سرایدار با خاموش کردن یخچال آزمایشگاه نتایج ۲۰ سال تحقیق یک میلیون دلاری را به فنا داد

مؤسسه پلی‌تکنیک رنسلیر
مؤسسه پلی‌تکنیک رنسلیر Copyright UpstateNYer/Wikipedia
Copyright UpstateNYer/Wikipedia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سرایدار با خاموش کردن سیستم سرمایشی یک آزمایشگاه در مؤسسه پلی‌تکنیک رنسلیر در ایالت نیویورک آمریکا نتایج دو دهه تحقیق دانشمندان را از بین برد.

آگهی

دادگاهی در آمریکا در حال رسیدگی به پرونده شکایت مؤسسه پلی‌تکنیک «رنسلیر» از یک شرکت خدمات نظافت به اتهام آسیب زدن به نمونه‌های آزمایشگاهی است. 

سرایدار قراردادی این شرکت پس از آن‌که صدای «آژیرهای مزاحم و مکرر» را از یک فریزر فوق سرد آزمایشگاه متعلق به این موسسه شنید تصمیم گرفت آن را خاموش کند. امری که منجر به نابودی بیش از ۲۰ سال تحقیقات علمی به ارزش یک میلیون دلار شد.

موسسه پلی تکنیک رنسلیر، که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های تحقیقاتی خصوصی در آمریکا محسوب می‌شود و در شهر تروی واقع است، دادخواستی را علیه شرکت نظافت که با سرایدار قرارداد بسته بود به دادگاه ارائه کرده است.

در دادخواست این پرونده آمده است که این تحقیق آزمایشگاهی در سطح بالایی قرار داشته و حتی «پتانسیل آن را داشت که پیشگامانه باشد».

این آزمایشگاه حاوی یک فریزر بود که کشت‌های سلولی و نمونه‌های متعددی را در در دمای منفی ۸۰ درجه سانتیگراد نگهداری کرد. از آنجا که نوسان سه درجه‌ای دما می‌توانست باعث وارد آمدن «آسیب فاجعه‌بار» به نمونه‌ها شود، یک زنگ خودکار هشدار روی فریزر نصب شده بود. به این معنی که اگر دمای آن به بالاتر از منفی ۷۷ درجه یا پایین‌تر از منفی ۸۲ می‌رسید، آژیر به صدا درمی‌آمد.

این دقیقاً همان چیزی بود که در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. زمانی که دمای فریزر به حدود منفی ۷۷ درجه رسید، زنگ هشدار به صدا درآمد با این حال پروفسور لاکشمی تشخیص داد که آسیبی در این دما متوجه نمونه‌ها نیست.

این استاد دانشگاه برای تعمیر فریزر با بخش خدمات اضطراری شرکت سازنده آن تماس گرفت، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹ در آن زمان، به او گفته شد که تا سپتامبر ۲۰۲۲ امکان سرویس‌دهی وجود ندارد. در نتیجه زنگ هشدار مداوم به صورت دائم زده می‌شد و مسئولان آزمایشگاه برای اینکه کسی فریزر را از برق جدا نکند، اخطاری روی درب آن قرار دادند.

در این اخطار با حروف بزرگ نوشته شده بود: «این فریزر همانطور که در دست تعمیر است آژیر می‌کشد. لطفاً آن را جابه‌جا نکنید یا از برق جدا نکنید. این فریزر نیازی به تمیز کردن ندارد. اگر می‌خواهید صدا را قطع کنید، می‌توانید دکمه بی‌صدا کردن زنگ هشدار را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه فشار دهید.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جوزف هرینگتون، کارمند قراردادی شرکت نظافتی، سه روز بعد در ۱۷ سپتامبر در حال تمیز کردن آزمایشگاه بود که طبق گزارش خود صدای «آژیرهای آزاردهنده» را شنید.

او در تلاش برای درست کردن وضعیت پریز تامین‌کننده برق حیاتی فریزر را خاموش کرد، با این تصور که دارد آن‌ را روشن می‌کند. او گفته است که به دلیل «اشتباه در خواندن صفحه نمایش» این کار را انجام داده و اعتقاد داشته که دارد «کار درستی را انجام می‌دهد».

شاگردان پروفسور لاکشمی روز بعد متوجه افزایش دمای فریزر و خاموش شدن آن شدند. علیرغم تلاش‌ها برای حفظ نتایج تحقیقات، «اکثر نمونه‌ها در نتیجه این اتفاق آسیب دیده، نابود شدند و بیش از بیست سال تحقیق از دست رفت.»

هنوز مشخص نیست موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر چه میزان ادعای خسارت کرده است، با این حال آن‌ها می‌گویند ارزش نمونه‌های تحقیقاتی بالغ بر یک میلیون دلار بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت انرژی آمریکا: خروج ویروس از آزمایشگاهی در چین باعث همه‌گیری کرونا شد

دانشمندان از «پیشرفت تاریخی در علم» رونمایی کردند؛ همجوشی هسته‌ای چطور زندگی بشر را متحول می‌کند؟

۱۹ سال کلاهبرداری از ناسا با آلومینیوم تقلبی؛ ۷۰۰ میلیون دلار خسارت وارد شد