محققان برای اولین بار سیگنال‌های مغزی برای احساس درد را رمزگشایی کردند

اسکن مغزی
اسکن مغزی Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان منطقه‌ای از مغز را شناسایی کرده‌اند که می‌گویند با درد مزمن مرتبط است. امری که امید به یافتن درمان‌های جدید برای اعتیاد به مسکن‌های قوی را افزایش داده است.

آگهی

برای مدتهاست که محققان به دنبال درک چگونگی ایجاد سیگنال‌های درد در مغز هستند، با این حال تا کنون نتوانسته بودند آن را از نزدیک مشاهده کنند. حالا اما عده‌ای از دانشمندان می‌گویند موفق شده‌اند با استفاده از تکنیک یادگیری ماشینی برای اولین بار سیگنال‌های مغزی برای درد را ثبت کنند.

محققان با کاشت الکترود در داخل مغز افرادی که دارای اختلالات درد مزمن ناشی از سکته مغزی یا قطع عضو بودند، فعالیت‌های عصبی و داده‌های مربوط به درد را در طی ماه‌ها زیر نظر گرفتند. سپس با استفاده از مدل‌های یادگیری ماشینی، موفق شدند شدت درد ناشی از فعالیت عصبی را پیش‌بینی کنند.

پژوهشگران می‌گویند کشف تازه می‌تواند راه را برای توسعه درمان‌های درد مزمن، که یکی از بزرگترین عوامل ناتوانی در سراسر جهان است، باز کند.

تحقیق جدید توسط واحد تحقیقات مغزی مؤسسه ملی سلامت آمریکا و همچنین موسسه تحقیقات درباره پایان دادن به اعتیاد بلندمدت انجام شده است.

والتر کوروشتز، مدیر مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، در بیانیه‌ای گفت: «این یک مثال عالی از چگونگی استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری فعالیت مغزی برای حل مشکل مهم تسکین درد مزمن و شدید است».

او اضافه کرد: «ما امیدواریم که بتوانیم بر اساس این یافته‌های اولیه، درمان‌های موثر و غیراعتیادآوری برای درد را بیابیم.»

دردهایی نظیر درد نوروپاتیک، که معمولا پس از آسیب به اعصاب بدن ما پدیدار می‌شوند، به خوبی به درمان‌های فعلی پاسخ نمی‌دهند و می توانند برای افرادی که با آن زندگی می‌کنند ناتوان‌کننده باشند.

محققان تا پیش از این داده‌های مربوط به درد مزمن را از طریق خوداظهاری بیماران و با استفاده از پرسشنامه‌هایی درباره شدت و تأثیر عاطفی درد جمع‌آوری می‌کردند. روش جدید اما مستقیما تغییرات حاصل شده از درد را در فعالیت‌های مغزی دو قشر سینگولیت قدامی (ACC) و اوربیتوفرونتال (OFC) ردیابی می‌کند.

دانشمندان از طریق جراحی الکترودهایی را در این دو بخش مغز بیماران کاشتند و فعالیت این دو ناحیه را زیر نظر گرفتند. سپس از تحلیل یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی وضعیت درد مزمن شرکت‌کنندگان استفاده کردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پراساد شیروالکار، استادیار بیهوشی و جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «وقتی به آن فکر می‌کنید، درد یکی از اساسی‌ترین تجربیاتی است که یک ارگانیسم می‌تواند داشته باشد».

وی اضافه کرد: «با وجود این هنوز ما نمی‌دانیم درد چگونه کار می‌کند. با توسعه ابزارهای بهتر برای مطالعه و تأثیر بالقوه بر واکنش‌های درد در مغز، امیدواریم برای افرادی که با شرایط درد مزمن زندگی می‌کنند راه حل‌هایی را بیابیم.»

محققان بر این باورند که شناسایی این علامت درد، توسعه روش‌های درمانی جدیدی را امکان‌پذیر می‌کند و می‌تواند فعالیت مغز را برای تسکین رنج ناشی از درد مزمن تغییر دهد.

نتایج مطالعات تازه در نشریه نوروساینس «نیچر» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا تفاوتی بین مغز مرد و زن وجود دارد؟

سالخورده‌ترین پزشک شاغل در جهان چگونه در ۱۰۱ سالگی ذهن خود را تقویت می‌کند؟

دانشمندان نحوه پیوند و ارتباط میان ذهن و بدن را در مغز انسان شناسایی کردند