رویترز: ایران برای بالابردن قیمت، صادرات نفت خود را به چین متوقف کرده است

یک پالایشگاه گازی در میدان گازی پارس جنوبی در ساحل شمالی خلیج فارس در عسلویه ایران
یک پالایشگاه گازی در میدان گازی پارس جنوبی در ساحل شمالی خلیج فارس در عسلویه ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از توقف صادرات نفت ایران به چین خبر داد و گفته است که تهران قصد دارد با این کار قیمت‌ بالاتری برای نفت خام صادراتی خود از پکن دریافت کند.

آگهی

صادرات نفت ایران که حدود ۱۰ درصد از واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد و در ماه اکتبر به پایین‌ترین حد خود در سال‌‌های اخیر رسید.

پنج فرد مرتبط با صنعت نفت به رویترز گفته‌ند که فروشندگان ایرانی به خریداران چینی اطلاع داده‌اند که در حال کاهش تخفیف نفت خام سبک خود هستند و در ماه دسامبر و ژانویه آن را با قیمت پنج یا شش دلار زیر قیمت نفت برنت خواهند فروخت. این در حالی است که به گفته آن‌ها، ایران در ماه نوامبر، نفت سبک خود را ۱۰ دلار زیر قیمت نفت برنت به چین فروخته بود.

مدیر یک شرکت تجاری مستقر در چین می‌گوید که احتمالا دستور افزایش قیمت‌ها از تهران صادر شده است. او در ادامه افزود: «معلوم نیست اوضاع چگونه پایان می‌یابد و باید دید آیا پالایشگاه‌‌های چینی حاضر به پذیرش قیمت‌های جدید خواهند بود یا خیر».

چین در سال‌های گذشته با خرید حجم بی‌سابقه‌ای از نفت خام ارزان از ایران، ونزوئلا و روسیه که تحت تحریم‌های آمریکا و غرب قرار دارند، میلیارد‌ها دلار در واردات نفت خام صرفه‌جویی کرده است.

دو تاجر صنعت نفت به رویترز گفته‌اند که دست‌کم یک پالایشگاه مستقر در شاندونگ قیمت‌های پیشنهادی جدید را پذیرفته است و در اواخر ماه گذشته محموله‌ای را با تخفیف بین ۵.۵ تا ۶.۵ دلار خریداری کرده است.

با این حال واسطه‌ها می‌گویند که ممکن است تخفیف ایران حتی کمتر از این هم بشود و آخرین تخفیفی که از سوی برخی فروشندگان مطرح شده است ۴.۵ دلار زیر قیمت برنت بوده است. آنها می‌گویند میانگین تخفیف سال گذشته برای نفت خام سبک ایران حدود ۱۳ دلار بوده است.

پالایشگاه‌های مستقل کوچک‌ چین از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی به یکی از خریداران عمده نفت خام ایران تبدیل شده‌اند و جای پالایشگاه‌های دولتی را که به دلیل تحریم‌های آمریکا، معامله با ایران را متوقف کرده‌اند، گرفته‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

تخمین زده می‌شود که چین در ماه گذشته حدود ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده باشد، این در حالی است که واردات نفت از ایران به چین در ماه نوامبر ۱.۲۲ و در ماه اکتبر ۱.۵۳ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است.

واشنگتن از سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸۰ نفر و نهاد مرتبط با بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران را تحریم کرده است و ۴۰ کشتی را به‌عنوان اموال مسدود شده شرکت‌های تحریم‌شده شناسایی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله پهپادی به نفتکش «مرتبط با اسرائیل» در سواحل هند؛ کانال ۱۲ اسرائیل: پهپاد از ایران شلیک شده بود

تحولات بازار جهانی نفت در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی و اهمیت آن برای اروپا چیست؟

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم