سند وزارت اقتصاد آلمان: برلین به دنبال کنترل و نظارت شدیدتر بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی

اقتصاد آلمان
اقتصاد آلمان Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس یک سند در وزارت اقتصاد آلمان، روبرت هابک، وزیر اقتصاد این کشور می‌خواهد روند بررسی سرمایه‌گذاری‌های خارجی را با قانون جدیدی که هدف آن افزایش امنیت اقتصادی است، تشدید کند.

آگهی

خبرگزاری رویترز که این سند را مشاهده کرده گزارش داده این تلاش برلین در حالی صورت می‌گیرد که دولت آلمان از شرکت‌ها می‌خواهد از اتکای خود به چین بکاهند. همچنین دولت قصد دارد این موضوع را بررسی کند که آیا مجموعه مقررات فعلی برای تشویق شرکت‌های آلمانی در این زمینه کافی هستند یا خیر. 

این سیاست جدید همچنین نشان دهنده فشار گسترده‌تر غرب برای کاهش وابستگی استراتژیک به چین است که سیاستگذاران آن را «ریسک زدایی» نامیده اند. سیاستی که در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد افزایش نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوس آرام و همچنین نگرانی‌ها در خصوص تنش‌های میان پکن و تایپه پی گرفته می‌شود. 

با توجه به روابط تجاری قوی میان پکن و برلین، گاهی آلمان به عنوان حلقه ضعیف‌تر رویکرد خصمانه غرب در قبال چین در نظر گرفته می‌شود اما سند جدید می‌تواند نشان‌دهنده تغییر سیاستی قابل توجه در اقتصاد آلمان به شمار آید. 

با این حال اخیرا تلاش شرکت کاسکو چین برای خرید سهام یک ترمینال کالا در شهر هامبورگ که مهم‌ترین بندر آلمان است توسط برلین تایید شد. 

در بخشی از این سند آمده است: «در سال‌های اخیر بررسی‌های سرمایه‌گذاری در آلمان، اروپا و در سطح بین‌المللی اهمیت زیادی پیدا کرده است. باید در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی که سرمایه‌گذار به کالاها و یا فناوری‌های یک شرکت داخلی از طریق توافقنامه‌های قراردادی و نه از طریق کسب سهام دارای حق رای، دسترسی پیدا می‌کند، حسابرسی بیشتری صورت گیرد.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر این، این وزارتخانه همچنین در حال بررسی اهمیت امنیتی کارخانه‌های جدید ساخته شده در آلمان توسط شرکت‌های خارجی است. ضمن اینکه بر اساس این سند جدید در وزارت اقتصاد آلمان، این موضوع نیز مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرد که آیا قراردادهای همکاری تحقیقاتی در حوزه‌های حیاتی امنیتی به بررسی دقیق نیاز دارند یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در کابل سه کشته و زخمی به جا گذاشت

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد

سند «استراتژی چین»؛ برلین در مناسبات با پکن رویکرد تازه‌ای در پیش می‌گیرد