مهلت ۳۰ روزه کاخ سفید به ادارات دولتی آمریکا برای اعمال ممنوعیت استفاده از تیک تاک

اپلیکیشن تیک‌تاک
اپلیکیشن تیک‌تاک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاخ سفید روز دوشنبه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) به ادارات فدرال آمریکا ۳۰ روز مهلت داد تا برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو موسوم به تیک تاک (TikTok) را از تمامی دستگاه‌های الکترونیکی دولتی پاکسازی کنند.

آگهی

کاخ سفید روز دوشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) به ادارات فدرال آمریکا ۳۰ روز مهلت داد تا برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو موسوم به تیک تاک (TikTok ) را از تمامی دستگاه‌های الکترونیکی دولتی پاکسازی کنند.

شالاندا یانگ، رئیس دفتر مدیریت و بودجه، طی فرمانی از سازمان‌های دولتی خواست تا ظرف مدت ۳۰ روز نصب‌ این برنامه را بر روی دستگاه‌های الکترونیکی سازمان‌ها «حذف و غیرمجاز» کرده و همچنین «ترافیک ورودی اینترنت» به این برنامه را مسدود سازند.

این ضرب‌الاجل کاخ سفید در پی تصویب طرح ممنوعیت تیک تاک در کنگره آمریکا تعیین شده است. این ممنوعیت بر مشاغلی در ایالات متحده که با دولت فدرال مرتبط نیستند یا میلیون‌ها‌ شهروندی که از این برنامه استفاده می‌کنند اعمال نخواهد شد.

این در شرایطی است که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU)، نسبت به تبعات این طرح بر حقوق شهروندی هشدار داده است. جنا لونتوف، مشاور ارشد سیاستگذاری این اتحادیه، در بیانیه‌ای گفت: «کنگره نباید پلتفرم‌ها را سانسور کند و حق آزادی بیان و اظهارنظر را که طبق قانون اساسی آمریکایی‌ها تضمین شده است سلب کند.»

قانونی که ماه گذشته توسط جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امضا شد استفاده از تیک‌تاک را برای مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده نیز ممنوع می‌کند. تیک تاک هنوز به دستورالعمل‌ صادره جدید از سوی دولت آمریکا پاسخ نداده، اما وزارت خارجه چین این ممنوعیت را به شدت محکوم کرده است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه گفت: «ما قاطعانه با عملکرد اشتباه ایالات متحده برای تعمیم مفهوم امنیت ملی، سوءاستفاده از قدرت دولتی و سرکوب غیرمنطقی شرکت‌های دیگر کشورها مخالف هستیم.»

نگرانی‌ها در مورد ادعای جاسوسی چین از این آمریکا و نقض امنیت ملی این کشور در ماه گذشته پس از آن افزایش یافت که یک بالن چینی در حریم هوایی ایالات متحده رصد شد. مقامات آمریکا این بالن را به جاسوسی برای دولت چین متهم کرده و آن را ساقط کردند.

ضرب‌العجل ۳۰ روز برای ممنوعیت استفاده از تیک تاک در سازمان‌های دولتی آمریکا در حالی است که کانادا و اتحادیه اروپا نیز پیشتر ممنوعیت‌های مشابهی را بر تیک‌تاک اعمال کرده‌اند.

دولت کانادا روز دوشنبه اعلام کرد تیک تاک را برای همه تلفن‌های همراه و دستگاه‌های الکترونیکی ممنوع اعلام می‌کند و دلیل آن را نگرانی از میزان دسترسی پکن به داده‌های کاربران دانست. مطابق این طرح ممنوعیت، امکان دانلود برنامه در دستگاه‌های الکترونیکی دولتی در آینده مسدود خواهد شد.

کمیسیون اروپا نیز استفاده از این برنامه را در تجهیزات خود ممنوع اعلام کرده است. این نهاد روز پنجشنبه گذشته به همه کارکنان خود دستور داد تا برنامه تیک تاک را از تلفن‌های همراه رسمی خود پاک کنند و همچنین اگر در گوشی‌های تلفن شخصی خود هم برنامه‌های مرتبط با کار نصب کرده‌اند، باید این اپلیکیشن چینی را از تلفن شخصی خود هم حذف نمایند.

مقام‌های کمیسیون در ادامه گفته‌اند در صورتی که افراد اصرار بر حفظ تیک تاک در گوشی‌های شخصی خود دارند، می‌توانند با حذف برنامه‌های مرتبط با کار از موبایل خود، این اپلیکیشن چینی را همچنان داشته باشند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تیک تاک بارها اتهامات مربوط به اشتراک‌گذاری داده‌ها یا واگذاری اختیار آن‌ها به دولت چین را رد کرده است. با این حال دولت‌های غربی می‌گویند به این امر اطمینان ندارند. پیشتر این شرکت اذعان کرده بود که کارمندانش در چین به داده‌های شهروندان آمریکایی دسترسی داشته‌اند، با این حال همواره اتهام ارائه این اطلاعات شخصی را به مقامات چینی رد کرده است.

در پی نگرانی‌های مقامات آمریکایی تیک‌تاک در ژوئن سال گذشته اعلام کرده بود تمام داده‌های کاربران آمریکایی را در سرورهای مستقر در ایالات متحده ذخیره خواهد کرد.

قرار است شوزی چو، مدیرعامل تیک تاک، برای نخستین بار روز ۲۳ مارس در کنگره آمریکا حاضر شود و در مورد خطرات احتمالی استفاده از این اپلیکیشن برای نمایندگان کنگره توضیح دهد.

تیک‌تاک با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ششمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان به شمار می‌رود. هرچند شمار کاربران این شرکت هنوز از واتساپ و اینستاگرام کمتر است، با این حال در زمینه رشد محبوبیت در میان جوانان از رقبای خود پیشی گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تیک تاک» در برابر فشارها به ساز و کار امنیتی جدید در اروپا تن داد

زاغه‌نشین دیروز، مشهورترین تیک‌تاکی امروز؛ ایتالیا به کابی لیم شهروندی اعطا کرد

گفتگوی رهبران آمریکا و چین؛ شی‌ جین پینگ: از خط قرمز تایوان عبور نکنید