کشف اولین مورد دی‌ان‌ای انسان ماقبل تاریخ از دندان گوزن ۲۰ هزار ساله

دندان باستانی کشف‌شده در سیبری
دندان باستانی کشف‌شده در سیبری Copyright Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology/Nature
Copyright Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology/Nature
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان با استفاده از یک تکنیک جدید برای استخراج ژنوم از فسیل‌های باستانی، دن‌ان‌ای یک زن مربوط به زمان ماقبل تاریخ را روی یک آویز زینتی که از دندان نیش یک گوزن باستانی ساخته شده بود پیدا کردند.

آگهی

این دندان سوراخ‌شده که متعلق به ۲۰ هزار سال پیش است پیشتر در غاری در سیبری کشف شده بود.

در مطالعه تازه یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی پروفسور ماری سورسی، باستان‌شناس از دانشگاه لایدن هلند، و ماتیاس مایر متخصص ارشد ژنتیک از دانشگاه لایپزیگ آلمان شرکت داشتند. آنان ابتدا دندان سوراخ‌شده را شستند و سپس ذرات رسوب دی‌ان‌ای روی آن را با روش جدید غیرتهاجمی (که تغییرات سطحی قابل توجهی بر جای نمی‌گذارد) جدا کردند.

این روش محققان را قادر می‌سازد تا دن‌‌ان‌ای‌های باستانی را که توسط برخی مواد متخلخل از جمله استخوان‌ها، دندان‌ها و عاج‌ها جذب شده‌اند، از آن‌ها استخراج کرده و به آرامی جدا ‌کنند. این دندان حیوانی در سال ۲۰۱۹ در غار دنیسوا در شمال روسیه پیدا شده بود.

دانشمندان می‌گویند دی‌ان‌ای یافت شده مربوط به زنی از عصر حجر است که ژنوم‌اش با اجداد سیبری نشین‌‌ها، بومیان آمریکا و گله‌داران استپ عصر برنز مرتبط بوده است. زن در میان قومی شکارچی حضور داشته که در دامنه کوه‌های آلتای در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری شرق غار زندگی می‌کرده‌اند.

محققان معتقدند این آویز احتمالا بین ۱۹ تا ۲۵ هزار سال پیش درست شده باشد. زن ممکن است با سوراخ کردن دندان نیش آن را به عنوان بخشی از سربند، دستبند و یا هر دو استفاده کرده باشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بخش انسان‌شناسی تکاملی موسسه تحقیقاتی ماکس پلانک آلمان در بیانیه‌ای گفت: «دندان پس از تجزیه و تحلیل کاملاً دست‌نخورده باقی ماند. این شاهدی بر عصری جدید در تحقیقات دی‌ان‌‌ای باستانی است که در آن شناسایی صاحبان زیور‌آلات و ابزارهای تولید شده در گذشته دور می‌تواند ممکن شود.»

نتایج تحقیق تازه در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استخراج دی‌ان‌ای انسان از هوا و ردپا در شن و ماسه؛ زنگ خطر برای نقض حریم خصوصی به صدا درآمده است؟

کشف «فسیل ژنتیکی»؛ دی‌ان‌ای سالم زنی که ۷۲۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد در اندونزی پیدا شد

رازگشایی از نئاندرتال‌های ۱۰۰ هزار ساله با تکنیک جدید شناسایی دی‌ان‌ای از رسوبات کف غار