امتناع پزشک فرانسوی از معاینه زن تراجنسیتی؛ «فقط زنان واقعی را معاینه می‌کنم»

تراجنسیتی
تراجنسیتی Copyright Euronews
Copyright Euronews
نگارش از Farhad MirmohammadsadeghiLaura Llach & Johan Bodinier
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک متخصص زنان در فرانسه از معاینه بیمار تراجنسیتی امتناع ورزیده و گفته است که آموزش لازم برای معاینه بیماران تراجنسیتی را ندیده و تخصص لازم را ندارد. این موضوع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های فرانسه داشته است. برخی متخصصان می‌گویند یک زن تراجنسیتی به هیچ عنوان نیازی به مراجعه به پزشک زنان کند.

آگهی

ویکتور آشاریان پزشک متخصص زنان در فرانسه از معاینه زن تراجنسیتی ۲۶ ساله در کلینیک خود در جنوب غربی کشور سر‌باززد و گفت: «من فقط زنان واقعی را معاینه می‌کنم.» 

زن تراجنسیتی همراه با دوست پسرش به مطب این پزشک رفته بود و پس از چند دقیقه منشی به او اطلاع داد که پزشک او را معاینه نمی‌کند.  

آقای آشاریان در گفتگو با یورونیوز گفت: «به او گفتم من صلاحیت ندارم اما می‌توانم شما را راهنمایی کنم. می توانم شما را به جایی ارجاع دهم که پاسخگوی بهتری باشند. اما وقتی این‌ها را گفتم، همه‌چیز بهم ریخت. فکر کردم وقتی که گفتم این تخصص من نیست، صادق بودم. نمی‌دانم چگونه آن‌ها را معاینه کنم و برایم مهم نیست اگر من را نادان بپندارند.»

بنابر گزارش‌ها زن جوان سپس در حالی که فریادکشان اتاق معاینه را ترک می‌کرد به پزشک گفت: «تو تراجنسیت‌هراس هستی.»

به گفته پزشک این زن جوان زمانی که از کلینیک خارج می‌شد به منشی ناسزا گفت و واکنش خشونت‌آمیزی به امتناع پزشک نشان داد. 

دوست‌ پسر این زن که هنوز در شوک بود در قسمت نظرات صفحه گوگل این کلینیک از آن‌چه اتفاق افتاده شکایت کرده است و پزشک در پاسخ او را «آقای محترم» خطاب کرده و نوشته است: «من پزشک زنان هستم و تنها زنان واقعی را معاینه می‌کنم. هیچ تخصصی در درمان مردان ندارم، حتی مردانی که ریش خود را تراشیده باشند و بیایند و به منشی من بگویند که زن شده‌اند. جواز طبابت من مختص زنان است و نمی‌توان از آن برای درمان مردان استفاده کرد. متخصصان ویژه و بسیار مجربی برای معاینه مردانی چون شما وجود دارند. از شما خواهش می‌کنم به افراد تراجنسیتی بگویید برای معاینه به سراغ من نیایند.»  

بنابر گزارش رسانه‌های فرانسوی بیمار پس از این حادثه همچنان در شوک است. 

آقای آشاریان معترف است که در پاسخ آنلاین خود به دوست‌پسر این بیمار تندروی کرده است اما همچنان دلیلش برای عدم پذیرش معاینه بیمار را موجه می‌داند. 

او می‌گوید: «من خودبخود و از روی عصبانیت واکنش نشان دادم. احساس می‌کردم که ناعادلانه به من حمله شده است. با کلماتی ناشیانه واکنش نشان دادم که ممکن است توهین‌آمیز قلمداد شوند. به این موارد آگاهم و در جاهای مختلفی شرمساری خود را ابراز کرده‌ام. اکنون وضعیت از کنترل خارج شده اما مساله به قوت خود باقی است. این افراد به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند.»

اما این مساله در فرانسه مناقشه برانگیز شد و سازمان‌های حمایت از حقوق افراد تراجنسیتی از جای‌جای اروپا به دفاع از ایین بیمار برخاستند. 

مار کامبرویه، رئیس فدراسیون ترانس پلتفرم در گفتگو با یورونیوز گفت: «انکار حق سلامتی امری وحشیانه است. این یک حق همگانی است و همه شهروندان باید از آن بهره‌مند شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه از بازداشت یک نوجوان در کلاس درس به دلیل تهدید یک دانش‌آموز تراجنسیتی‌ دفاع کرد

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد