کنده شدن بدنه هواپیما؛ آلاسکا ایرلاین دوباره تمام هواپیماهای بوئينگ ۷۳۷ مکس خود را زمین‌گیر کرد

شرکت هواپیمایی آلاسکا ایرلاین
شرکت هواپیمایی آلاسکا ایرلاین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت هواپیمایی آلاسکا ایرلاین اعلام کرد بار دیگر تمام هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ خود را زمین‌گیر می‌کند تا اطمینان حاصل کند این هواپیماها دوباره دچار مشکل نخواهند شد.

آگهی

این تصمیم پس از آن گرفته شد که مقام‌های دولت فدرال آمریکا اعلام کردند که برای اطمینان از عدم تکرار اتفاقی که در یکی از هواپیماهای شرکت آلاسکا ایرلاین رخ داد، ممکن است هواپیماهای بوئينگ ۷۳۷ مکس ۹ نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری داشته باشند. 

این شرکت هواپیمایی ۱۸ فروند از ۶۵ هواپیمای این سری را روز شنبه و پس از بازرسی‌هایی که کمتر از ۲۴ ساعت پس از کنده شدن بخشی از بدنه یک هواپیما در نزدیکی ایالت اورگان آمریکا صورت گرفت بار دیگر فعال کرده بود. 

این حادثه زمانی اتفاق افتاد که این بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ بیش از ۷۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت و به ارتفاع ۱۶ هزار پایی از سطح زمین رسیده بود. به گفته مقامات و به دلیل آنچه مشکل «اختلاف فشار» گفته شده است، بخشی از بدنه هواپیما در نزدیکی صندلی مسافران از جا درآمد و حفره‌ای بزرگ در آن قسمت پدیدار شد.

تصویری از بدنه هواپیما که بخشی از آن به صورت کامل نابود و کنده شده است
تصویری از بدنه هواپیما که بخشی از آن به صورت کامل نابود و کنده شده استCourtesy of unnamed souce/Courtesy of unnamed souce

اتفاقی که روز جمعه رخ داد باعث شد تا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیما ۱۷۱ مسافر و ۶ خدمه هواپیمای شرکت آلاسکا ایرلاین با وحشت و اضطراب دقایقی را تا فرود اضطراری تجربه کنند. البته این مسافرات خوش شانس بودند که هیچ کس در این حادثه آسیب جدی ندید اما همچنان بررسی‌ها برای مشخص شدن اینکه چه اتفاقی موجب بروز این حادثه شده ادامه دارد. 

این شرکت هواپیمایی در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم برای زمین‌گیر کردن دوباره این سری از هواپیماهای بوئينگ پس از دریافت اطلاعیه ای از اداره هوانوردی فدرال مبنی بر اینکه ممکن است اقدامات بیشتری برای کسب اطمینان از ایمنی این هواپیماها نیاز باشد گرفته شده است. 

اداره هوانوردی فدرال آمریکا روز شنبه دستور توقف فعالیت ۹ فروند هواپیمای بوئينگ ۷۳۷ مکس ۹ را صادر کرده بود تا بتوان آنها را مورد بررسی بیشتر قرار داد. فرآیندی که حدودا ۴ ساعت طول می‌کشد و سپس این هواپیماها مجددا برای فعالیت مجوز دریافت کردند. 

در حال حاضر ۱۷۱ فروند هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس ۹ شرکت بوئينگ در جهان مشغول فعالیت هستند و وقوع اتفاق روز جمعه نگرانی‌ها در خصوص تکرار این تجربه را شدت داده است. 

شرکت هواپیمایی آلاسکا ایرلاین از ظهر روز یکشنبه و به دنبال تصمیم اتخاذ شده حدود یک پنجم پروازهای خود را لغو کرده است. 

هیئت ملی ایمنی حمل و نقل در حال بررسی حادثه روز جمعه است و هنوز مشخص نیست که چرا این اتفاق رخ داده است. رئيس این نهاد روز شنبه در یک نشست خبری با اشاره به اینکه بررسی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد افزوده که سرنشینان این هواپیما بسیار خوش‌شانس بوده‌اند که هواپیما هنوز ارتفاع چندانی نداشته و توانسته خیلی سریع فرود اضطراری داشته باشد. 

مسافران دقایقی را در پرواز به این صورت سر کردند، در حالی که بخشی از بدنه هواپیما کنده شده بود
مسافران دقایقی را در پرواز به این صورت سر کردند، در حالی که بخشی از بدنه هواپیما کنده شده بودElizabeth Le/Elizabeth Le

پرواز شماره ۱۲۸۲ شرکت هواپیمایی آلاسکا ساعت ۵:۰۷ روز جمعه بعد از ظهر به وقت محلی برای یک پرواز دو ساعته از کالیفرنیا به مقصد انتاریو پرواز کرد اما حدودا ۶ دقیقه بعد تکه‌ای از بدنه هواپیما در ارتفاع حدودا ۱۶ هزار پایی منفجر که از هواپیما جدا شد. پس از آن  خلبان اعلام وضعیت اضطراری و تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی هواپیما را پایین آورد. ارتفاعی که هوا و اکسیژن کافی برای تنفس ایمن مسافران وجود داشته باشد. 

ویدیوهای منتشر شده توسط مسافران در فضای مجازی نشان می‌دهد که یک حفره خالی در بدنه هواپیما ایجاد شده و مسافران از ماسک‌های اکسیژن اضطراری استفاده می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نسخه مکس بوئينگ ۷۳۷ یک هواپیمای دو موتوره و تک راهرو است که اغلب در پروازهای داخلی ایالات متحده استفاده می‌شود. این هواپیما در ماه ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون استعفای نخست‌وزیر و اعضای دولت فرانسه را پذیرفت

چرا پنجره هواپیماها بیضی شکل است؟

چه چیزی در انتظار صنعت هوانوردی است؟ رئیس هواپیمایی امارات درباره پایداری و خاورمیانه