«طرح اتحادیه اروپا برای گسیل سه کشتی جنگی به دریای سرخ»؛ ایتالیا به ائتلاف ضدحوثی‌ها نمی‌پیوندد

حملات آمریکا به حوثی‌های یمن
حملات آمریکا به حوثی‌های یمن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با آغاز حملات آمریکا و بریتانیا به حوثی‌ها، مقام‌های ایتالیایی می‌گویند که ترجیح می‌دهند خود را درگیر این مناقشه نکنند.

آگهی

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دولتی در ایتالیا با اعلام این مطلب اضافه کرده که رم ترجیح می‌دهد سیاست آرامی را در قبال تحولات دریای سرخ پی بگیرد. این منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته نامش فاش شود همچنین گفت که دولت ایتالیا برای شرکت در هر اقدام نظامی به حمایت پارلمان نیاز دارد و تصویب سریع آن غیر ممکن است. 

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این کشور و بریتانیا چندین هدف را در یمن از هوا و دریا مورد حمله قرار داده‌اند در حالیکه کشورهای دیگری چون هلند، استرالیا، کانادا و بحرین نیز حمایت لجستیکی و اطلاعاتی ارائه کرده‌اند. 

حملات شبانه آمریکا به حوثی‌های یمن پاسخی بود به حملات مکرر این گروه یمنی به کشتی‌ها در دریای سرخ که یکی از شلوغ‌ترین خطوط تجاری دریایی جهان به شمار می‌رود. 

حوثی‌ها از ابتدای حملات اسرائيل به نوار غزه با حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ وعده داده‌اند تا زمانی که حضور نظامی اسرائيل در نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. 

تصمیم ایتالیا در حالی رسانه‌ای شده که پیشتر هم گیدو کروستو، وزیر دفاع این کشور گفته بود حملات حوثی‌ها باید بدون آغاز جنگ جدید در منطقه متوقف شود.

 ایتالیا در ماه دسامبر اعلام کرد که یک کشتی نیروی دریایی خود را به دنبال درخواست‌های مالکان کشتی به دریای سرخ می‌فرستد اما این کشور در ماموریت تحت رهبری آمریکا علیه حوثی‌های یمن مشارکت نکرده است. 

اتحادیه اروپا قصد دارد دست‌کم سه کشتی جنگی به دریای سرخ گسیل کند

در همین حال اتحادیه اروپا قصد دارد با راه‌اندازی یک ماموریت جدید و اعزام کشتی‌های جنگی به دریای سرخ، از کشتی‌ها در مقابل حملات و تهدیدات حوثی‌های یمن حفاظت نماید. 

در سندی که یورونیوز آن‌را مشاهده کرده سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز ۱۰ ژانویه پیشنهاد کرده که تا اوایل ماه آینده، دست‌کم سه کشتی جنگی با قابلیت‌های چند ماموریتی به آبهای منطقه گسیل شود. 

در این سند توصیه شده است که اجرای سریع عملیات در دریای سرخ به منظور حفاظت از امنیت دریایی در منطقه‌ای که در هفته‌های اخیر دچار بی‌ثباتی شده ضروری است. 

این طرح اتحادیه اروپا در حالی مطرح شده که مخالفت‌هایی در میان کشورهای این بلوک با این ایده مشاهده می‌شود.

 مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا روز جمعه، در همین خصوص تایید کرد که مادرید در این طرح اتحادیه در دریای سرخ مشارکت نخواهد کرد. پیشتر پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا هم به درخواست آمریکا از اتحادیه اروپا برای مشارکت در طرح‌های مربوط به برقراری ثبات در دریای سرخ پاسخ منفی داده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نیز پیش‌تر تمایلی به حمایت از عملیات «نگهبان رفاه» که آمریکا در دسامبر تشکیل شد، نشان نداده بودند. در این طرح که با هدف مقابله با خرابکاری‌های حوثی‌ها در دریای سرخ شکل گرفته بود، ابتدا ۶ کشور اتحادیه اروپا حضور داشتند اما به مرور سه کشور از آن خارج شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرماندهی رزم‌گروه بین‌المللی دریای سرخ از آمریکا به ایتالیا رسید؛ امنیت دریاها چطور به رم سپرده شد؟

حوثی‌های یمن: علاوه بر اسرائیل اکنون کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی را نیز می‌زنیم

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند