قرص «چشمه جوانی» با تحقیقات جدید ممکن است بیش از همیشه قابل دسترس‌تر باشد

تحقیقات جدید درباره «قرص جوانی»
تحقیقات جدید درباره «قرص جوانی» Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان تخمین می‌زنند که قرص «چشمه جوانی» در آینده در دسترس قرار گیرد. این قرص با بررسی یک موجود دریایی شبیه عروس دریایی با نام «هیدراکتینیا سیمبیولونژی‌کارپوس» ساخته می‌شود که کل بدن خود را از سلول‌های موجود در دهانش بازسازی می‌کنند.

آگهی

هیدراکتینیا موجودات کوچک لوله‌ای شکلی هستند که روی پوست سخت پوستان کمیاب زندگی می‌کنند. پیش بینی می‌شود توانایی‌های احیاکننده قابل توجه آن‌ها، نتایج موثری برای مراقبت‌های بهداشتی و درمانی ضد پیری در انسان داشته باشد.

این اتفاق پس از آن کشف شد که محققان قطعات ار‌ان‌آی (RNA) مربوط به فرآیند بیولوژیکی پیری ژن را توالی یابی کردند.

مطالعه منتشر شده در مجله «سل ریپورتز» (Cell Reports) نشان داد که فرآیندهای بیولوژیکی اصلی، به هم دیگر مرتبط هستند و درک این فرآیندها برای سلامت انسان و کنترل بیماری ضروری است.

چگونه جانوری شبیه عروس دریایی می‌تواند منجر به تولید قرص «چشمه جوانی» شود؟

در حالی که انسان‌ها توانایی بازسازی در شرایط خاص مانند بهبود استخوان شکسته یا رشد مجدد کبد آسیب دیده را دارند موجودات دیگر مانند سمندر و گورخرماهی می‌توانند جایگزین اندام‌های کامل شده و بافت‌ها مختلف را بازسازی کنند. گونه‌هایی از «هیدراکتینیاها» قابلیت احیا کننده شدیدی را از خود نشان می‌دهند.

دکتر اندی باکسوانیس از موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی در ایالات متحده می‌گوید:‌ «با مطالعه برخی از دورترین خویشاوندان حیوانی خود، می‌توانیم برخی از اسرار بازسازی و پیری را کشف کنیم. رازهایی که ممکن است در نهایت زمینه پزشکی احیاکننده و همچنین مطالعه بیماری‌های مرتبط با افزایش سن را پیش ببرند.»

وی افزود: «معمولا در انسان، سلول‌های پیر باقی می‌ماند و این سلول‌ها باعث التهاب مزمن و القای پیری در سلول‌های مجاور می‌شوند. حیواناتی مانند هیدراکتینیا می‌تواند درک ما را از پیری و بهبودی گسترش دهد.»

به گفته چارلز روتیمی، مدیر برنامه تحقیقاتی مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم انسان، جهانی بودن بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی را روشن می‌کند.

وی اضافه کرد: «این مطالعات همچنین درک محدود ما از عملکردها، روابط و تکامل این فرآیندها را برجسته می‌کند. چنین یافته‌هایی دارای پتانسیل قابل توجهی برای ارائه بینش‌های جدید درباره زیست شناسی انسان هستند.»

هیدراکتینیا، از سلول‌های بنیادی استفاده می‌کند که سلول‌های اصلی هستند. این سلول‌ها قادر به تبدیل شدن به هر نوع بافتی هستند. تیم تحقیقاتی ژن‌های مشابهی را در انسان شناسایی کردند.

آزمایش‌ها نشان داده‌اند که هیدراکتینیا سلول‌های پیر را از دهان خود خارج می‌کند در حالی که انسان نمی‌تواند سلول‌های پیر را به این راحتی از بین ببرد.

نقش ژن‌های مرتبط با پیری در هیدراکتینیا بینش‌هایی را درباره چگونگی تکامل فرآیند پیری ارائه می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سالم‌ترین و مغذی‌ترین ماده غذایی جهان چیست؟

میلیاردها سال انتظار را فراموش کنید؛ دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس تولید کردند

زبان انگلیسی با لهجه جنوبگان؛ تلفظ‌های همسان زبانی چگونه شکل می‌گیرند؟