دومین شب اعتراض‌های خشونت‌آمیز در فرانسه؛ بیش از ۱۵۰ معترض بازداشت موقت و ۱۵۰ پلیس مجروح شدند

درگیری جوانان با نیروهای پلیس در نانتر، حومه پاریس
درگیری جوانان با نیروهای پلیس در نانتر، حومه پاریس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تیراندازی صبح سه‌شنبه پلیس فرانسه به نوجوان ۱۷ ساله‌ای که ناهل نام داشت، موجی از اعتراضات را در کشور به راه انداخت و در پی آن معترضان طی دو شب گذشته تعدادی از خیابان‌ها و خودروها را به آتش کشیدند.

آگهی

پلیس فرانسه اعلام کرده تا کنون حدود ۱۵۰ نفر را در جریان اعتراض‌های شب گذشته به طور موقت بازداشت کرده است. همچنین، ۱۵۰ نیروی پلیس هم در مواجهه با معترضان مجروح شدند که وضعیت جسمانی یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

منطقه «نانتر»، در نزدیکی پاریس، جایی که درگیری‌ها از آنجا آغاز شد، شب گذشته شاهد درگیری‌‌هایی‌ میان معترضان و پلیس بود، مردم خشمگین بیش از ۱۲ خودرو و تعدادی سطل زباله را در این منطقه به آتش کشیدند. عبارت «عدالت برای ناهل» و «پلیس می‌کشد» روی دیوارها نوشته شده است.

به گفته یک منبع پلیس، پست امنیتی در ورودی منطقه زندان فرنس (والد مارن) نیز به آتش کشیده شد اما «آشوبگران به محوطه زندان وارد نشدند.»

در اسون در حومه پاریس، گروهی از مردم در حوالی ساعت ۹ شب، پس از پایین کشیدن مسافران، اتوبوسی را با آتش کشیدند.

در کلان‌ شهر لیون نیز مردم خشمگین به سمت پلیس سنگ و نارنجک پرتاب کردند و ایستگاه پلیس را به آتش کشیدند.

به گفته پلیس فرانسه تا کنون خودروهای متعددی به آتش کشیده‌ شده‌اند و همچنین خساراتی به برخی فروشگاه‌ها، ایستگاه‌های پلیس و برخی ساختمان‌ها وارد شده است.

شب گذشته در حالی معترضان خیابان‌ها را به آتش کشیدند که ژرالد دارمنن، وزیر کشور، از بسیج ۲هزار پلیس برای شامگاه چهارشنبه در پاریس و حومه آن خبر داده بود.

مقامات دولتی برای جلوگیری از افزایش خشونت‌ها در سخنرانی‌هایشان ضمن ابراز همدردی با خانواده ناهل و محکوم کردن اقدام پلیس، مردم را به آرامش دعوت می‌کنند. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه این حادثه را اقدامی «غیرقابل توضیح» و «غیرقابل توجیه» خواند. این سخنان اما از سوی جناح راست افراطی و پلیس مورد انتقاد قرار گرفتند.

البته آقای ماکرون، روز پنجشنبه نیز خشونت‌های شبانه در فرانسه را محکوم کرد. او همچنین جلسه ویژه‌ای را با حضور تعدادی از وزرای دولت برگزار کرد. 

نمایندگان پارلمان فرانسه نیز در نشست روز پنجشنبه خود به احترام ناهل یک دقیقه سکوت کردند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

مادر ناهل، نوجوان کشته شده در ویدئویی با ابراز ناراحتی خود از این حادثه برای برگزاری راهپیمایی با هدف گرامیداشت یاد فرزندش، پنجشنبه در ساعت ۱۴ در منطقه هات-دسن، فراخوان داده است.

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که یکی از ماموران پلیس در حالی که اسلحه به دست دارد، راننده نوجوان را متوقف کرده ولی ناهل اقدام به روشن کردن دوباره خودرو می‌کند و سپس مامور پلیس نیز به ظن تلاش او برای فرار، به سویش تیراندازی می‌کند. در این ویدیو صدایی نیز شنیده می‌شود که می‌گوید «به سرت شلیک می‌شود» اما مشخص نیست چه کسی آن را بیان می‌کند.

پلیس ۳۸ ساله مظنون به تیراندازی مرگبار توسط بازرسی کل پلیس ملی (IGPN) برای تحقیقات بیشتر مورد بازجویی قرار گرفت. دادستان‌ها او را به قتل عمد متهم کرده‌اند. به گفته دادستانی، بازداشت او تا روز پنجشنبه تمدید شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فراخوان بسیج مدنی برای بازگشت نظم به فرانسه؛ ماکرون با روسای مجلس ملی و سنا دیدار می‌کند

خشونت پلیس فرانسه در مقابل معترضان؛ این رفتارها ریشه در کجا دارد؟

راستی‌آزمایی یک ادعا؛ آیا دانشجویان مدافع حقوق فلسطینی‌ها در پاریس سلام نازی دادند؟