بازداشت ده‌ها نفر دیگر در چندین شهر ایران؛ معترضان و حکومت مدعی وقوع تیراندازی شدند

تصویری منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تجمع‌های اعتراضی پراکنده در ایران
تصویری منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تجمع‌های اعتراضی پراکنده در ایران Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران طی ۲۴ ساعت گذشته از بازداشت ده‌ها نفر به اتهام‌هایی که تلاش برای «ایجاد ناامنی»، «تحریک اغتشاشات» و «اقدام خرابکارانه» عنوان شده، خبر دادند و همچنین مدعی شدند که چهار نیروی بسیجی در استان فارس، هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته‌اند.

آگهی

گروهی از شهروندان ایرانی نیز همزمان با فرارسیدن سالگرد جان باختن مهسا امینی، با انتشار تصاویری از برگزاری تجمع‌های اعتراضی پراکندهٔ روز و شب شنبه در چندین شهر کشور از جمله تهران، کرج، رشت، تبریز، اصفهان، مشهد و اراک روایت کردند.

در این میان، برخی اخبار غیررسمی نیز از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با معترضان در شهرهای کردنشین حکایت دارد. چنان که شبکه حقوق‌بشر کردستان گزارش داد کە نیروهای یگان ویژه به تجمع شهروندان در محله نوبهار کرمانشاه تیراندازی کردەاند. همچنین، اخبار غیرقابل تاییدی نیز از رخداد تیراندازی به سوی معترضان در مریوان و سنندج مخابره شده است. 

البته رسانه‌های رسمی در ایران نیز روز یکشنبه به نقل از معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس گزارش دادند که «در تیراندازی کور دو نفر ناشناس به سمت نیروهای بسیجی مدافع امنیت در شهرستان نورآباد ممسنی، یک نفر شهید و سه نفر زخمی شدند.»

همزمان، رسانه‌های رسمی در ایران از «بازداشت یکی از عاملان فراخوان به اغتشاش در سرپل‌ذهاب»، «بازداشت ۱۴ شهروند استان آذربایجان غربی به دلیل تشویش‌ اذهان عمومی در فضای مجازی»، «بازداشت فردی که از طریق انفجار با کپسول گاز قصد کشته‌سازی در تبریز را داشت»، «بازداشت دو شهروند فیروزکوهی به دلیل شعار نویسی و تبلیغ علیه نظام»، «دستگیری یک گروه محرک اغتشاشات در فارس»، «بازداشت اعضای شبکه ۱۵ نفره خرابکاری در کهگیلویه و بویراحمد»، «بازداشت ۱۰ نفر در اصفهان که به دنبال پروژه کشته‌سازی بودند» و «بازداشت فرد دوتابعیتی در پی تلاش برای ساماندهی اغتشاش و خرابکاری در کرج» خبر دادند.

در این میان، رسانه‌های ایران شنبه شب از بازداشت هانیه توسلی،‌ بازیگر سینما خبر دادند. خبری که به نقل از پست اینستاگرامی خواهر او، طناز توسلی منتشر که نوشته بود، خواهرش ساعت ۱۱:۴۵ شب شنبه، ۲۵ شهریور، در خانه‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی برده شده است.

هانیه توسلی همزمان با فرارسیدن سالگرد جان باختن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط نیروهای گشت ارشاد، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام این پیام را همراه با عکسی از خانم امینی منتشر کرده بود: ««سکوت… تصویری گویاست. این لبخندش، آخرین عکس. بی‌گناهی و جوانی و زیبایی و خون پاک. اسطوره‌ای زاده شد.»

همچنین، با از دسترس خارج شدن صفحه اینستاگرام رسول خادم، قهرمان سابق کشتی ایران و جهان، اخباری غیررسمی مبنی بر بازداشت او منتشر شد ولی خبرگزاری برنا، وابسته به وزارت ورزش، به نقل از یک منبع آگاه با تکذیب بازداشت آقای خادم، از دسترس خارج شدن صفحه اینستاگرام او را تصمیمی شخصی عنوان کرد. آقای خادم در طول یکسال گذشته همواره با انتشار پیام‌هایی انتقادی از احقاق حقوق به حق معترضان دفاع کرده بود.

به ایکس یورونیوز فارسی بپیوندید

سازمان حقوق بشر هه‌نگاو نیز روز یکشنبه در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از بازداشت دست‌کم ٩ شهروند در شهرهای گرگان، فسا، بجنورد، زاهدان، زنجان و قشم و نیز چندین شهروند ساکن مناطق کردنشین طی ۲۴ گذشته خبر داد. 

افزون بر بازداشت‌های صورت گرفته طی ۲۴ ساعت گذشته و در جریان اعتراضات سالگرد مهسا امینی، در چند هفته گذشته نیز ده‌ها نفر از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های سال گذشته، مجروحان آن اعتراض‌ها به همراه تعدادی از فعالان مدنی و دانشجویان توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: وضعیت حقوق بشر در روسیه پس از حمله به اوکراین وخیم‌تر شده است

روایت معترضی که در بحبوحه جنبش «زن، زندگی، آزادی» ربوده شد؛ در اسارت بر دانشجوی بلوچ چه گذشت؟

روایت‌ها از خشونت پلیس ایران و مقابله زنان با حجاب اجباری؛ هشتگ #جنگ_علیه_زنان فراگیر شد