وقوع یک خورشیدگرفتگی نادر بر فراز بخش‌هایی از استرالیا و اندونزی

مردم در حالی که به خورشید گرفتگی در اکسموث استرالیا نگاه می کنند، پنج شنبه، ۲۰ آوریل ۲۰۲۳.
مردم در حالی که به خورشید گرفتگی در اکسموث استرالیا نگاه می کنند، پنج شنبه، ۲۰ آوریل ۲۰۲۳. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

امروز (پنجشنبه) حدود ۲۰ هزار نفر در استرالیا شاهد خورشید گرفتگی نادری بودند که سواحل شمال غربی استرالیا را برای مدت کوتاهی در تاریکی فرو برد.

آگهی

امروز (پنجشنبه) حدود ۲۰ هزار نفر در استرالیا شاهد خورشید گرفتگی نادری بودند که سواحل شمال غربی استرالیا را برای مدت کوتاهی در تاریکی فرو برد. 

شهر دورافتاده اکسموث، با جمعیتی کمتر از ۳ هزار نفر، به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها در استرالیا برای دیدن این خورشید گرفتگی هیبریدی معرفی شده بود. این خورشید گرفتگی در مناطقی در اندونزی و تیمور شرقی نیز قابل رویت بود.

جمعیتی از سراسر جهان به این شهر آمده بودند تا این پدیده را از نزدیک مشاهده کنند. آن‌ها روز را در چادر و خودرو در دشتی سرخ‌ رنگ و غبارآلود در حاشیه شهر با دوربین‌ها و سایر تجهیزات چشم به آسمان دوخته بودند.

هنری تروپ، ستاره شناس ناسا، یکی از حاضران در این منطقه بود. او که از دیدن این صحنه هیجان زده شده بود با صدای بلند می‌گفت «این خیلی

 خارق العاده است».

خورشید گرفتگی هیبریدی یا مرکب به نوعی نادر از خورشید گرفتگی گفته می‌شود که در طول مسیر خود از حلقوی به کامل و از کامل به حلقوی تغییر می‌کند.

آقای تروپ می‌گوید: «این پدیده فقط یک دقیقه طول کشید اما برای من طولانی‌تر به نظر می‌رسید. هیچ چیز دیگری مشابه آن در دنیا وجود ندارد. جذاب و تماشایی بود. این بسیار نادر است که شما بتوانید مشتری و عطارد را همزمان در طول روز ببینید.»

جولی کوپسون، که بیش از هزار کیلومتر (۶۰۰ مایل) سفر کرده تا خود را به اینجا برساند با اشاره به کاهش ناگهانی دما به ۵ درجه سانتیگراد (۹ درجه فارنهایت) هنگامی که سایه ماه منطقه را فرا گرفت، می‌گوید: «دما ناگهان بسیار کاهش پیدا کرد».

در پایتخت اندونزی نیز، صدها نفر برای دیدن کسوف جزئی که توسط ابرها پنهان شده بود، به جاکارتا آمدند.

آزکا آزهرا، ۲۱ ساله، با خواهر و دوستانش به این‌جا آمده است تا با استفاده از تلسکوپ با صدها بازدیدکننده دیگر، از نزدیک شاهد این پدیده باشد.

او گفت: «با وجود اینکه هوا ابری است، اما از آمدنم به اینجا خوشحالم چون این پدیده نادری است.»

همزمان با شروع خورشید گرفتگی صدای اذان از مساجد شهر طنین انداز شد و مسلمانان نماز [نماز وحشت] خواندند.

این خورشید گرفتگی از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام قابل رویت بود اما بیشتر مکان‌هایی که می‌شد این پدیده را مشاهده کرد بر فراز آب‌های اقیانوس بود به همین خاطر تعداد کمی از افراد شانس دیدن آن را داشتند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

خورشید گرفتگی هیبریدی تقریباً یک دهه یکبار اتفاق می‌افتد. آخرین خورشید گرفتگی هیبریدی پیش از این در سال ۲۰۱۳میلادی رخ داد. در سال ۲۰۳۱ میلادی نیز می‌توانیم شاهد خسوف هیبریدی بعدی باشیم. در این نوع خورشید گرفتگی سایه ماه تقریبا کل سطح خورشید را می‌پوشاند. پس از یک خسوف کامل زمانی که ماه کمی دورتر می‌شود مقداری از نور خورشید در یک خسوف حلقوی ظاهر می‌شود که صحنه شگفت‌انگیز را خلق می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی قرن بیستم؛ «مسافران کنکورد ۷۴ دقیقه‌ تمام شاهد این پدیده بودند»

معمای حیات در مریخ؛ نمونه سنگ‌های سیاره سرخ آماده بازگرداندن به زمین است؛ آیا ناسا موفق می‌شود؟

زیباترین سواحل اروپا و جهان؛ ۲۰ ساحل به روایت تصویر