اتحادیه اروپا تحقیق در مورد شبکه اجتماعی ایکس را به دلیل پخش «اطلاعات جعلی» آغاز کرد

شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)
شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۸ دسامبر از آغاز «تحقیقات رسمی» درباره شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) خبر داد.

آگهی

این اقدام اتحادیه اروپا در چارچوب قوانین جدید این اتحادیه درباره خدمات دیجیتال «DSA» و علیه نشر «اطلاعات نادرست» انجام می‌شود.

تحقیقات اتحادیه اروپا از شبکه اجتماعی ایکس در چارچوب قانون جدید این اتحادیه در نوع خود نخستین مورد است.

کمیسیون اروپا پیش از این در ۱۲ اکتبر، پنج روز پس از حمله حماس به اسرائیل، روند مقدماتی بررسی انتشار «اطلاعات نادرست»، «محتوای خشونت‌آمیز و تروریستی» و «سخنان نفرت‌پراکنانه» در شبکه اجتماعی ایکس را آغاز کرده بود.

این نهاد اروپایی در نخستین گام، خواستار ارائه اطلاعات از طرف شبکه اجتماعی ایکس شده بود که نشان دهد قوانین اتحادیه اروپا توسط این پلتفرم نقض نشده است. پاسخ‌های ارائه شده توسط این شرکت آمریکایی نتوانست کمیسیون اروپا را قانع کند.

بر اساس قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا، برای این شرکت‌ها جریمه‌های تعیین شده می‌تواند به ۶ درصد از گردش مالی جهانی آن‌ها برسد. در صورت نقض جدی و مکرر قوانین اتحادیه اروپا توسط این شرکت‌ها، حتی ممکن است ادامه فعالیت یک پلتفرم در این اتحادیه ممنوع شود.

مارگرت وستاگر، معاون کمیسیون اروپا گفت که مدارک موجود برای شروع تحقیقات قضایی رسمی علیه شبکه اجتماعی ایکس کفایت می‌کند.

تیری برتون، کمیسر اروپا در امور بازارهای داخلی هم گفت که تحقیقات قضایی علیه ایکس بر «انتشار و تقویت محتوای غیرقانونی و اطلاعات نادرست» در اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود.

تحقیقات اولیه در مورد موضوعات مختلف از اپل، گوگل، متا (فیس بوک، اینستاگرام)، تیک‌تاک، اسنپ چت، یوتیوب و آمازون هم از مدتی پیش آغاز شده است. اما اقدام اتحادیه اروپا علیه شبکه اجتماعی ایکس بی‌سابقه است که نشان‌دهنده نگرانی‌های این نهاد اروپایی از وضعیت پیش آمده در این شبکه اجتماعی است.

بروکسل در پایان سپتامبر در مورد میزان «اطلاعات نادرست» ارائه شده در شبکه اجتماعی ایکس ابراز نگرانی کرده بود.

براساس قانون جدید اتحادیه اروپا، پلتفرم‌های بسیار بزرگ ملزم هستند که برای مبارزه با محتوای غیرقانونی و خطراتی که امنیت عمومی را با خطر مواجه می‌سازند، اقدام‌های جدی‌تری انجام دهند.

اینک تحقیقات اتحادیه اروپا نشان خواهد داد که آیا شبکه ایکس توانسته است به اندازه کافی با اشاعه محتوای غیرقانونی و اطلاعات نادرست مانند سخنان نفرت‌پراکنانه یا تحریک تروریسم مبارزه کند یا خیر.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مورد دیگری که کمیسیون اروپا نسبت به آن مشکوک است، این است که شبکه اجتماعی ایکس اطلاعات کافی در مورد تبلیغات روی این پلتفرم را منتشر نمی‌کند.

این نهاد اروپایی همچنین اعلام کرده است که می‌خواهد بررسی کند که آیا «تیک‌های آبی» شبکه اجتماعی ایکس می‌توانند تاثیری «فریبکارانه» روی مخاطب داشته باشن یا خیر. پس از آنکه ایلان ماسک شبکه اجتماعی توییتر را خرید و نام آن را به ایکس تغییر داد، دریافت تیک آبی را به فروش گذاشت.

اتحادیه اروپا شبکه اجتماعی ایکس را به عنوان بدترین مکان آنلاین در زمینه نشر اخبار نادرست معرفی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنیانگذار تلگرام می‌گوید تعداد کاربران این پلتفرم در سال جاری به یک میلیارد نفر می‌رسد

بازگشت تیک آبی رایگان برای برخی حساب‌ها در شبکه ایکس؛ چرا بسیاری از کاربران راضی نیستند؟

رونمایی از پیش‌نویس قوانین جدید اروپا؛ غول‌های فناوری با خطر جریمه ۶ تا ۱۰ درصدی مواجه می‌شوند