هند برای «بازگرداندن» کوه نور و آثار «غارت شده» در دوران استعمار بریتانیا کارزار راه می‌اندازد

کوه نور بر روی تاج ملکه فقید بریتانیا
کوه نور بر روی تاج ملکه فقید بریتانیا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک رسانه بریتانیایی از آغاز تدارکات مقام‌های هندی برای به راه انداختن کارزاری برای بازپس‌گیری جواهرات و آثار باستانی این کشور خبر داد که سال‌هاست به بریتانیا منتقل شده‌اند.

آگهی

در پی انتشار گزارشی در روزنامه دیلی‌تلگراف، ساتنام سانگرا، روزنامه‌نگار بریتانیایی، نویسنده کتاب «سرزمین امپراتوری: امپریالیسم چگونه بریتانیای مدرن را شکل داد؟» و سازنده مستندی در مورد امپراتوری بریتانیا نیز تاکید کرد که جواهرات و آثار تاریخی هند تحت حاکمیت استعماری به غنیمت گرفته شده‌اند و بالاخره به این کشور بازگردانده می‌شوند.

آقای سانگرا که خود از پدر و مادری هندی در بریتانیا زاده شده، اعلام کرد: «موزه‌های ما و خانواده سلطنتی معادل میلیاردها پوند اموال غارت شده هند را در اختیار دارند. این سیستم حکومت استعماری بوده که سهم پادشاه را از غارت‌ها محفوظ نگاه می‌داشته است ولی آن کشورها امروز ابرقدرت نیستند و قرار نیست که ملت‌ها همچنان در برابر آنها سکوت کنند. این اقلام برای مردم کشورهای غارت شده فراتر از ارزش مالی، ارزش عاطفی و مذهبی نیز دارد.»

روزنامه دیلی‌تلگراف هم روز شنبه مدعی شد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند و دیپلمات‌های این کشور در حال تشکیل کارزاری برای بازپس گیری آثار هندی موجود در موزه‌های بریتانیا و نزد خانواده سلطنتی تا پایان سال جاری میلادی هستند. این روزنامه به نقل از یک مقام وزارت فرهنگ هند نوشته که «بازگرداندن آثار باستانی بخش کلیدی سیاست آینده دولت آقای مودی خواهد بود.»

این در حالی است که نخست وزیران و وزرای فرهنگ پیشین بریتانیا تا کنون هر گونه درخواست برای بازگرداندن آثار باستانی را رد کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳ و در جریان سفر دیوید کامرون، نخست وزیر وقت بریتانیا به هند، او به صراحت به مقام‌های هندی گفت که بازگرداندن الماس کوه نور را اقدام درستی نمی‌داند؛ سنگی قیمتی که در جریان برگزاری مراسم تاجگذاری چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا، داغ دل گروهی از هندی‌ها را تازه کرد تا در حمایت از بازگرداندن آن به کشورشان طوفان توییتری به راه انداختند.

الماس ۱۰۵ قیراطی که پاکستان نیز مدعی مالکیت بر آن است،  توسط یک مستشار بریتانیایی از افغانستان خارج و به هند برده شد و از آنجا نیز بر اساس معاهده‌ای میان بریتانیا و هند تسلیم مقامات بریتانیایی و سپس به بخشی از جواهرات تاج ملکه بریتانیا تبدیل شد. 

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

بر اساس روایات تاریخی،‌ نادر شاه، پایه‌گذار سلسله افشار و از جمله پادشاهان ایران پس از اسلام، در پی تسخیر هند این الماس را به همراه دو قطعه الماس گرانبهای دیگر از جمله «دریای نور» به عنوان غنائم جنگی از هند به تاراج برد. الماس کوه نور سپس در پی تصرف ایران توسط احمد شاه درانی به افغانستان منتقل شد و حدود هفتاد سال در آنجا نگهداری شد.

البته خانواده سلطنتی بریتانیا سعی کردند با استفاده نکردن از کوه نور در مراسم تاجگذاری، افکار عمومی هند را آرام کنند ولی در عوض از تاج و عصایی استفاده کردند که حاوی الماس‌های آفریقای جنوبی بود تا این بار به جای هندی‌ها مردم آفریقای جنوبی در شبکه‌های اجتماعی برای بازگرداندن آن الماس‌ها جریان‌سازی کنند.

این موضوع سال‌هاست که از سوی مردم کشورهای مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۳، مردم کشورهای حوزه کارائیب بحث دریافت غرامت از بریتانیا را مطرح کردند و مدت‌ها هم به این بحث ادامه دادند ولی تا کنون ثمره‌ای نداشته است.

با این وجود، آقای سانگرا معتقد است که شرایط داخلی بریتانیا در یک دهه آینده به نفع کشورهایی که مستعمره این کشور بوده‌اند، تغییر خواهد کرد. او می‌گوید: «روزی فرا می‌رسد که جوانان بریتانیایی نسبت به اموال در موزه‌ها همان احساسی را که نسبت به حیوانات اسیر در باغ‌بحش‌ها پیدا کرده‌اند، پیدا می‌کنند و طاقت نگهداری آنها را از دست می‌دهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ویزای شاهزاده هری در خاک آمریکا به دلیل اعتراف وی به مصرف مواد مخدر لغو خواهد شد؟

فروش یک الماس صورتی به قیمت ۲۲.۵ میلیون یورو در حراج آنلاین

همسر ولیعهد بریتانیا از ابتلایش به بیماری سرطان پرده برداشت