پایان عملیات امداد و نجات؛ تصادف قطار در هند ۲۸۸ کشته و ۹۰۰ زخمی بر جا گذاشت

تصادف قطار در هند
تصادف قطار در هند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی تصادف دو قطار مسافربری در هند در ایالت اودیشایِ این کشور ۲۸۸ نفر کشته و ۹۰۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. تعداد تلفات و مصدومان بالا، این حادثه را به یکی از مرگبارترین حوادث ریلی در بیش از دو دهه اخیر تبدیل کرد.

آگهی

خبرگزاری فرانسه، بعد از ظهر شنبه به نقل از یک مقام امدادی از پایان عملیات نجات خبر داد و گزارش کرد که تمامی اجساد و مسافران مجروح از داخل واگن‌های قطار و اطراف محل رخداد حادثه خارج شده‌اند. 

پرادیپ ینا، وزیر ارشد این ایالت در حساب توییتر خود نوشت که عملیات امداد با گسیل شدن بیش از ۲۰۰ آمبولانس به محل حادثه در منطقه بالاسوره اودیشا انجام شده‌ و ۱۰۰ پزشک اضافی به ۸۰ پزشکی که در محل حادثه حاضر بودند اضافه شده بودند تا به یاری مصدومان این حادثه مرگبار بشتابند. 

این حادثه جمعه شب رخ داد و تصاویر ویدیویی صبح شنبه نشان می‌داد که مقام‌های پلیس اجساد پوشیده با پارچه‌های سفید را به خارج از خطوط راه‌آهن منتقل می‌کنند. 

یکی از بازماندگان این حادثه مرگبار در خصوص این حادثه گفت: «من خواب بودم و با صدای خروج قطار از ریل بیدار شدم و ناگهان متوجه شدم که ۱۰-۱۵ نفر کشته شده‌اند. من خوش‌شانس بودم که موفق شدم از قطار خارج شوم و وقتی خودم را نجات می‌دادم آنجا اجساد تکه‌تکه شده‌ زیادی را دیدم.»

فیلم‌های ویدیویی روز جمعه نشان می‌دهد که امدادگران برای یافتن بازماندگان از یکی از قطارهای حادثه دیده بالا می‌روند، در حالی که برخی از مسافران درخواست کمک می‌کنند و صدای شیون و گریه بسیاری دیگر هم از آنجا شنیده می‌شود. 

این برخورد حدود ساعت ۷ عصر به وقت محلی در روز جمعه زمانی رخ داد که قطار سریع‌السیر هاورا سوپرفست، که از بنگلور به سمت هاورا در بنگال غربی حرکت می‌کرد، با قطار دیگری به نام اکسپرس کروماندل که از کلکته به چنای حرکت می کند، برخورد کرد.

مقامات گزارش‌های متناقضی ارائه کرده‌اند که در آن قطار ابتدا از ریل خارج شده و با قطار دیگر برخورد می‌کند. وزارت راه آهن گفته است که تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده است. اگرچه گزارش‌های برخی رسانه‌های هندی حاکی از آن است که یک قطار باری نیز در این سانحه دخیل بوده است، مقامات راه‌آهن هنوز درباره این احتمال اظهار نظر نکرده‌اند.

عملیات جستجو و نجات گسترده‌ای با حضور صدها پرسنل آتش نشانی و افسران پلیس و همچنین سگ‌های زنده یاب انجام شد. همچنین صدها جوان در مقابل بیمارستان دولتی در اودیشا برای اهدای خون صف کشیدند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نارندرا مودی، نخست‌وزیر، گفت که از این واقعه متاثر شده و با خانواده‌های عزادار همدلی می‌کند. او همچنین در توییتی نوشت: «همه کمک‌های ممکن برای کسانی که آسیب دیده‌اند فراهم می‌شود.» مسئولان ایالت اودیشا روز شنبه را به نشانه احترام به قربانیان، عزای عمومی اعلام کردند. 

این حادثه هرچند یکی از مرگبارترین حوادث تصادف قطار در هند به شمار می‌رود اما بدترین آنها نبوده است؛ در سال ۱۹۸۱ در حادثه خروج قطار در ایالت بیهار از ریل و سقوط به رودخانه حدود ۸۰۰ نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.

راه آهن هند، روزانه بیش از ۱۳ میلیون نفر را در این کشور جابه جا می‌کند اما انحصار دولتی و همچنین قدیمی بودن زیرساخت‌ها باعث شده تا وقوع چنین حوادث مرگباری در هند به یک اتفاق رایج در این کشور تبدیل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصادف مینی‌بوس‌های زائران اربعین در عراق؛ ۱۹ نفر از جمله ۱۴ ایرانی کشته شدند

ده مهمان یک عروسی در استرالیا بر اثر سانحه رانندگی کشته شدند

تصادف قطار در شمال هند جان دستکم ۶۰ نفر را گرفت