاب درستی داشته باشند و در عین حال نسبت به «عواقب شدید خط استقلال‌‌طلبی حزب دموکراتیک ترقی‌خواه تایوان» هم هشدار می‌داد. 

پکن بارها درخواست‌های آقای لای برای مذاکره را رد کرده است.

لای چینگْ‌ تِه گفت که وضعیت موجود در روابط فرا-تنگه‌ای بین تایوان و سرزمین اصلی چین را حفظ خواهد کرد و «مصمم است تایوان را در برابر تهدیدها و ارعاب چین حفظ کند.»

وی در عین حال بر لزوم همکاری و گفت‌وگو با پکن از موضع برابر و «جایگزین کردن تخاصم» تاکید کرد، ولی به اینکه چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد اشاره‌ای نکرد.

پکن هنوز درباره پیروزی آقای لای اظهار نظری نکرده است.

خوشحالی رای دهندگان تایوانی از پیروزی نامزد دلخواه خود در تایوان به تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴
خوشحالی رای دهندگان تایوانی از پیروزی نامزد دلخواه خود در تایوان به تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

اینکه مردم تایوان این انتخاب را کرده‌اند فقط بخاطر دهن‌کجی با چین نبوده و رای دهندگان نگران مسائل مختلفی مانند هزینه بالای مسکن، افزایش کم دستمزدها و منابع برق ناپایدار نیز هستند.

بر خلاف «تسای اینگ وِن» که چهار سال پیش با اکثریت بیش از ۵۰ درصد آرا توانست برای بار دوم به عنوان رئیس جمهوری تایوان انتخاب شود، اما آقای لای در این انتخابات تنها ۴۰ درصد از آرا را در سیستم رأی‌گیری نخست‌گزینی تایوان به دست آورد. «نخست‌گزینی» نوعی روش رأی‌گیری است که نامزد حائز آرای بیشتر حتی اگر اکثریت مطلق آرا را کسب نکرده باشد، برنده انتخابات خواهد شد. 

خانم «تسای» و آقای «لای»‌ هر دو از «حزب دموکراتیک ترقی‌خواه» هستند.

با این حال، حزب دموکراتیک ترقی‌خواه اکثریت خود در پارلمان را از دست داد؛ موضوعی که می‌تواند بر توانایی آقای لای در تصویب قوانین و لوایح اثر منفی بگذارد. برای همین رئیس جمهور منتخب تایوان به مخالفان خود شاخه زیتون نشان داده و گفته که از ظرفیت احزاب آن‌ها نیز استفاده خواهد کرد.

نزدیک به ۷۰ درصد از حدود ۱۹ میلیون واجد شرایط رای دادن در جزیره تایوان در این رای‌گیری شرکت کردند و انتظار می‌رود نتایج کامل رای‌گیری‌های پارلمانی بعد از ظهر شنبه مشخص شود.

بر اساس قانون اساسی تایوان، خانم «تسای اینگ وِن» پس از دو دوره ریاست جمهوری، اجازه شرکت مجدد در انتخابات را نداشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

اعتراض تایوان به ورود اعضای گارد ساحلی چین به یک قایق توریستی در نزدیکی جزیره کینمن

حمله جدید ارتش آمریکا به یک مکان دیگر در یمن؛ بایدن: حوثی‌ها تروریست هستند