تردیدها در خصوص بازگشایی گذرگاه اصلی آذربایجان به قره‌باغ همزمان با سرگردانی کامیون حامل کمک‌ روسیه

ایست بازرسی نیروهای حافظ صلح روسیه در جاده ای به سمت منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی، ۱۴ مارس ۲۰۲۳
ایست بازرسی نیروهای حافظ صلح روسیه در جاده ای به سمت منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی، ۱۴ مارس ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علی‌رغم گزارش‌ها مبنی بر توافق دولت جمهوری آذربایجان با جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار در منطقه قره‌باغ کوهستانی بر سر بازگشایی دو مسیر مورد مناقشه مواصلاتی از جمله گذرگاه لاچین؛ اما گفته می‌شود کامیون روسی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه که روز یکشنبه عازم منطقه قره‌باغ کوهستانی بود همچنان در جاده سرگردان است.

آگهی

به گزارش خبرگزاری «ارمن‌پرس»، این توافق که پس از روی کار آمدن رهبر جدید منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ در روز شنبه اعلام شد، به یک محموله از کمک‌های روسیه اجازه می‌داد تا از قلمرو تحت کنترل دولت آذربایجان وارد منطقه قره‌باغ کوهستانی شود.

با این حال، تلویزیون جمهوری آذربایجان تصاویری از کامیون ارسالی از سوی صلیب سرخ روسیه را نشان داد که در کنار جاده‌ای در شهر «بردَع» در شمال شرقی منطقه قره‌باغ بلاتکلیف مانده بود.

هیچ یک از طرفین توضیح کاملی از وضعیت موجود و اینکه آیا توافق برای بازگشایی جاده هنوز برقرار است، ارائه نکردند.

هر دو طرف اواخر روز شنبه اعلام کرده بودند که این جاده روز یکشنبه باز خواهد شد تا امکان ارسال کمک‌های روسیه فراهم شود.

آیا توافق گذرگاه لاچین را هم شامل می‌شود؟

آنطور که خبرگزاری ارمن‌پرس گزارش داده بود، بازگشایی گذرگاه لاچین نیز شامل این توافق بوده است تا بلکه مقداری از وضعیت انسانی بغرنج در این منطقه بکاهد. با این حال، حکمت حاجی‌اف، مشاور روابط خارجی ریاست جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این دو جاده مشمول دو موضوع جداگانه هستند و ایست بازرسی آذربایجان در لاچین به قوت خود باقی خواهد ماند، هرچند ممکن است در آینده محدودیت‌ها در آنجا کاهش یابد.

در روزهای اخیر شاهد تشدید تنش‌ها در اطراف منطقه قره‌باغ بوده‌ایم. ارمنستان مدعی است که آذربایجان در حال فرستادن نیروهایش در اطراف مرز است، موضوعی که باکو آن را رد می‌کند. این مساله کافی بود تا هر دو طرف در روز شنبه با انبوهی از تماس‌های تلفنی با رهبران جهان مواجه باشند.

روابط ارمنستان با متحد سنتی خود یعنی روسیه در هفته‌های اخیر به شدت رو به وخامت گذاشته است، به طوری که ایروان، مسکو را به ناتوانی در بازگرداندن تردد در این مسیرها متهم کرده است.

توافق یادشده در روزی انجام شد که پارلمان قره‌باغ، رئیس جدید جمهوری مستقل خودخوانده خود را انتخاب کرد، اقدامی که باکو آن را غیرقانونی خوانده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که از حامیان جدی باکو است، گفت که با علی‌اف تلفنی صحبت کرده و رای‌گیری روز شنبه در پارلمان قره‌باغ را محکوم کرده است. وی همچنین گفته است که در روزهای آینده با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز تماس خواهد گرفت.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

شهرامانیان، رئیس جدید منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ روز شنبه در سخنرانی خود در پارلمان خواستار مذاکره مستقیم با آذربایجان و احیای مسیرهای حمل و نقل به ارمنستان شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که در همان روز با پاشینیان به صورت تلفنی صحبت کرده بود، روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن «عمیقا در خصوص وضعیت بشردوستانه [در منطقه قره‌باغ] که به سرعت رو به وخامت می‌گذارد نگران است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم

خروج صلح‌بانان روس از قره‌باغ؛ آیا مسکو منطقه را به غرب واگذار می‌کند؟

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد