در آینده‌ای نزدیک خارجی‌ها برای ورود به روسیه باید «پیمان وفاداری» امضا کنند

میدان سرخ و کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو
میدان سرخ و کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت کشور روسیه پیش‌نویس قانونی را آماده کرده که خارجی‌ها را مجبور به امضای «پیمان وفاداری» می‌کند. این پیمان خارجی‌ها را از انتقاد از سیاست‌های رسمی، بی‌اعتبار کردن تاریخ نظامی شوروی یا نقض ارزش‌های سنتی خانواده منع می‌کند.

آگهی

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در فوریه ۲۰۲۲ دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، مسکو قوانین سختگیرانه‌ای وضع کرده که بی‌اعتبار کردن ارتش را غیرقانونی عنوان می‌کند. ذیل این قوانین هم دادگاه‌ها برای فعالان مخالف دولت، احکام طولانی‌مدت صادر کرده‌اند. 

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی، پوتین این جنگ را بخشی از نبرد وجودی با غرب دانسته و گفته است که از تمدن «مقدس» روسیه در برابر آنچه به عنوان انحطاط غرب معرفی می‌کند، دفاع خواهد کرد. 

خبرگزاری دولتی تاس گزارش داده است که این پیش‌نویس قانونی توسط وزارت کشور روسیه تهیه شده و همه خارجی‌هایی که وارد روسیه می‌شوند، مجبورند توافقنامه‌ای را امضا کنند که اساسا آنچه را که می‌توانند در انظار عمومی بیان کنند، محدود می‌کند. 

خبرگزاری تاس همچنین نوشت که وقتی یک خارجی وارد روسیه می‌شود از «مداخله در فعالیت‌ مقامات دولتی روسیه، بی‌اعتبار کردن سیاست خارجی و داخلی روسیه» منع خواهد شد. 

این توافقنامه پیشنهادی شامل بندهایی درباره اخلاق، خانواده، «تبلیغ درمورود روابط جنسی غیرسنتی» و تاریخ هم خواهد بود. 

به ویژه طبق این پیمان، خارجی‌ها از «تحریف حقیقت تاریخی در مورد شاهکار مردم شوروی در دفاع از میهن و سهم آنها در پیروزی بر فاشیسم» منع می‌شوند. 

تخمین زده می‌شود که اتحاد جاهیر شوروی حداقل ۲۷ میلیون نفر را در جنگ جهانی دوم از دست دادند و در نهایت نازی‌ها تا برلین عقب راندند. سپس دولت‌های وفادار به مسکو در سراسر اروپای شرقی قدرت را در دست گرفتند. 

در گزارش رسانه‌های روسیه مشخص نیست که این پیش‌نویس در صورت تبدیل شدن به قانون برای مردم کدام کشورها اعمال می‌شود یا در صورت عدم پایبندی به آن، مجازاتش چیست.

کرملین هم از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. 

«پیمان وفاداری» کرملین چیست؟

فعالان اپوزیسیون و دیپلمات‌های خارجی در مسکو ماه‌هاست هشدار می‌دهند که مقامات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری موضع خود را در برابر هرگونه مخالفت شدیدتر کرده‌اند. 

کرملین در اوایل ماه جاری اعلام کرد که با توجه به نبرد نیروهای روسی در اوکراین، مقداری سانسور مورد نیاز است و به کسانی که می‌خواهند از ارتش انتقاد کنند هشدار داده قبل از انجام هرکاری به دقت فکر کنند. 

برای اینکه این پیش‌نویس به قانون تبدیل شود، باید به دومای ایالتی، مجلس سفلی روسیه تقدیم شود و پیش از ارائه به پوتین برای امضا، بررسی کمیته و چندین قرائت روی آن صورت بگیرد. 

رییس کمیته امور کشورهای مستقل مشترک المنافع دوما گفت که این پیش‌نویس قانونی به خوبی پیش رفته است و توسط وزارت کشور، دولت، ریاست جمهوری و کمیته او در حال بررسی است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

لئونید کلاشنیکف به اینترفاکس گفت که برخی از جزییات قانون پیشنهادی هنوز در دست بررسی است. براساس جستجوی‌های رویترز در پایگاه داده دوما، این پیش‌نویس هنوز به طور رسمی در پارلمان این کشور معرفی نشده است. 

روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین محدودیت‌هایی را برای «کشورهای غیردوست» اعمال کرده است. این کشورها همان‌هایی هستند که تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لاوروف در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا: بر لبه پرتگاه است و فرقی با اتحادیه اروپا و ناتو ندارد

روپیه بلای جان تجارت نفت روسیه با آسیا؛ سیاست دلارزدایی مسکو با مشکل مواجه شد

روسیه: حمله پهپادی اوکراین به مسکو را ناکام و دو موشک را در دریای آزوف منهدم کردیم