نماینده پارلمان اروپا: ایران با واگذاری کلیدهای امنیتی خود به چین منافعش را به خطر می‌اندازد

گفت‌وگو با نماینده پارلمان اروپا
گفت‌وگو با نماینده پارلمان اروپا Copyright euronews/canva
Copyright euronews/canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بارت گروتِس، نماینده پارلمان اروپا در گفت‌وگو با یورونیوز نسبت به گسترش روابط چین و ایران هشدار داد. او در این مصاحبه تاکید کرد که «به نفع هیچ کشوری نیست که کلید آینده جامعه‌‌اش و بنیاد استراتژیک سیاسی-نظامی خود را به دست چین بسپارد.» به گفته او «ایران به زندانی در فضای باز تبدیل شده است.»

آگهی

در این گفت‌وگو همچنین سوالاتی درباره مسائل مختلف از جمله محدودیت دسترسی ایرانیان به اینترنت، تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، وضعیت حقوق بشر، تاثیرگذاری تحریم‌های وضع شده تا به اینجای کار و نزدیکی تهران به پکن مطرح شده است. 

آقای بارت بر این باور است که ایران با نزدیک شدن به چین و سپردن تمام کلید‌های استراتژیک خود به پکن، منافع کشورش را زیر پا گذاشته است.

او همچنین از توجه پارلمان اروپا به تفاهم نامه چین و ایران برای پیچیده‌تر شدن سیستم نظارتی بر شهروندان در ایران می‌گوید. به باور او «چین نیز برای ایجاد یک دولت نظارتی بسیار پیچیده تر [در تهران] وارد عمل شده است.»

یورونیوز: در گفت‌وگوی پیشین خبر دادید که مساله «محدودیت دسترسی به اینترنت در ایران» در پارلمان اروپا به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است. پارلمان اروپا در رصد آزادی بیان، مطبوعات و دسترسی به اینترنت چه نکاتی را مد نظر دارد؟

بارت گروتِس: در حال حاضر آنچه ما مشغول بررسی آن هستیم اعمال محدویت رژیم ایران برای مردم در دسترسی به اینترنت و توسعه روابط با چین برای افزایش فناوری‌های نظارتی است.

متاسفانه شنیده‌ایم که سانسور در ایران به ویژه پس از عقد قرارداد جدید با چین رو به افزایش است. چین به شکل گسترده‌ای نفت را از ایران وارد می‌کند و در مقابل آن، در حال اعمال نظارت حداکثری [بر شهروندان ایرانی] است. آنچه ما باید از آن اطمینان حاصل کنیم این است که صداهای آزاد از دورن ایران راهی به بیرون راه یافته و صدای مردم ایران در جهان شنیده شود و مهم‌تر اینکه جهان از اطلاعات و اخبار آنچه در ایران می‌گذرد، در جریان باشد.

به نغع هیچ کشوری نیست که کلید آینده جامعه‌‌اش و بنیاد
استراتژیک سیاسی-نظامی خود را به دست چین بسپارد.
بارت

یورونیوز: می‌توانید بگویید به شکل مصداقی به چه مواردی در این جلسه اشاره شد؟

بارت گروتِس: نکته مهمی که به آن پرداختیم این بود که تا پیش از این خیلی از ایرانیان از اینستاگرام استفاده می‌کردند و حالا رژیم ایران آن را فیلتر کرده است. و رژیم [ایران] آزادی بیان را بیش از گذشته قربانی کرده است. برای ما مهم است که به افرادی دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم ببینیم دقیقا آنجا چه می‌گذرد و دست‌کم در جریان فشارهایی که به مردم وارد می‌شود، قرار بگیریم. چنین اخباری گاهی از سوی ساکنان ایران و گاهی از سوی ایرانیان خارج از کشور به دست ما می‌رسد. هدف در پارلمان اروپا این است که اطمینان حاصل کنیم ابزار دسترسی به اینترنت چه با وی‌پی‌ان، پراکسی‌ها‌ یا دیگر ابزارها در اختیار افراد قرار بگیرند.

یورونیوز: می‌خواهید امکان خاصی برای شهروندان ایرانی فراهم کنید؟

بارت گروتِس: اجازه بدهید در این موارد وارد جزییات نشویم.

یورونیوز: ارزیابی‌تان از تفاهم‌نامه میان چین و ایران چیست؟

بارت گروتِس: ایران با نزدیک شدن به چین منافع جامعه خودش را زیر سوال می‌برد. این را هم در نظر بگیرید که ایران با چنین اقدامی طفیلی و دنباله‌روی چین می‌شود. می‌دانیم چین چگونه با دولت‌های تابع و دست پایین خود رفتار می‌کند. آن کشور دیگر اراده‌ای برای انتخاب ندارد. ایران شاید با خودش فکر کند در ارتباط با دولت‌های خودکامه منافعی خواهد داشت اما این وضعیت ایران را به دولت دست دوم و زیردست تبدیل می‌کند.

به نغع هیچ کشوری نیست که کلید آینده جامعه‌‌اش و بنیاد استراتژیک سیاسی-نظامی خود را به دست چین بسپارد. 

یورونیوز: تا چه میزان تحریم می‌تواند این روزها تاثیر گذار باشد؟ به‌ویژه در شرایطی که مقام‌های جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها صاحب تجربه شده‌اند واحتمال تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی نیز مطرح است؟

بارت گروتِس: تحریم را برای آن وضع می‌شود که بتواند قدرت بازدارندگی ایجاد کند. اینکه بتواند جلوی تولید سلاح را بگیرد و از ساخت و ساز و دسترسی برخی دولت‌ها به سلاح‌های خطرناک جلوگیری کند. تحریم‌ها برای این وضع می‌شوند که هزینه‌ را برای برخی دولت‌ها بالا ببرند. هدف اصلی این است. 

یورونیوز: شاهد بودیم که ایران بیش از هر زمان دیگری به مسکو و چین نزدیک شده است. با توجه به نفوذ و قدرت چین [حتی در اروپا] آیا باز هم بر این باورید که همچنان تحریم اقتصادی بهترین گزینه پیش رو است؟‌

بارت گروتِس: تحریم‌ها با تاکید بر قدرت بازدارندگی که در طول زمان تولید می‌کنند، به هر شکل موثر هستند. اما در اروپا مدل اعمال تحریم و رصد آن آنطور که در آمریکا وجود دارد، شکل نگرفته است. در آمریکا سازمان اطلاعات مرکزی [سیا]، خزانه داری، بخش‌های امنیتی دولت و دیگر نهادهای مرتبط همگی در کنار هم در موضوع تحریم‌ها عمل می‌کنند.

«چین نیز برای ایجاد یک دولت نظارتی
بسیار پیچیده تر [در تهران] وارد عمل شده است.»
نماینده پارلمان اروپا

ما فاقد چنین سیستم یکپارچه‌ای در اروپا هستیم. بنابراین این نقد به نحوی وارد است و ما نیاز داریم در بدنه دستگاه دیپلماسی و سیاسی اروپا «مقری برای نظارت بر روند اعمال تحریم‌ها» ایجاد کنیم. این پیشنهاد از سوی دولت هلند نیز ارایه شده است. اروپا باید در آینده به فکر ایجاد تشکیلاتی منسجم برای رصد تاثیرگذاری تحریم‌ها باشد.

آگهی

یورونیوز: به تازگی شاهد تداوم تحریم‌های تروئیکای اروپا علیه ایران بودیم. بدین ترتیب اروپا تحریم‌های موشکی بالستیک، تسلیحاتی و اشاعه هسته‌ای علیه ایران که قرار بود در اکتبر سالجاری براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ لغو شود را حفظ خواهد کرد. نظر شما در این باره چیست؟

بارت گروتِس: به باور من تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران باید حمایت شود. در پارلمان اروپا ما حتی خواستار افزایش سطح تحریم‌ها هستیم. اما نکته این است که سازمان ملل از جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا خواسته تا مذاکرات مرتبط با برجام را تسهیل کند. همین امر موجب بورل را برای اعمال فشار بیشتر بر ایران در موقعیت سختی قرار داده است. قرار گرفتن بورل در چنین موقعیتی بسیار به نفع ایران است. اما به باور من جمع‌بندی و ارزیابی اروپا باید متفاوت باشد. اگر طرف ایرانی میل مذاکره دارد ما آن را تسهیل می‌کنیم و از سوی دیگر باید جلوی بدخواهی ایران چه در داخل و چه در مواردی از جمله دخالت ایران در جنگ اوکراین و حمایت از حماس گرفته شود. به همین خاطر نیازمند افزایش سطح فشارها به ایران هستیم. لازم است که وزرای اتحادیه اروپا در جلسه امروز خود نیز که قرار است که محورهای مختلفی پرداخته شود، به مساله نقش ایران و تاثیر آن در جنگ اوکراین و حمایت‌ از حماس و ماجرای اخیر نیز بپردازند. 

تصویر مرتبط به لحظه افتادن آرمیتا گراوند در متروی تهران
تصویر مرتبط به لحظه افتادن آرمیتا گراوند در متروی تهرانشبکه‌های اجتماعی
حالا هم شاهد مرگ مغزی دختر ۱۶ ساله‌ای هستیم
چرا که تا سر حد مرگ کتک خورده است.
نماینده پارلمان اروپا

یورونیوز: تصمیم و خواست برخی نظر نمایندگان پارلمان اروپا در موضوع ایران با آنچه کمیسیون اروپا در دستور کار دارد، متفاوت است. پارلمان اروپا برای همراهی کمیسیون باید چه ابتکار عملی به خرج دهد؟

بارت گروتِس: یکی از مهمترین کارهایی که پارلمان اروپا در قبال کمیسیون اروپا انجام داد تا اطمینان حاصل کند که آنها به اهمیت موضوع پی می‌برند پیشنهاد اعطای جایزه ساخاروف به مهسا امینی و مردم شجاع ایران بود ما اینطور جهت‌گیری‌مان را نشان دادیم. حالا هم شاهد مرگ مغزی دختر ۱۶ ساله‌ای هستیم چرا که تا سر حد مرگ کتک خورده است. امیدواریم پیام ما به کمیسیون اروپا منتقل شود و اطمینان حاصل کنیم که سمت درستی ایستاده‌ایم. مورد «آرمیتا گراوند» بار دیگر اثباتی است بر نیت بدخواهانه رژیم اسلامی [ایران] و آنچه پارلمان اروپا در پی آن است، حمایت از مردم شجاع ایران در رسیدن به آزادی است. برای ما مهم است که اخبار مرتبط به اقدامات بدخواهانه رژیم

چه در داخل مرزهایش و چه در خارج اطلاع رسانی‌ شود چرا که در تهران زندان بزرگی در فضایی باز ساخته شده است. متاسفانه چین نیز برای ایجاد یک دولت نظارتی بسیار پیچیده تر [در تهران] وارد عمل شده است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از ماجرای آرمیتا گراوند دختری که از متروی تهران بیهوش به بیمارستان منتقل شد چه می‌دانیم؟

«قانون مهسا» در سنای آمریکا تصویب شد؛ بایدن: این لایحه را به قانون تبدیل می‌کنم

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ماموریت جاوید رحمان را تمدید کرد