ایلان ماسک چگونه توییتر و شهرت خودش را در ۶ ماه گذشته زیر سوال برد؟

تابلوی دفتر مرکزی توییتر در سانفرانسیسکو
تابلوی دفتر مرکزی توییتر در سانفرانسیسکو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شش پس از اینکه ماسک کنترل توییتر را به دست گرفت، آینده این شرکت تا این حد نامعلوم نبوده است. پس از خرید این پلتفرم رسانه‌ اجتماعی به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در اواخر اکتبر، به گفته ایلان ماسک ارزش توییتر در حال حاضر به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. البته برخی معتقدند ارزش واقعی از این هم کمتر است.

آگهی

زمانی که ایلان ماسک برای اولین بار با خرید توییتر موافقت کرد، قول داد این شرکت را «بهتر از همیشه»، با شفافیت بیشتر، ربات‌های کمتر، کسب و کار قوی‌تر و آنچه او «آزادی بیان» می‌خواند، بسازد. 

اما شش پس از اینکه ماسک کنترل توییتر را به دست گرفت، آینده این شرکت و این پلتفرم تا این حد نامعلوم نبوده است. پس از خرید این پلتفرم رسانه‌ اجتماعی به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در اواخر اکتبر، به گفته ماسک ارزش توییتر در حال حاضر به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. البته برخی معتقدند این رقم هم همچنان بالاست و ارزش توییتر کمتر از این شده است. 

ماسک بارها هشدار داد که توییتر ممکن است در معرض خطر ورشکستگی قرار گیرد. او بعد هم ادعا کرد که به لطف کاهش هزینه‌ها و اخراج ۸۰ درصد از کارکنان توییتر آن را از لبه پرتگاه بازگردانده است. اما مشخص نیست که ماسک چگونه و چه زمانی می‌خواهد توییتر را به مسیر رشد بازگرداند. او با روزنامه‌نگاران و خبرگزاری‌هایی که مدت‌ها در موفقیت این پلتفرم نقش مهمی داشتند، دشمنی کرده است. از طرفی هم تغییرات خط‌مشی، توییتر را کمتر قابل اعتماد و ناامن کرده است. این پلتفرم برای محققان غیرشفاف شده و بسیاری از تبلیغ‌کنندگان برتر را ترسانده است. 

طرح اولیه ماسک برای رشد کسب و کار توییتر از طریق استراتژی «اشتراک اصلاح شده» منجر به هرج و مرج زیادی شد.

در این مسیر، ماسک شهرت خود را هم افزایش داده است. زمانی ماسک تنها به دلیل تلاش‌های نوآورانه‌اش برای پرتاب موشک و ساخت خودروهای الکتریکی شناخته می‌شد. اما او شش ماه گذشته را صرف اخبار بحث انگیز درباره سیاست‌ها و تغییر ویژگی‌ها در توییتر کرده است. او همچنین لیست بلندبالایی از اظهارات عجیب و غریب در حساب شخصی خود در توییتر منتشر کرده است. چندی پیش او تئوری‌های توطئه و تمسخر غلنی یک کارمند معلول توییتر که مطمئن نبود از این شرکت اخراج شده یا خیر را به اشتراک گذاشته بود. 

مزیت توییتر از دست رفت؟

برای سال‌ها، چیزی که توییتر را از دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کرد این بود که به عنوان یک مرکز اخبار لحظه‌ای عمل می‌کرد. این پلتفرم برای مردم عادی مکانی برای خواندن و حتی گفتگو با افراد مشهور، رهبران کسب‌و‌کارها و سایر خبرسازان بود. اما بسیاری از اقدامات اخیر ماسک در این پلتفرم تهدیدی برای تضعیف این هدف بوده است. 

اخیرا، ماسک تیک‌های آبی قدیمی را که هویت کاربران برجسته را تایید می‌کرد حذف کرده و گفته که برای داشتن این تیک‌های آبی باید ماهی ۸  دلار پرداخت شود و به این شکل «با همه یکسان برخورد خواهد شد». او بعد هم اوایل این ماه در توییتی نوشت: «نباید استاندارد متفاوتی برای افراد مشهور وجود داشته باشد.»

اما این حرکت به جعل هویت افراد برجسته منجر شده و اعتماد به صحت و سقم اطلاعات در این پلتفرم را برای کاربران سخت‌تر کرده است. اما کمی بعد ماسک تصمیم گرفت که از تیک‌ آبی برای افراد مشهور خاص از جمله استفان کینگ و لبرون جیمز حمایت مالی کند. بنابراین او دقیقا همان «استاندارد متفاوتی» را که مدعی بود می‌خواهد از آن اجنتاب کند، دوباره پیاده کرد. 

به گفته فیلیپو منچزر، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایندیانا، این سیستم راستی‌آزمایی پولی جدید لزوما این پلتفرم را از شر ربات‌ها خلاص نمی‌کند. او ادامه داد: «شما می‌توانید اکانت‌های جعلی ایجاد کنید و ۸ دلار برای تیک آبی بپردازید. اگر شما کاربری دردسرساز باشید اما بودجه خوبی داشته باشید، اکنون می‌توانید آسیب بیشتری نسبت به گذشته وارد کنید. در طرف مقابل هم اگر شما منبع قابل اعتماد هستید اما پول زیادی ندارید، اطلاعاتتان مانند گذشته مشاهده نخواهد شد.»

حذف تبلیغ کنندگان و کاربران

هر شبکه اجتماعی‌ای بر اساس توانایی‌اش در حفظ و جذب کاربران زندگی می‌کند یا می‌میرد و این دلیل واقعی برای نگرانی توییتر است. 

تعداد زیادی از کاربران، افراد مشهور و سازمان‌های رسانه‌ای گفته‌اند که قصد دارند توییتر را به دلیل تغییرات سیاست اخیر ماسک که اغلب به نظر می‌رسد از روی هوس و بدون هیچ اصول واقعی بوده، ترک کنند. سازمان‌های رسانه بی‌بی‌سی، ان‌پی‌آر و سی‌بی‌سی بعد از برچسب‌های جنجالی «رسانه‌های با بودجه دولتی» که به گفته آنها گمراه‌کننده بوده، توییتر را ترک کردند. 

علاوه بر این، پس از اینکه توییتر حفاظت از کاربران تراجنسیتی را از خط‌مشی گزارش هشدار «رفتار نفرت انگیز» حذف کرد، سنترلینک، یک سازمان غیرانتفاعی جهانی که صدها مرکز ارائه دهنده خدمات به جوامع «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو» را نمایندگی می‌کند اعلام کرد که دیگر از توییتر استفاده نخواهد کرد. 

گزینه‌های جایگزینی کمی وجود دارد که ویژگی و شکل و شمایل توییتر را داشته باشند،‌اما فهرست رقبای تازه‌کار از زمانی که ماسک سکان توییتر را به دست گرفت، رو به رشد است. شرکت متا تایید کرده که در حال کار روی سرویسی است که شباهت زیادی به توییتر دارد. 

تمام این هرج و مرج‌ها متقاعد کردن تبلیغ کنندگانی را که قبلا ۹۰ درصد درآمد توییتر را تشکیل می‌دادند، برای پیوستن مجدد به این پلتفرم دشوار کرده است. 

براساس داده‌های شرکت اطلاعات بازار «سنسور تاور» تنها ۴۳ درصد از هزار تبلیغ‌کننده برتر توییتر تا سپتامبر، یعنی یک ماه قبل از آمدن ماسک به توییتر، همچنان در ماه آ‌وریل در این پلتفرم تبلیغ کرده‌اند. 

ماسک ادعا کرده که از زمان آمدن او به توییتر، استفاده از این پلتفرم مدام رشد داشته و تبلیغ کنندگان به طور پیوسته به این شبکه اجتماعی بازگشته‌اند. اما چون ماسک شرکت را خصوصی کرده، موظف به افشای داده‌های مالی نیست. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ماسک در ماه دسامبر متعهد شده بود که از سمت مدیرعاملی توییتر کناره گیری کند. بعد هم نظرسنجی در توییتر انجام داد و میلیون‌ها کاربر به خروج او از توییتر رای مثبت دادند. اما او همچنان به عنوان «رییس توییتر» حضور دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تراشه‌های قابل کاشت در مغز؛ آیا ایلان ماسک برای دور زدن قوانین نظارتی تلاش می‌کند

واکنش‌ها به سفر پورن استار «طرفدار» فلسطین؛ عکس‌های ایرانی ویتنی رایت در شبکه‌های اجتماعی حذف شد

سناتور آمریکایی بنیانگذار فیسبوک را مجبور به عذرخواهی از قربانیان شبکه‌های اجتماعی کرد