رئیس سابق انرژی اتمی اسرائیل: اصرار دولت بر اصلاحات قضایی توان مقابله‌ با ایران را تضعیف می‌کند

یکی از کنفرانس‌های خبری نتانیاهو در مورد یکی از سایت‌های هسته‌ای در ایران به تاریخ نهم سپتامبر ۲۰۱۹
یکی از کنفرانس‌های خبری نتانیاهو در مورد یکی از سایت‌های هسته‌ای در ایران به تاریخ نهم سپتامبر ۲۰۱۹ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اسرائیل روز یکشنبه نسبت به پیشبرد اصلاحات دولت در سیستم قضایی به بنیامین نتانیاهو هشدار داد و گفت که شکاف عمیق داخلی، کشور را آسیب‌پذیر می‌کند.

آگهی

گروهی از اسرائیلی‌‌ها که خود را نیروهای ذخیره در واحدهای نظامی و اطلاعاتی توصیف می‌کنند، در نامه‌ای که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد، گفته‌اند که در اعتراض‌ به اصلاحات قضایی، از روز یکشنبه برای انجام برخی وظایف خود حاضر نخواهند شد. این نامه به امضای ۴۵۰ نفر از نیروهای ویژه داوطلب در ارتش و ۲۰۰ نفر از اپراتورهای ذخیره سایبری در موساد و شین‌بت رسیده است.

در همین روز و در نامه‌ای مجزا، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اسرائیل نیز روز یکشنبه نسبت به پیشبرد اصلاحات دولت در سیستم قضایی، به بنیامین نتانیاهو هشدار داد و گفت که شکاف عمیق داخلی بر سر این اقدامات، کشور را در برابر حمله آسیب‌پذیر می‌کند.

«زیو اسنیر» که در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ ریاست سازمان انرژی اتمی اسرائیل را برعهده داشت، در طی نامه‌ای، چهار هدف اعلامی دولت جدید بنیامین نتانیاهو را به خودش گوشزد کرد. نتانیاهو در اولین نشست کابینه خود در دسامبر گذشته، چهار اولویت اصلی دولتش را جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای؛ بازگرداندن «امنیت و حکم‌رانی» در اسرائیل؛ رسیدگی به هزینه‌های بالای زندگی و قیمت مسکن؛ و پیگیری روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر برشمرده بود.

بر اساس رونوشت نامه آقای اسنیر که توسط وب‌سایت اسرائیلی «وای‌نت» منتشر شد، آمده است زمانی که دولت تشکیل می‌شد صحبتی از «اصلاحات قضایی» نبود.

ایران در حال تقویت موقعیت و توانایی‌های خود در زمینه هسته‌ای، پیشبرد روابط با روسیه و چین، مقابله با تحریم‌ها و موارد دیگر است. همه اینها در حالی است که غرب به رهبری آمریکا مشغول رقابت با چین، جنگ در اروپا، مبارزه با روسیه و بحران انرژی است.
زیو اسنیر
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اسرائیل

وی افزود که تمرکز بیش از حد بر پیشبرد تغییرات گسترده در قوه قضاییه اسرائیل، توانایی دولت برای دستیابی به اهداف کلیدی یاد شده به ویژه در زمینه مقابله با ایران را تضعیف خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر، اسرائیل شاهد تظاهرات گسترده مردم در اعتراض به احتمال تصویب  اصلاحات قضایی بود.

اسنیر در نامه خود می‌نویسد: «رقابت استراتژیک با ایران مستلزم به کارگیری تمام منابع اسرائیل و پرورش قدرت آن از لحاظ نظامی، اقتصادی، دیپلماتیک و اجتماعی است. ایران در حال تقویت موقعیت و توانایی‌های خود در زمینه هسته‌ای، پیشبرد روابط با روسیه و چین، مقابله با تحریم‌ها و موارد دیگر است. همه اینها در حالی است که غرب به رهبری آمریکا مشغول رقابت با چین، جنگ در اروپا، مبارزه با روسیه و بحران انرژی است.»

وی با بیان اینکه انعطاف پذیری اسرائیل با ادامه این روند در حال فروکش کردن است، می‌گوید: «تحولات در کشور اسرائیل به دلیل اشتغال شدید به اصلاحات قضایی به توانایی ما برای رویارویی با ایران و چالش‌های اضافی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آسیب می‌زند.»

آسوشیتدپرس
اعتراضات در اسرائیل ۱۸ مارس ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

وی با اشاره به اطلاحات پیشنهادی دولت در حوزه قضایی، هشدار می‌دهد که در بعد داخلی، این تغییرات توازن قوا بین شاخه‌های دولت را تضعیف می‌کنند و اکثریت حاکم «هیچگونه محدودیتی» را در برابر خود احساس نخواهد کرد.

«زیو اسنیر» همچنین می‌گوید: «ایرانی‌ها و دشمنان ما با تعجب به آنچه در اینجا می گذرد نگاه می کنند. برای نابودی ما آنها نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای ندارند. تنها کاری که باید انجام دهند این است که منتظر بمانند و ببینند ما چگونه به خودمان آسیب می‌رسانیم.»

این مقام سابق اسرائیل با اشاره به سیاست‌های برچسب‌زنی و اتهام‌زنی مقامات دولت علیه معترضان، و انتساب آن‌ها به «چپ‌ها، آنارشیست‌ها و تروریست‌ها» خاطر نشان می‌کند که پر واضح است که با نوشتن این نامه، وی هم خود به خود به یک «دشمن مردم» و یک «چپی» متهم خواهد شد.

این نامه پس از آن منتشر شد که اسنیر چند روز پیش نیز در مصاحبه‌ای انتقادی با «وای‌نت» از نتانیاهو خواست تا اصلاحات اساسی قضایی را متوقف کند و نسبت به پیشرفت هسته‌ای متمرکز شود.

دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو که اکثریت کنست را در اختیار دارد، می خواهد لوایحی را که اختیارات دیوان عالی اسرائیل را محدود می‌کند تا دوم آوریل به قانون تبدیل کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شی جین پینگ هفته آینده در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم