هشدار رضا پهلوی به بایدن: مردم ایران فراموش نخواهند کرد چه کسانی در سخت‌ترین روزها به آنان پشت کردند

رضا پهلوی و جو بایدن
رضا پهلوی و جو بایدن Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران در توئیتی از سیاست دولت آمریکا در قبال حکومت ایران انتقاد کرد و آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی مسدود ایران در قبال آزادی زندانیان دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی را «باج‌دهی دولت بایدن به جمهوری اسلامی» خواند.

آگهی

رضا پهلوی در این توئیت نوشت: «این معامله تحت عنوان "مبادله زندانیان" انجام می‌گیرد اما در حقیقت، باج‌دهی دست‌کم شش میلیارد دلاری دولت بایدن به جمهوری اسلامی برای آزاد کردن پنج گروگان دوتابعیتی است. من چنانکه پیش از این نیز گفته‌ام با ارسال پول به جمهوری اسلامی به ویژه در حالی که این رژیم بنا بر ماهیت خود، مشغول سرکوب در داخل و ترور در خارج است، شدیدا مخالفم.»

وی همچنین همزمانی این معامله با سالگرد جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات ایران را مورد انتقاد قرار داد و افزود:‌ «فراتر از آن، هدف چنین معامله‌ای درست در آستانه روز مهسا، زمانی که ایرانیان در داخل و خارج در تدارک برگزاری تظاهرات اعتراضیند، ناامید کردن آزادیخواهان ایران و دادن اعتماد به نفس به رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی، و هدیه‌ای به این رژیم و ابراهیم رئیسی جنایتکار، پیش از سفر به نیویورک است.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در چند روز آینده قرار است برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند. 

وی در آستانه این سفر در پاسخ به خبرنگار شبکه سی‌ان‌بی‌سی مبنی بر احتمال شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در سالروز جان‌باختن مهسا امینی و گزارش‌ها مبنی بر سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی، گفت: «شما مگر می‌دانید که قرار است اعتراضی شود؟ جمهوری اسلامی همیشه برای سخن هر کس که اعتراضی نسبت به هر موضوعی داشته باشد، گوش شنوا دارد و هزینه ایجاد هرگونه ناامنی در کشور سنگین خواهد بود.»

این درحالی است که در سرکوب اعتراضات سال گذشته مردم ایران به دست نیروهای امنیتی دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته و ۲۲هزار نفر بازداشت شدند. 

آقای پهلوی در توئیت خود همچنین به دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داد: «مردم ایران فراموش نخواهند کرد چه کسانی در سخت‌ترین روزها به آنان پشت کردند و در کنار قاتلین‌شان ایستادند.»

من به دولت کنونی آمریکا هشدار می‌دهم که مردم ایران فراموش نخواهند کرد چه کسانی در سخت‌ترین روزها به آنان پشت کردند و در کنار قاتلین‌شان ایستادند.
رضا پهلوی
فرزند آخرین شاه ایران

پیشتر نیز چندین نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده نسبت به آزادسازی دارایی‌های جمهوری اسلامی در قبال آزادی زندانیان دوتابعیتی انتقاد کرده بودند. 

فرزند آخرین شاه ایران سپس مردم ایران را مخاطب قرار داد و نوشت: «هیچ دولت خارجی هرگز نمی‌تواند سرنوشت ایران را بر خلاف خواست شما تعیین کند. ما اگرچه از کمک دیگران در مسیر پیروزی بر این رژیم اهریمنی استقبال می‌کنیم اما روی پای خود ایستاده‌ایم و بر توان و همبستگی ملی خود حساب کرده‌ایم. شعله امید را در قلب خود فروزان‌تر کنید. رژیم جمهوری اسلامی رفتنی‌ست چرا که در مقابل آن، شما ملت بزرگ ایران ایستاده‌اید.»

این پیام آقای پهلوی درحالی منتشر می‌شود که مدت زیادی از «فروپاشی» ائتلاف او با دیگر چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی همچون حامد اسماعیلیون، نویسنده و عضو انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ و عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان نمی‌گذرد.

آقای اسماعیلیون روزگذشته در پیامی با اشاره به بی‌ثمر بودن این ائتلاف در یک سال گذشته، اعتراضات مردم ایران را «انقلاب» نامیده و  نوشته بود: «انقلابی که در ایران رخ می‌دهد، پیشرو و متکثر بود و هست اما کمبودهایی نیز دارد. آنچه از چشم بسیاری از ناظران و مردم در داخل و خارج هم دور نمانده است غیبت حزب‌ها، نهادها یا جریان‌های سیاسی مترقی توانمندی است که بتوانند خود و جامعه را برای گذار دموکراتیک از جمهوری اسلامی و سپس دوران دموکراسی پس از جمهوری اسلامی آماده کنند. متاسفانه تلاش‌ها برای جبران این کمبود در یک سال گذشته از جمله به دلیل دیدگاه های متفاوت نسبت به مسائل اساسی به نتیجه مهمی نرسیده است.»

او نیز در پیام خود تاکید کرده بود: «همزمان با دعوت جهان به حمایت از انقلاب مردم ایران، می‌دانیم که برای نجات ایران فقط و فقط باید بر خود تکیه کنیم و اگر قرار است انقلابی رخ دهد، آن انقلاب در داخل مرزهای ایران خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنان جنجالی مسیح علی‌نژاد در دو گفت‌وگو: رضا پهلوی نخستین فردی بود که از ائتلاف اپوزیسیون خارج شد

روایت معترضی که بینائیش قربانی گلوله‌های نیروهای امنیتی شد؛ در میدان ولیعصر چه اتفاقی افتاد؟

شکایت از ۳ مقام امنیتی جمهوری اسلامی در فرانسه به اتهام «تهدید به مرگ» ثبت شد