شمار افغانهایی که مجبور به ترک ایران می‌شوند دوبرابر شد؛پاکستان دلیل اخراج هزاران افغان را اعلام کرد

افزایش شمار افغانستانی‌هایی که مجبور به ترک ایران می‌شوند
افزایش شمار افغانستانی‌هایی که مجبور به ترک ایران می‌شوند Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهاجران افغانستانی که به تازگی مجبور به ترک ایران و بازگشت به کشورشان از گذرگاه اسلام قلعه شدند به فرانس‌پرس گفته‌اند که برغم اقامت قانونی در ایران، دستگیر و سپس اخراج شده‌اند.

آگهی

فرانس‌پرس در گزارشی به نقل از مسئولان مرزی افغانستان اعلام کرد که شمار اتباع این کشور که از ایران باز می‌گردند طی ماه گذشته دو برابر شده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه با اشاره به این موضوع آمده است که ده‌ها هزار افغان از سوی پاکستان نیز برای ترک این کشور تحت فشار قرار گرفته‌اند.

تعدادی از اتباع افغانستان که به صورت قانونی در ایران زندگی می‌کردند به فرانس‌پرس گفته‌اند که «تحت فشار» مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

عبدالله قیومی، مسئول گذرگاه پر تردد مرزی نزدیک شهر هرات در غرب افغانستان می‌گوید که طی چهار روز آخر هفته دست کم ۱۴۴۸۰ افغان از اسلام قلعه عبور کرده و وارد کشور شده‌اند.

به گفته این مسئول امور پناهندگان در مرز افغانستان و ایران، شمار افغان‌های بازگشته به کشور از ایران نسبت به ماه گذشته دو برابر شده است.

این در حالی است که در آن سوی مرزهای افغانستان نیز همین روند مشاهده می‌شود؛ به نحوی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای بازگشت اجباری به کشورشان راهی پاسگاه‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان شده‌اند.

دولت پاکستان پیش‌تر اول نوامبر را به عنوان آخرین مهلت برای خروج مهاجران غیرقانونی افغانستانی از این کشور که شمار آنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود، تعیین کرده بود.

عبدالله قیومی، مسئول گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه گفت: «زمانی که پاکستان تصمیم گرفت هموطنان ما را از سرزمین خود اخراج کند، شمار مهاجران بازگشته در اینجا شروع به افزایش کرد.»

اسلام آباد روز چهارشنبه ۸ نوامبر دلیل اصلی تصمیم خود به اخراج صدها هزار مهاجر غیرقانونی افغان را رسما اعلام و دلیل آن را عدم تمایل حکومت طالبان به مهار شبه‌نظامیانی که از خاک افغانستان دست به حمله علیه پاکستان می‌زنند، خواند. 

انورالحق کاکر، نخست وزیر موقت پاکستان به خبرنگاران گفت: «بدنبال عدم همکاری حکومت موقت افغانستان، پاکستان تصمیم گرفت که امور را در دستان خود بگیرد - و اقدامات اخیر پاکستان نه غیرمنتظره بود و نه غافلگیرانه».

فرانس‌پرس در گزارش خود آورده است که مقامات ایرانی حاضر به اظهار نظر در خصوص افزایش شمار بازگشت مهاجران افغان به کشورشان نشدند.

بنا به این گزارش، خبرگزاری رسمی ایرنا اوایل ماه جاری به نقل از یک افسر پلیس از بازگشت ۱۵ هزار تبعه افغانستان فاقد مجوز اقامت قانونی به کشورشان طی چهار روز خبر داده بود.

مهاجران افغانستانی که به تازگی مجبور به ترک ایران و بازگشت به کشورشان از گذرگاه اسلام قلعه شدند به فرانس‌پرس گفته‌اند که برغم اقامت قانونی در ایران، دستگیر و سپس اخراج شده‌اند.

عبدالرحیم احمدی یکی از آنهاست که به خبرگزاری فرانسه گفته است یازده سال با مجوز اقامتی قانونی در ایران زندگی کرده است.

او اما می‌گوید که اخیرا به همراه برادرزاده‌اش دستگیر و به یک پایگاه نظامی منتقل و سپس روز دوشنبه از طریق پاسگاه مرزی اسلام‌قلعه به کشورش بازگردانده شد.

این شهروند ۴۷ ساله افغانستان می‌گوید: «بازجویی و سوال و جوابی در کار نبود، فقط ما را به پایگاه نظامی بردند (...) و من به این ترتیب اخراج شدم. همسرم و پسرم در ایران هستند (...) نمی دانم چه کنم.»

ایران ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و میزبان بزرگ‌ترین جمعیت پناه‌جو در جهان است که اکثر آنها را افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت حدود ۴.۵ میلیون تبعه کشور افغانستان در ایران زندگی می‌کنند هرچند که تهران تخمین می زند این تعداد بیش از پنج میلیون نفر باشد.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضرب‌الاجل پاکستان برای اخراج اتباع افغانستان؛ آخرین روزنه‌ تحصیل به روی دختران افغان بسته می‌شود

روایتی از مهاجران افغانستانی در تاجیکستان؛ جایی‌که زندگی به حالت تعلیق درآمده است

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد